چهارشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۰ - ۱۴:۲۴
پونه ندايي: سامانه دیجیتالی اداره كتاب اقدام مثبت اين دوره مديريتي است

پونه ندايي مدير نشر «امرود» با تاكيد بر نظام‌مندشدن سيستم حاكم بر فضاي نشر، ابلاغيه معاونت فرهنگی به اداره كتاب را گامي در جهت مدرنيزه كردن فرآيند انتشار كتاب دانست و گفت: اداره كتاب اين روزها با حجم بالاي مراجعان مواجه است و ديجيتالي شدن سيستم اداري آن از گام‌هاي مثبتي است كه در دوره اين مديريت برداشته شده است؛ ‌در حالي كه ابلاغيه جديد نشر نيز جزو ضروريات تعامل ناشران و مسوولان به شمار مي‌آيد.-

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، ندايي، درباره ‌ابلاغيه جديد معاونت فرهنگی به اداره كتاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مبني بر صدور مجوز کتاب‌ها با شرط اِعمال موارد اصلاحی از سوی ناشر، گفت: اين ابلاغيه مي‌تواند گوشه‌اي از مشكلات فراوان حوزه كتاب را مرتفع كند؛ همان‌گونه كه در صورت اجرايي شدن قادر است زحمت ناشران و متوليان وزارت ارشاد را نيز كم كند. 

وي افزود: اگر كمي وسيع‌تر نگاه كنيم، بايد به اين مساله توجه داشته باشيم كه با هر مراجعه حضوري به اداره كتاب، به همه شهروندان و از جمله خودمان آسيب مي‌زنيم؛ در ميدان بهارستان  اغلب شهروندان مسن زندگي مي‌كنند و ما با اتومبيل‌هايمان ساعت‌ها سرگردان جاي پارك هستيم؛ در صورتي كه مي‌توانيم با كمي انديشيدن، پاره‌اي از منافع خودمان را ناديده بگيريم و به مصالح جمعي انساني و اجتماعي بيشتر اهميت بدهيم و انديشه خيرخواهي را گسترش دهيم.

وي در پاسخ به اين سوال كه «تا حال به عنوان يک ناشر فضاي اعتماد میان ناشران و مسوولان وزارت ارشاد را چگونه دیده‌اید؟» گفت: به عنوان يك ناشر همواره اعتمادي متقابل را با مسوولان وزارت ارشاد احساس كرده‌ام، ولي موضوع ابلاغيه به مساله اعتماد ربطي ندارد. بر اين اساس بايد كاري حرفه‌اي و نرم‌افزاري انجام شود، ‌يعني تعهد ناشر جزوي از اطلاعات نرم‌افزاري باشد؛ چرا كه امكان شناسايي اين همه ناشر و اين حجم اطلاعات، از طريق سيستم سنتي و مبتني بر اعتماد وجود ندارد.

اين شاعر تصريح كرد: تا به حال ديده شده وقتي ناشران به مسوولان اعتماد كرده‌اند، ‌اين اعتماد از سوي مسوولان هم شكل گرفته، ‌ولي در حيطه كار حرفه‌اي و وسيع نشر و صدور مجوز، سيستم اداري امروز جوابگو نيست و نمي‌تواند جوابگوي دنياي مدرن باشد. از سوي مسوولان يک وزارتخانه نيز امكان‌پذير نيست كه مانند شيوه قديمي بازار،‌ همه ناشران و مراجعه‌كنندگان را بشناسند و پيش‌برد كارهاي اداري را بر اين شيوه بنا گذارند. 

ندايي در ادامه ديدگاه‌هاي ديگرش را در نسبت با مسايل اداري چاپ و نشر كتاب ارايه كرد و گفت: اين روزها بايد به همه وجوه دنياي امروزي و نه فقط منافع شخصي‌مان توجه داشته باشيم و نبايد همه تقصيرها را بر گردن يک نهاد خاص بيندازيم. من از شخص خاصي گله‌مند نيستم و اشكالات را اغلب مربوط به سيستم سنتي اداري مي‌دانم؛ ضمن آن‌كه اين روزها تسهيلات اداره كتاب نسبت به دوره پيشين به سمت بهتر شدن پيش مي‌رود و آقاي اللهياري، مدیر اداره کتاب، برای نرم‌افزاري كردن اين سيستم كارهايي انجام داده‌اند. 

ندايي اضافه كرد: در هر حال وسيع نگاه كردن و منافع جمع را در نظر گرفتن‌، بايد سرلوحه برنامه‌هايمان در همه امور كشورمان قرار دهيم و به اين توجه كنيم كه ما با مجموعه‌اي از انسان‌ها زندگي مي‌كنيم و در برابر همه آن‌ها مسووليم. واضح است كه روحيه خيرخواهي مي‌تواند ذهنيت ما را فراتر از خودمان ببرد و نتيجه‌ها را هم به خوبي رقم بزند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط