شنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۰ - ۱۰:۳۰
حرکت به سوی اخلاق، مهم‌ترین نیاز امروز جامعه است

نویسنده کتاب «اخلاق کریمان» بعثت رسول اسلام(ص) را حرکتی در راستای احیای اخلاق دانست و گفت: مهم‌ترین عمل در زندگی فردی و اجتماعی امروز، حرکت به سوی اخلاق است.-

امید آقایی، پژوهشگر دینی، در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، درباره کتاب «اخلاق کریمان» اظهار کرد: روایتی از امام صادق (ع) درباره اخلاق وجود دارد که در آغاز کتاب نیز گنجانده شده است. در این روایت، امام صادق(ع) مکارم اخلاق یا اخلاق کریمان را در قالب 10 صفت بیان می‌کند و مضمون این حدیث، سفارش به 10 فضیلت اخلاقی از جمله یقین، صبر، سخاوت و شجاعت است.

آقایی با اشاره به این‌که آیت‌الله «رضا سبط الشیخ» مقدمه این کتاب را نوشته، افزود: کتاب اخلاق کریمان، شرح این روایت است و جلد نخست آن به مبحث یقین پرداخته است. یقین زیربنای همه صفات دیگر است و توکل، زهد و خشوع و ... را در بر می‌گیرد. همچنین این کتاب در تکمیل بحث یقین، به نقل مثال‌ها و روایت‌هایی از معصومان و برخی شهدای جنگ تحمیلی می‌پردازد.

این نویسنده با اشاره به استقبال عامه مردم از این کتاب گفت: تلاش کرده‌ام نگارش این کتاب به گونه‌ای همه‌پسند باشد و بازخوردهایی که در همین مدت زمان اندک از سوی مخاطبان داشته‌ام، نشان‌دهنده استقبال خوب عامه مردم از این کتاب است که یکی از دلایل آن، استفاده از داستان‌های قرآنی در کنار مباحث کتاب است.

وی در بیان انگیزه و هدف خود از تالیف این کتاب اظهار کرد: با توجه به این‌که چندین سال است به تحقیق در علوم دینی و قرآنی و نیز حافظ قرآن مشغولم، به این نکته پی‌بردم که بعثت رسول اسلام، حرکتی در راستای احیای اخلاق بوده است، زیرا پیامبر اسلام(ص) فرمود: «انی بعثت لمکارم الاخلاق» و احساس می‌کنم مهم‌ترین امر در زندگی فردی و اجتماعی امروز، حرکت به سوی اخلاق است.

نویسنده «اخلاق کریمان» در این باره اضافه کرد: همچنین متوجه شدم که کتاب مختصر و خلاصه‌ای درباره مکارم اخلاق موجود نیست و به همين دليل، به تحقیق و نگارش این اثر پرداختم. قرآن کریم، نهج‌البلاغه، صحیفه سجادیه و بحارالانوار، از منابع اصلی نگارش این اثرند. از منابع معاصران از جمله میزان الحکمه تالیف محمد محمدی ری‌شهری نيز در تاليف این کتاب بهره بردم.

آقایی با اشاره به این‌که دو جلد دیگر این کتاب، شامل بحث در 9 فضیلت اخلاقی دیگر ـ که در حدیث امام صادق(ع) بر آنها تاکید شده ـ را آماده انتشار دارد، درباره برنامه‌های تحقیقاتی آینده خود اظهار کرد: در نظر دارم یک کار پژوهشی درباره تکبر و خشوع انجام دهم.

وی در این باره توضیح داد: نخستین چیزی که باعث رانده شدن انسان از بهشت و مقدمه کفر شد، تکبر بود. در برابر این رذیلت اخلاقی، صفت خشوع را داریم. این دو ویژگی، مقابل هم قرار دارند و من درصددم در یک کتاب به بیان تقابل آنها بپردازم.

نویسنده «اخلاق کریمان» ادامه داد: نگارش کتابی با عنوان «انتخاب اصلح» را نیز در برنامه دارم و در این کتاب، درباره این‌که حکومت اسلامی از منظر اسلام باید چه خصوصیاتی داشته باشد، بحث خواهم کرد.

آقایی در پایان با انتقاد از وضعیت کتابخوانی در کشور گفت: متاسفانه در کشور ما کتاب جایگاهی را که شايسته است، پیدا نکرده و يك اثر بعد از گذشت اندک زمانی از چاپ نخست به انزوا می‌رود. به نظر من، مشكل اينجاست که بسیاری از کتاب‌های ما کاربردی نیستند و بنابراين، مردم آنها را کنار مي‌گذارند و منتظر کتاب‌های جديد می‌مانند.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ۱۷:۰۰ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۱
    سلام.بسیار عالی است و جای چنین کتابی در بخش کتب دینی خالی بود.موفق باشید.
  • ۱۷:۰۳ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۱
    با عرض سلام و خسته نباشید خدمت نویسنده محترم .موضوع بسیار جالبی را انتخاب کرده اید.حتما کتاب شما را خواهم خواند.با آرزوی موفقیت.
  • ۰۷:۵۶ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۲
    سلام خسته نباشيد من كتاب اخلاق كريمان رو خوندم واقعا كتاب خوبي بود و هنوزم لذت مي برم از خوندنش و همونطور كه آقاي آقايي هم خودشون فرمودن شايد بيشتر محبوبيت و جذابيت كتاب به خاطر استفاده مكرر از آيه هاي قرآني مربوط به مطلب نوشته شده و داستانهاي قراني ذكر شده است فهمش براي آدم راحتتر ميشه ناگفته نمونه كه تك بيتي ها يا اشعاري هم كه در لابه لاي نوشته ها استفاده كردن خيلي خوب بود انشالله هميشه موفق باشن منتظر كتاب هاي بعدي مي مونيم
  • ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۲
    باسلام ودعای خیر خدمت شما وتمام کسانی که برای اثبات انسانیت انسانها زحمت می کشن کتابی که شما زحمت ان را متحمل شده اید هم مختصروهم مفیداست انشاءالله که خداوند توفیق خیری به شمابدهد
  • ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۸
    سلام خسته نباشيد خدمت نويسنده محترم من كتاب اخلاق كريمان رو خوندم واقعا كتاب خوبي بود وبيشتر محبوبيت و جذابيت كتاب به خاطر استفاده ازآيه هاي قرآني مي باشدانشالله هميشه موفق باشيد با تشكر
  • ۲۰:۳۹ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۹
    با سلام كتاب يادشده به لحاظ محتوي وبه جهت استفاده از آيات و روايات بسيار غني و به لحاظ فرم و نثر روان و داراي محبوبيت عام گرديده است. براي نويسنده كتاب آرزوي موفقيت مي نمايم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط