یکشنبه ۶ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۴:۰۵
«خوابگردی‌ها»ی آسمان کتاب می‌شود

مجموعه شعر جدید محمدجواد شاهمرادی(آسمان) با عنوان «خوابگردی‌ها» توسط انتشارات فصل پنجم مراحل فنی انتشار را طی می‌کند و به زودی راهی بازار کتاب می‌شود.-

آسمان در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) گفت: سال گذشته در پنجمین دوره جشنواره شعر فجر به عنوان برگزیده انتخاب شدم. بر همین اساس انتشارات فصل پنجم مجموعه شعری از آثار برگزیدگان این جشنواره را منتشر می‌کند. 

وی ادامه داد: این دفتر با عنوان «خوابگردی‌ها» مجموعه‌ای از شعرهای کلاسیک من‌را که اغلب در قالب غزل سروده شده‌اند شامل می‌شود. البته تعدادی مثنوی و قطعه نیز در میان این اشعار دیده می‌شود. حدود 100 قطعه شعر را برای این مجموعه انتخاب کرده‌ام.

این شاعر درباره مضامین اشعار مجموعه جدیدش توضیح داد: به‌طور کلی اشعار من موضوعات عاطفی، اجتماعی، دغدغه‌های شخصی و حدیث نفس را شامل می‌شوند. برهمین اساس اشعاری که در این مجموعه نیز می‌آید در همین تقسیم‌بندی می‌گنجند.

وی افزود: بخشی از شعرهای این مجموعه از میان آثار منتشر نشده سال 1381 به بعد هستند و بخش دیگر شعرهای جدید من به حساب می‌آیند.

آسمان در پاسخ به این پرسش که آیا تفاوت ویژه‌ای میان این دفتر با دفترهای قبلی‌اش وجود دارد توضیح داد: به‌طور طبیعی هر مجموعه شعر جدیدی باید با آثار قبلی تفاوتی داشته باشد، چراکه حاصل تجربه‌های جدیدی است که خود را در زبان، فرم و محتوایی متفاوت نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: در این زمینه منتقدان بهتر می‌توانند پاسخگو باشند. البته اگر تفاوت چندانی میان کارهای من دیده نشود نشان از آن است که من به عنوان یک شاعر چندان پویا نبوده‌ام.

این شاعر در ادامه از بازسرایی اشعار شاعران روسی خبر داد و گفت: با همکاری دلبر تاش‌ماتاوا، دانشجوی روسی رشته زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تهران، در زمینه ترجمه شعر روسی و بازسرایی آن‌ها فعالیتی را در دست انجام دارم.

وی توضیح داد: تاش ماواتا اشعار شاعران روس هم‌چون پوشکین، برندگان جایزه نوبل و شاعران معاصر را به فارسی ترجمه می‌کند و من نیز با هدف رسیدن به اصل محتوای این اشعار آن‌ها را به زبان روان و امروزی بازسرایی می‌کنم.

آسمان در پایان گفت: تا پایان تابستان ترجمه و بازسرایی این اشعار به پایان می‌رسد و آن را آماده انتشار می‌کنیم.

محمد جواد آسمان، متولد سال 1361، فارغ‌التحصیل مقطع کارشناسی رشته فلسفه و کارشناسی ارشد رشته زبان و ادبیات فارسی است.

نخستین دفتر شعر او در سال 81 با عنوان «تجربه‌های تا حالا» توسط انتشارات منوچهری منتشر شد. در سال 87 مجموعه شعر دیگری از او با عنوان «لیالی مجنون» توسط نشر تکا روانه بازار کتاب شد. در سال 88 نیز سه کتاب با عنوان‌های «چهارده پرتره از ماه»(مجموعه شعرهای دینی)، «چه عشق‌ها» و «باغ بی سایه» از این شاعر به چاپ رسیدند.

این شاعر جوان در جشنواره‌های شعری مختلفی حضور داشته و در جشنواره شب‌های شهریور، سومین و پنجمین دوره جشنواره بین‌المللی شعر فجر به عنوان برگزیده انتخاب و معرفی شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط