پنجشنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۰۹:۰۹
راکعی: بزرگداشت قیصر با رویکرد علمی برگزار می‌شود

فاطمه راکعی، مدیر انجمن شاعران ایران از تصمیم این انجمن برای برپایی نشست‌ها و بزرگداشت‌هایی با رویکرد علمی و پژوهشی برای گرامی‌داشت قیصر امین‌پور خبر داد._

راکعی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) گفت: در سال‌های گذشته در دانشگاه‌ها، انجمن‌ها و محافل شعری مراسمي برای گرامی‌داشت این شاعر برگزار شد. انجمن شاعران ایران نیز از نهادهایی است که برپایی چنین مراسمي را در بهار و زمستان و به مناسبت تولد و وفات او برگزار کرده است.

وی در ادامه توضیح داد: در نظر داریم از این پس چنین نشست‌هایی با رویکرد علمی و تخصصی به شعر قیصر برگزار شوند تا جایگاه شعری قیصر به خوبی برای شاعران و پژوهشگران روشن شود.

این شاعر درباره این موضوع که آیا قیصر امین‌پور در این سال‌ها از سوی شاعران به دست فراموشی سپرده نشده است اظهار داشت: قیصر علاوه بر توانایی‌اش در حوزه شعر، انسانی بزرگ بود و چنین افرادی فراموش‌نشدنی هستند. شاید یکی از دلایلی که نام او را این روزها کمتر می‌شنویم این باشد که در زادگاهش دفن شده و دوستان و آشنایان او [در تهران] کمتر می‌‌توانند سراغش بروند.

وی به آثار امین‌پور اشاره و تشریح کرد: آثار این شاعر که شعرهای نیمایی، شعرهای کلاسیک و حتی متن‌ها ادبی‌اش را شامل می‌شود در زمان حیاتش و پس از آن بارها تجدید چاپ شده‌اند. معتقدم تجدید چاپ این آثار نشان می‌دهد که قیصر هنوز هم فراموش نشده است.

راکعی در پاسخ به این پرسش که آیا می‌توانیم مقایسه‌ای میان شعر قیصر و سید حسن حسینی داشته باشیم توضیح داد: حسینی در سال‌های آخر حایت خود شعری منتشر نکرد. برهمین اساس پس از فوتش با تلاش همسر، دوستان و خانواده‌اش شعرهای او گردآوری و منتشر شد.

وی در پایان افزود: بنابراین با بررسی آثار این شاعر به نکته‌های جدیدی می‌توان دست یافت و به نقد آثار حسینی پرداخت. اما اغلب آثار قیصر در زمان حیات او بررسی شده‌اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط