شنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۲:۳۹
خبرنگاران کتاب، وجدان بیدار صنعت نشر کشورند

علي شجاعي صايين، مدیرعامل موسسه خانه کتاب، در آستانه روز خبرنگار، خبرنگاران کتاب را وجدان بیدار صنعت نشر کشور دانست و پیشنهاد کرد معاونت امور فرهنگی وزارت ارشاد، تمهیداتی برای تقدیر و قدردانی از خبرنگاران و روزنامه‌نگاران فعال این حوزه تدارک ببیند./

 شجاعي صايين به خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، ‌گفت: يكي از مشكلاتي كه در حوزه كتاب‌خواني داريم، نقص در حوزه اطلاع رساني است و بسياري از كتابخوانان كشور از فضاي نشر بي‌خبرند يا دير خبردار مي‌شوند.

وي ادامه داد: در اين زمينه خبرنگاران نقش بي بديلي دارند و اگر بتوانند از طريق ارتباط با بانک‌های اطلاعاتی حوزه كتاب و بنگاه‌هاي فعال نشر، خبرهاي جديدترين كتاب‌هاي منتشر شده را در اختيار علاقه‌مندان قرار دهند،‌ در شرايط موجود نشر كشور، تحول‌ زيادي را شاهد خواهيم بود.

مدير عامل موسسه خانه كتاب اظهاركرد: براي دردسترس بودن كتاب، اين سيستم توزيع فراگير است كه بايد اصلاح شود، اما مقدم بر آن اطلاع رساني كتاب‌هاست كه مي‌تواند براي علاقه‌مندان كتاب شرايطي را فراهم كند تا با وجود كاستي‌هاي توزيع، زحمت تهيه كتاب را بر خود فراهم كرده و كتاب را تهيه كنند.

به گفته وي،‌ آگاهي نداشتن مردم از كتاب‌هاي تازه منتشر شده، با تلاش خبرنگاران بر طرف مي‌شود و ايشان با نگاه نقادانه مي‌توانند براي علاقه‌مندان كتاب راهنما بوده و كتاب‌هاي ارزشمند و فاخر و بديع را به مخاطبان توصيه كنند.

شجاعي‌صايين با اشاره به اين كه نقش خبرنگاران كتاب تنها به ترويج كتابخواني محدود نيست، تصريح كرد: قطعا خبرنگاران مي‌توانند حلقه واسطي ميان كتابخوانان، ناشران و مديران فرهنگي بوده، مشكلات را به مديران يادآوري و ديدگاه‌هاي مديران و سياست‌هاي كلان حوزه نشر را هم به مردم منتقل كنند.

وي گفت: خبرنگاران كتاب،‌ مي‌‌توانند منتقد سياست‌هاي نشر و سليقه كتابخوانان باشند. در هر دو زمينه، ظرفيت‌هايي موجودند كه نقد‌ها، مي‌توانند خودشان را نشان دهند. درواقع خبرنگاران وجدان بيدار صنعت نشرند.

مدير عامل موسسه خانه كتاب همچنين گفت: در آيين روز خبرنگاران كتاب كه سه شنبه در پژوهشگاه فرهنگ و هنر و معماري برگزار مي‌شود، تجليل ويژه‌اي را پيش‌بيني نكرده‌ايم ولي معاونت امور فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي مي‌تواند با توجه به جايگاه خبرنگاران حوزه كتاب،‌ از فعالان اين حوزه تقدير كند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط