یکشنبه ۲ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۵:۴۸

آراز بارسقيان، نویسنده و مترجم، با اشاره به دغدغه‌هاي اخیر مطرح شده توسط مقام معظم رهبري در حوزه کتاب‌و‌کتابخوانی، گفت: فرهنگ كتابخواني جزو زير ساخت‌هايي اساسي كشور ماست كه بايد تقويت آن را از مدارس و كتابخانه‌هاي آن‌ها شروع كنيم./

 به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، بارسقيان درباره مشكلات بنيادين حوزه كتابخواني در كشور اين‌گونه توضيح داد: به نظر من در مرحله اول بايد زير ساخت‌ها را آماده كنيم. در حال حاضر بسياري از معلمان مدارس ما، نويسندگان بسيار معروف را نيز نمي‌شناسند و كمترين اطلاعاتي از تازه‌هاي بازار كتاب ندارند. 

وي افزود: متاسفانه كتابخانه‌هاي مدارس ما با كتاب‌هاي اغلب قديمي انباشته شده‌اند و مسلم است كه دانش‌آموزان با ديدن چنين اوضاعي نسبت به كتاب خواندن بي‌رغبت مي‌شوند. 

وي با اشاره به شمارگان پايين كتاب‌ها نيز گفت: نتيجه اين بي‌علاقه‌گي، وضعيتي را به وجود مي‌آورد كه در آن آثار جدي، كه بايد تيراژ حداقل ده هزارتايي داشته باشند، در شمارگان هزار ثابت می‌مانند و عامه‌پسندها كه بايد مانند رمان‌هاي بازاري ديگر كشورهاي دنيا، تيراژ ميليوني داشته باشند، در شمارگان ده هزارتایی منتشر می‌شوند.
 
اين مترجم با اشاره به اينكه آمار مطالعه نبايد براساس خواندن متون هميشگي و قديمي اعلام شود ،‌گفت: آمار مطالعه بايد براساس خوانش آثار جدي و كتاب‌هاي تازه اعلام شوند، در غير اين صورت آگهي‌خواني در روزنامه نيز شايد جزو آمار مطالعه به شمار رود! 

وي به دنبال موضوعي كه چندي پيش مبني بر عرضه كتاب در سوپر ماركت‌ها مطرح شده بود، توضيح داد: موضوع عرضه كتاب در سوپرمارکت‌ها می‌توانست به يک معضل تبديل شود؛ چرا كه محل عرضه هر كالايي بايد در فروشگاه مربوط صورت گيرد و هويت كتاب بايد از اين طريق حفظ شود. در اين صورت كتابفروشي‌هاي ما از گردونه اقتصاد كتاب حذف مي‌شدند و به هويت كتاب آسيب جدي وارد مي‌شد.

نويسنده رمان کوتاه «يكشنبه» در پاسخ به اين سوال كه «چه پيشنهادي براي برنامه‌سازي در حوزه كتاب در رسانه‌اي مانند رسانه ملي داريد؟» گفت: يك سري آدم‌ها به جاي كتاب خواندن فقط تلويزيون نگاه مي‌كنند. البته اين عادت از 50 يا 60 سال گذشته تا به امروز وجود داشته است و حاصل آن نابودي كتاب است. تلويزيون بايد در امر برنامه‌‌سازي با توجه به طيف وسيع مخاطبانش، دقت بيشتري بر حوزه كتاب داشته باشد و اين فرهنگ را در جامعه بيدار كند. 

وي در ادامه به ترويج كتاب‌هاي الكترونيكي در ميان نسل امروز نيز اشاره كرد و آن را زمينه‌اي موثر براي رشد آگاهي از كتاب دانست و گفت: براي كتاب‌خوان شدن بچه‌هاي آينده بايد در مرحله اول پدران و مادران و سپس مديران فرهنگي به راهكارهاي جدي بيانديشند.
 
مقام معظم رهبری، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، صبح چهارشنبه هفته گذشته (۲۹ تیر) در دیدار جمع کثیری از کتاب‌داران، جایگاه مطالعه و شمارگان کتاب‌ها را برای کشوری چون ایران ناکافی دانسته و خواستار همت بیشتر همه مسوولان برای نهادینه کردن فرهنگ کتاب‌خوانی در کشور شدند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط