دوشنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۰ - ۱۱:۳۵
برقعی: تاثیر کتاب‌فصل فراتر از جشنواره‌های موضوع محور است

سیدحمیدرضا برقعی، برگزیده بخش شعر هفدهمین دوره جایزه «کتاب فصل» معتقد است به‌طور کلی نقد و بررسی کتاب اقدامی شایسته است و تاثیر چنین جایزه‌ای بسیار بیشتر از تاثیر کنگره‌ها یا جشنواره‌هایی‌ است که به صورت موضوع محور برگزار می‌شوند.-

برقعی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) گفت: «قبله‌ مایل به تو» دومین مجموعه شعر من به حساب می‌آید و سروده‌های من از سال 1387 تا 1389 و در قالب‌های کلاسیک چون غزل، مثنوی، چهارپاره، مسمط و بحر طویل را شامل می‌شود.

وی افزود: این دفتر حدود 25 قطعه شعر را دربرمی‌گیرد که بیشتر با رویکرد مذهبی و آیینی سروده شده‌اند. نگاه من در این اشعار تنها با محوریت مرثیه نبوده بلکه با حماسه آمیخته است.

نخستین مجموعه شعر برقعی در سال 1387 با عنوان «طوفان واژه‌ها» به چاپ رسید و در حال حاضر به چاپ چهاردهم رسیده است.

وی درباره تفاوت این دو مجموعه توضیح داد: به‌طور کلی هر مجموعه جدید باید با مجموعه‌های پیشین تفاوت‌هایی داشته باشد؛ چراکه حاصل تجربه‌های جدید شاعر است. مجموعه دوم من نیز از نظر فنی و ساختاری تفاوت‌هایی دارد و به‌نظرم به ادبیات نزدیک‌تر است.

این شاعر در ادامه به دیدگاهش درباره جایزه «کتاب فصل» اشاره و تشریح کرد: به‌نظر من تاثیر چنین جایزه‌ای و به‌طور کلی جوایزی از این دست بسیار بیشتر از تاثیر کنگره‌ها یا جشنواره‌هایی‌ است که به صورت موضوع محور برگزار می‌شوند و به بررسی چند نمونه شعر در یک حوزه مشخص می‌پردازند.

وی ادامه داد: به‌طور کلی نقد و بررسی کتاب اقدام شایسته و مبارکی‌ست و برای یک شاعر یا مولف نیز هنگامی که کتاب او در بوته آزمایش قرار می‌گیرد بسیار خرسند کننده‌تر از بررسی یک شعر یا داستان اوست.

برقعی در پایان پیشنهادی را در ارتباط با این جایزه مطرح کرد و گفت: اگر روند داوری‌ها و ملاک‌های داوری اعلام شود تا همگان از چگونگی انتخاب آثار برتر آگاهی یابند، اقدامی بهتر است؛ چراکه هم برگزیدگان و هم افرادی که جزو برگزیدگان نبوده‌اند با نقاط قوت و ضعف آثار خود بیشتر و بهتر آشنا می‌شوند.

سیدحمیدرضا برقعی متولد 1362 است. نخستین مجموعه شعر او با عنوان «طوفان واژه‌ها» از سوی انتشارات ابتکار دانش منتشر و در پنجمین دوره جایزه «کتاب فصل» به عنوان شایسته تقدیر معرفی شد. این اثر برگزیده جایزه «گام اول» و نامزد دریافت جایزه «کتاب سال» بود. 

مجموعه شعر «قبله مایل به تو» در 79 صفحه از سوی انتشارات فصل پنجم به چاپ رسیده و به‌طور مشترک با مجموعه شعر «ماه بالای سر مجنون» در هفدهمین دوره جایزه «کتاب فصل» به عنوان برگزیده انتخاب شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها