یکشنبه ۱۲ تیر ۱۳۹۰ - ۱۵:۴۹
«در رکاب آفتاب» منتشر شد

مجموعه شعر عاشورایی «در رکاب آفتاب» سروده حمید کرمی توسط انتشارات تجلی مهر منتشر شد. این دفتر منظومه‌ای در قالب ترجیع‌بند و اشعاری در قالب‌های مختلف کلاسیک را شامل می‌شود._

کامران‌ شرفشاهی، مدیر مسوول انتشارات تجلی مهر، در گفت‌‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) گفت: این اثر آخرین کتاب کرمی است که پس از فوت او و در 128 صفحه منتشر می‌شود.

وی در ادامه توضیح داد: این کتاب چند بخش را شامل می‌شود. بخش نخست دیباچه‌ای مفصل به قلم کرمی در ارتباط با حماسه عاشورا و امام حسین(ع) است. در بخش دوم منظومه «در رکاب آفتاب» آمده است که 69 بند دارد. بخش پایانی این کتاب با عنوان «فصلی دیگر» دربرگیرنده دیگر سروده‌های عاشورایی کرمی در قالب‌های رباعی، دوبیتی، غزل و مثنوی است.

شرفشاهی از حمید کرمی به عنوان شاعر مطرح آیینی یاد کرد و اظهار داشت: کرمی در زمینه تعزیه نیز فعالیت‌هایی داشت و در این حوزه پژوهش‌هایی انجام داده بود. امیدوارم در آینده بتوانیم حاصل پژوهش‌های او را در کتابی گردآوری و منتشر کنیم.

کرمی در زمان حیاتش درباره این منظومه گفته بود: «این منظومه پیرامون داستان رشادت‌های حضرت ابوالفضل(ع)، امام حسین(ع)، حال و هوای شب عاشورا و حضرت علی‌اکبر(ع) است.»

وی همچنین درباره ویژگی‌های ساختاری و زبانی این منظومه تشریح کرد: «به‌طور کلی در شعرهایی که عمدتا محور عمودی خیال قدرت می‌گیرد، نمی‌توان کاملا از زبان اشاره استفاده کرد و این شعرها نیازمند توضیح و بسط ماجراست. برهمین اساس ویژگی‌های زبانی در این منظومه تاحدودی کم‌رنگ و ضعیف شده است. البته در این منظومه زبان اشارت جای خودش را به زبان عبارت داده و بخش داستانی شعر قوی‌تر شده است.»

حمید کرمی، سال 1341 در تهران متولد شد. سرایش شعر را از سال 1361 و به صورت جدی در حوزه دفاع‌مقدس آغاز کرد و در نخستین دوره‌های کنگره شعر جنگ در مناطق جنوب کشور حضور داشت.

تصحیح «دیوان اشعار ناصر‌علی سرهندی» در 810 صفحه توسط نشر الهام، «گزیده‌ ادبیات‌ م‍ع‍اص‍ر»(م‍ج‍م‍وع‍ه‌ ش‍ع‍ر/ انتشارات ک‍ت‍اب‌ ن‍ی‍س‍ت‍ان‌)، «بر ش‍ان‍ه‌ه‍ای‌ ک‍وهستان» و «حکایت‌های شاعران» از جمله آثار منتشر شده او هستند.

کرمی نهم فروردین 1390 در سن 49 سالگی بر اثر سکته قلبی در گذشت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط