سه‌شنبه ۲۷ دی ۱۳۹۰ - ۱۰:۱۰
گزیده ادبیات فارسی به بازار كتاب مي‌آيد

گزیده ادبیات فارسی از آغاز تا امروز در کتابی با عنوان «سخن آشنا» به کوشش امید نقوی و با همکاری پروانه عزیزی گردآوری و تدوین شده و از سوی انتشارات فصل پنجم در دست چاپ است.-

نقوی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) گفت: این کتاب نگاهی به ادبیات فارسی از ابتدا تا امروز دارد و شرح حال و نمونه آثار بیش از 80 شاعر و نویسنده صاحب‌نام در حوزه ادبیات را شامل می‌شود.

وی افزود: به عبارت دیگر این کتاب به نوعی تاریخ ادبیات و سبک‌شناسی نویسندگان و شاعران است و یک اثر مرجع در این زمینه به حساب می‌آيد. هدف از تدوین و گردآوری این اثر ایجاد علاقه در مخاطبان برای مطالعه ادبیات ایران است.

نقوی با تاکید بر استفاده از بیش از 100 کتاب در تدوین این اثر توضیح داد: تمامی کتاب‌های موجود در زمینه تاریخ ادبیات را برای تدوین این کتاب مطالعه و بررسی کرده‌ایم. مهم‌ترین تفاوت و ویژگی این کتاب ارایه زیباترین و ماندگارترین نمونه‌های شعری یا داستانی از شاعران و نویسندگان است. به عبارت دیگر معیار زیبایی‌شناسی در انتخاب نمونه آثار این کتاب مدنظر بوده است.

وی به عنوان نمونه توضيح داد: از میان آثار منوچهری، آثار بسیار تکنیکی او ارایه شده است. همچنین از میان آثار شاعران و نویسندگان معاصر آن آثاری که بیشتر شنیده شده و توجه خوانندگان را به خود جلب کرده در این کتاب آمده است.

این نویسنده یادآور شد: شرح حال و نمونه آثار شاعرانی مانند رودکی، فردوسی، سعدی، سنایی، حافظ و منوچهری و همچنین در میان شاعران معاصر افرادی چون حسین منزوی یا قیصر امین‌پور در این کتاب آورده شده است. 

نقوي در پایان به همکاری پروانه عزیزی در تدوین این کتاب اشاره کرد و گفت: این اثر به عنوان یک منبع درسی برای رشته زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه تدریس خواهد شد.

«سخن آشنا» از سوی انتشارات فصل پنجم در دست انتشار است و مراحل چاپ را طی می‌کند.

امید نقوی متولد 28 اسفند 1359 است. وی تحصیلاتش را در مقطع کارشناسی در رشته مهندسـی صنـایـع و در مقطع کارشناسی‌ارشد در رشته زبان و ادبیات‌ فارسی ادامه داده است. در حال حاضر نیز به تدریس در دانشگاه مشغول است.

«جان غزل» عنوان نخستین مجموعه شعر اوست که از سوی انتشارات فصل پنجم منتشر و راهی بازار کتاب شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط