چهارشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۲:۴۹
منصور ياقوتي: ادبيات مردم‌پسند از جريان‌هاي اصلي ادبيات است

منصور ياقوتي، داستان‌نویس، يكي از ويژگي‌هاي اثر ادبی ماندگار را دارا بودن بازتابي از زندگي دانست و تاكيد كرد كه اثري كه مبتني بر درونيات اصيل نويسنده باشد و تصويري ملموس از زندگي ارايه دهد، ماندگار خواهد شد. وي گونه ادبی مردم‌‌پسند را جزیي از جريان اصلی ادبيات و كيفيت آن را متكي بر نقد صحيح می‌داند.*

منصور ياقوتي به خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، گفت: چه بخواهيم و چه نخواهيم ادبيات عامه‌پسند وجود دارد و اين جريان چيزي نيست كه بتوان با تاييد بي‌چون و چرا يا با تخطئه كردن، از كنار آن گذشت. 

وي افزود: اين نوع از ادبيات در ايران فراز و فرودهاي بسياري داشته است. ولی ما در اين زمينه آثار ماندگاري داريم كه بسياري از آن‌ها قابل توجه‌اند. 

نويسنده «مردان فردا» با بيان اينكه در هر دو گروه آثار موسوم به جدي و مردم‌پسند، آثار نازل هم وجود دارد، گفت: ما همواره در ميان آثار نخبه‌پسند آثار نازل را هم ديده‌ايم و اين طور نيست كه آثار درجه سه فقط مختص ادبيات عامه‌پسند باشند. البته مساله ديگر اين است كه اين جريان در همه دنيا وجود دارد و نمي‌توان آن را از بدنه اصلي ادبيات جدا كرد.

اين داستان‌نويس كرمانشاهي در ادامه با اشاره به اينكه نقد شفاف و آزاد مي‌تواند جريان‌هاي مختلف ادبي را به درستي راهبري كند، بیان کرد: هنگامي كه فضاي نقد باز باشد،‌ مسلما جريان‌هاي مختلف ادبي و هنري به درستي هدايت مي‌شوند و ضمن آن كه مسير خود را پيدا مي‌كنند، از آسيب‌ها و ابتذال هم به دور مي‌مانند. طبيعي است كه وقتي اين آثار در فضاي نقد جايگاهي نداشته باشند، سطح‌شان پايين مي‌آيد و از مسیر اصلی دور می‌افتند.

نويسنده «افسانه سيرنگ» با اشاره به وضعيت ادبيات مرد‌م‌پسند در سال‌هاي قبل از انقلاب توضيح داد: نيم قرن پيش هم در كشور ما اين نوع از ادبيات ارايه مي‌شد و نويسندگاني داشتيم كه آثار خوبي را در اين زمينه خلق كردند. نويسندگاني مانند حجازي، حسينعلي مستعان و جواد فاضل كه هر كدام بر ادبيات كلاسيک تسلط داشتند. ‌البته گروهي هم بودند كه آثارشان به سطح مطلوب نرسيد و كم كم فراموش شدند. 

اين داستان‌نويس پيش‌كسوت همچنين ويژگي‌هاي ادبيات ماندگار را اين‌گونه برشمرد و گفت: در مجموع نويسنده بايد بتواند ذهنيت جامعه‌اش را در هر حالت نشان دهد. در صورتي كه ما بتوانيم هر دو حوزه را به افراد صاحب‌نظر بسپاريم، نتيجه خوبي را خواهيم داشت. واضح است كه اثري كه از جريان زندگي دوري كند، تاريخ مصرف دارد و به آيندگان نمي‌رسد. 

ياقوتي در ادامه در پاسخ به اين سوال كه «آيا شمارگان بالا نمايانگر ماندگاري يك اثر خواهد بود؟»، گفت: در صورتي كه اثري از انعكاس زندگي باز مانده باشد، شمارگان نمي‌تواند آن را نگه دارد. كتاب‌هايي هم داشته‌ايم كه تا ۱۰۰ بار تجدید چاپ شده‌اند اما در نهايت از صحنه تاريخ حذف شده‌اند و اکنون جایی در ادبیات ندارند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط