یکشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۴:۵۶
شاهنامه دربرگیرنده 700 نوع واژه اسلامی است

در نشست تخصصی «آموزه‌های قرآنی در شاهنامه» که شب گذشته (15 مرداد) در نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن‌کریم برگزار شد، یاسر موحد‌فرد، دبیرکل بنیاد فردوسی، بر وجود بیش از 700 نوع واژه اسلامی و شیعی در «شاهنامه» تاکید و از این اثر به عنوان یک دانش‌نامه عظیم یاد کرد.*

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از ستاد خبری نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن‌کریم، در ابتدای این نشست موحدفرد گفت: حکیم ابوالقاسم فردوسی دانش‌نامه‌نگار بوده و شاهنامه‌ او مجموعه پژوهش‌هایی است که از اندیشه‌های ایران باستان آغاز شده و پس از چهار سده، اندیشه‌های اسلامی تاثیرات بسیاری بر آن افزوده‌اند.

وی در بخش دیگر از سخنانش افزود: فردوسی اندیشه‌های بسیاری را که ماحصل پژوهش‌های خود و هم‌کیشانش بوده است در اثر خود منعکس کرده و پندهای «شاهنامه» تلفیقی از آموزه‌ای ایران باستان و اسلام است.

دبیرکل بنیاد فردوسی ادامه داد: فردوسی آغاز خلقت را آفرینش خرد می‌داند که شباهت بسیاری به اندیشه‌های اسلامی دارد. نخستین باب کتاب «اصول کافی» به باب عقل نامیده شده است و از همین‌جا می‌توان به نزدیکی‌ ابیات «شاهنامه» و تعالیم دین اسلام پی برد.

وی با بیان این‌که در «شاهنامه» هشت هزار نوع واژه به کار رفته است توضیح داد: این کتاب یک دانش‌نامه عظیم است و با کوشش پژوهشگران مشخص شده است در «شاهنامه» بیش از 700 نوع واژه اسلامی و شیعی وجود دارد.

موحدفرد برخی از اشعار «شاهنامه» را برگرفته از احادیث نبوی دانست و گفت: فردوسی جهان را به کشتی تشبیه کرده است که شباهت زیادی به حدیث «سفینه» پیامبر اکرم(ص) دارد و به طور کلی فردوسی در این اثر برای ادیان توحیدی گوناگون احترام ویژه‌ای قائل بوده است.

وی در توضیح شبهات مطرح شده درباره کیش و آیین فردوسی اظهار كرد: حکیم ابوالقاسم فردوسی در «شاهنامه» به صراحت به مسلمان بودن و پیروی خود از مذهب تشیع اشاره کرده، اما متاسفانه در برخی از کتاب‌های درسی دانشگاهی وی فردی اسماعیلی یا دنباله‌رو معتزله تصویر شده است.

دبیر کل بنیاد فردوسی در پایان یادآور شد: هیچ شاعری حتی مولانا به اندازه فردوسی شیعه بودن خود را در اشعارش بیان نکرده است و این امر با مطالعه دقیق «شاهنامه» ثابت می‌شود.

نشست تخصصی «آموزه‌های قرآنی در شاهنامه» با حضور یاسر موحدفرد، دبیرکل بنیاد فردوسی شنبه (15 مرداد) از ساعت 21 تا 22 در بخش «شعر و ادب» نهمین روز نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم در مصلای تهران، شبستان اصلی برگزار شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط