چهارشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۱:۲۸
فراگیری کتابخانه دیجیتال نیازمند رفع محدودیت‌های زبانی است

نشست کتابخانه دیجیتال در مساجد، روز گذشته در سالن کارنامه نشر نمایشگاه کتاب با حضور علی یاراحمدی مدیر عامل موسسه اطلاع رسانی نواندیش برگزار شد. این متخصص با تاکید بر این‌که کتابخانه دیجیتال نباید محدودیت زمانی یا مکانی داشته باشد، گفت: کتابخانه دیجیتال نیازمند داشتن زبان‌های گوناگون است./

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از ستاد خبری سراي اهل قلم بیست و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، در ابتدای نشست، یاراحمدی کتابخانه دیجیتال را تکنولوژی جدیدی معرفی کرد و ورودش را به مساجد از نظر این‌که می‌تواند تمامی منابع مورد نیاز مخاطب را در اختیارش قرار دهد، دارای ارزش دانست و گفت: به دلیل تنوع مخاطبان، تنوع موضوع در این کتابخانه دیجیتال امری اجتناب ناپذیر است.

وی در تعریف کتابخانه دیجیتال، آن را نوعی کتابخانه معرفی و اظهار کرد: متن منابع در این کتابخانه به صورت دیجیتال ذخیره شده و می‌توان توسط کامپیوتر و از راه دور در دسترس همگان باشد.

یاراحمدی در ادامه، منابع این کتابخانه را به دلیل نگرشی که آن را برای اقشار متنوعی در نظر گرفته شامل قالب‌های بسیاری چون کتاب، نشریات، مقالات، اسناد و مدارک، کاتالوگ‌های صنعتی، پایان‌نامه، نقشه‌های جغرافیایی و در بخش مالتی مدیا، شامل فیلم و عکس و اخیرا اسلاید دانست و افزود: در کتابخانه دیجیتال تمام فرمت‌های دیجیتالی وجود دارند تا مخاطبان به راحتی بتوانند اطلاعات خود را بازیابی کنند.

وی نخستین و مهمترین بحث در کتابخانه‌ها را،از هر نوع، بحث ورود اطلاعات دانست و ادامه داد: کتابخانه دیجیتال بر اساس قوانین آنگلوآمریکن این کار را انجام می‌دهد که بهترین و مورد استفاده‌ترین نوع ورود اطلاعات به حساب می‌آید و امکان تبادل اطلاعات بین کتابخانه‌ها را به وجود آورده است.

یاراحمدی سرعت و سهولت قرار دادن منابع اطلاعاتی و کتاب‌های جدید در اختیار مخاطب و پیگیری اخبار و اطلاعات جدید را از دیگر مزیت‌های کتابخانه دیجیتال برشمرد و افزود: ورود سریع و آسان کاربران و مخاطبان به کتابخانه دیجیتال و امکانات زیاد برای دسترسی تخصصی به منابع، کار جست‌وجو را هم پیشرفته و هم آسان و سریع می‌کند و این جست‌وجو تماما در یک پنجره صورت می‌گیرد.

وی گفت: برای ثبت‌نام دو بخش موجودند، بخش عمومی که بیشتر برای آشنایی با کتابخانه دیجیتال است و بخش پیشرفته که اقشار مختلف و برای اهداف مختلف می‌توانند از حدود هفتاد مورد دسترسی تخصصی که سایت کتابخانه در اختیارشان قرار می‌دهد، استفاده کنند و تمام این مزايا به دلیل این است که این کتابخانه به صورت وب بیس به وجودآمده و طبق آن طراحی شده است.

یاراحمدی در خاتمه گفت: کتابخانه دیجیتال نباید محدودیت زمانی یا مکانی داشته باشد تا هر فردی از هر جایی و در هر مکانی بتواند از آن استفاده کند و از امکانات آن بهره‌مند شود؛ بنابراین محدودیت زبانی هم نباید داشته باشد تا بتواند به صورت بین‌المللی در همه دنیا مورد استفاده قرارگیرد و الان کتابخانه دیجیتال ما هیچ يك از این محدودیت‌ها را ندارد. 

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها