یکشنبه ۶ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۰:۰۰
سواد رسانه‌اي لازمه تبليغ دینی است

«مديريت تبليغي در سفرهاي زيارتي» عنوان اثري از حجت‌الاسلام حجت‌الله بيات، معاون پژوهشكده حج و زيارت بعثه مقام معظم رهبري است كه با نگاهي تخصصي و تاكيد بر لزوم تلفيق ابزارهاي تبليغ سنتي و مدرن، داشتن سواد رسانه‌اي را يكي از لوازم تبليغ دینی در عصر رسانه مي‌داند.-

حجت‌الاسلام بيات در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، با اشاره به اين كه روحانيون، معين‌هاي كاروان‌ها و ساير عوامل فرهنگي كاروان، گروه مخاطب اين اثر تخصصي‌اند، توضيح داد: اين اثر به موضوع تبليغ به عنوان فرايندي جامع و دقيق مي‌نگرد، فرايندي كه نيازمند مديريتي آگاهانه است.

وي مخاطب‌محوري را رسالت ديگر اين كتاب دانست و بيان داشت: اين كتاب بازگو مي‌كند كه آنچه از طريق اقدامات مبلغ اتفاق مي‌افتد، بايد به طور كامل مطابق با موقعیت مخاطب باشد. در اين بحث ساخت و مديريت پيام در راستاي جذابيت داشتن و اثربخشي آن اهميت بالايي دارد.

حجت‌السلام بيات از سفرهاي زيارتي به عنوان فرصت و موقعيتي خاص براي تبليغ ياد كرد و گفت: همچنان كه در كتاب «مديريت تبليغي در سفرهاي زيارتي» نيز به اين موضوع توجه شده است، در سفرهاي زيارتي ظرفيت‌هاي تبليغي متفاوتند. اين اثر مي‌كوشد با تطبيق مثال‌ها و مصاديق ملموس در سفر براي عوامل فرهنگي، راه‌كارهاي صحيح مديريت تبليغ دینی را عنوان كند.

معاون پژوهشكده حج و زيارت بعثه مقام معظم رهبري پرداختن به ویژگی‌های تبليغ سنتي و مدرن را از جمله مباحث اصلي اين نوشتار توصيف كرد و با تاكيد بر لزوم آشنايي مبلغان با ابزاهاي سنتي و مدرن تبليغ گفت: در سفرهاي زيارتي كه زائران با دنيايي از تبليغات رسانه‌اي گوناگون مواجه و مرتبطند، نمي‌توان تنها به شيوه‌هاي سنتي تبليغ اكتفا كرد. روحانيون كاروان‌ها و ساير عوامل فرهنگي بايد با آگاهي از فضاي رسانه‌اي و تبليغاتي كه زائران را تحت تاثير قرار مي‌دهند، با ارتقاي سواد رسانه‌اي خود به تلفيقي از راه‌كارهاي تبليغ سنتي و مدرن دست يابند.

اين نويسنده و پژوهشگر ديني و مسايل اجتماعي با تاكيد بر اين كه فضاهاي جديد اطلاع‌رساني و ارتباطات موجب تحولاتي در تمامي حوزه‌هاي مرتبط با تبليغ ديني شده‌اند، اظهار كرد: اكنون نيازمند تلفيق ابزارهاي تبليغ سنتي و مدرن در راستاي توجه به ابزارها و وضعيت كنوني تبليغ مدرنيم. در اين مسير داشتن و ارتقاي سواد رسانه‌اي يكي از لوازم تبليغ در دنياي جديد است.

نخستين چاپ كتاب «مديريت تبليغي در سفرهاي زيارتي» تا اواخر شهريور ماه منتشر خواهد كرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط