سه‌شنبه ۱ دی ۱۳۸۸ - ۱۲:۲۳
جوايز مادي كتاب فصل در شان نويسندگان و بزرگان تعيين شود

نويسنده شايسته تقدير كتاب «فلسفه علم اقتصاد اسلامي» با اشاره به اين كه برگزاري مراسم كتاب فصل جمهوري اسلامي حركت مثبتي براي اعتلاي فرهنگ است، ‌عنوان كرد: البته جوايز مادي كتاب فصل بايد در شان نويسندگان و بزرگان باشد./

حجت‌الاسلام سيد حسين ميرمعزي در گفت‌و‌گو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، با بيان اين كه مدت زيادي نيست كه با كتاب فصل آشنا شده است، تصريح كرد: بنابراين، با كيفيت داوري آثار آشنايي ندارم اما اين حركت را براي تشويق محققان و نويسندگان، گام موثري‌ مي‌دانم.

عضو هيات علمي گروه اقتصاد پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي با اشاره به اين كه «يكي از بخش‌هاي مهم جايزه كتاب فصل، جنبه رواني آن است» يادآور شد: هرچه اين تقديرها گسترده‌تر و بيشتر باشد، نويسندگان و محققان را از نظر روحي تقويت مي‌كند و در رشد و بالندگي فرهنگ ايراني ـ اسلامي تاثيرگذار خواهد بود.

وي با تاكيد بر اين كه جنبه مادي جوايز كتاب فصل در شان نويسندگان و مترجمان نبود، اظهار داشت: در بخش‌هاي مختلف كشور، براي نمونه تقدير از ورزشكاران و هنرمندان، تقديرها بسيار درخورتر و شايسته‌ترند، در صورتي كه بخش فرهنگي به حمايت بيشتري نياز دارد، زيرا بايد جامعه‌سازي كند. بنابراين در جوايز مادي آن بايد تجديدنظر شود.

عضو هيات علمي گروه اقتصاد پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي با اشاره به اين كه فلسفه علم اقتصاد جزو مباحث مربوط به فلسفه‌هاي مضاف است، تصريح كرد: مبحث فلسفه‌هاي مضاف چندي ا‌ست كه در پژوهشگاه فرهنگ و انديشه مطرح و به آن پرداخته مي‌شود. فلسفه‌هاي مضاف با نگاهي بيروني و درجه دوم به مضاف عليه خود نگاه مي‌كنند و آن را مورد مطالعه قرار مي‌دهند.

 رييس پژوهشكده نظام‌هاي اسلامي با تاكيد بر اين كه اگر فلسفه‌هاي مضاف به علوم افزوده شود،‌ آنها را مورد مطالعه درجه دو قرار مي‌دهند، بيان داشت: بنابراين پرداختن به مباحثي نظير ماهيت علوم،‌ موضوع،‌ جايگاه و اهداف هر علم، جزو وظايف اين فلسفه‌ها قرار دارند.

وي درباره مباحث اين كتاب توضيح داد: در اين اثر مقالاتي از معروفان علم اقتصاد را آورده‌ و به موضوع و جايگاه اين علم در فلسفه اسلامي پرداخته و سپس آنها را نقد و در يك جمع‌بندي كلي، فلسفه اقتصاد اسلامي را تعريف كرده‌ام.

رييس پژوهشكده نظام‌هاي اسلامي با اشاره به اين كه انديشمندان بزرگ هر يك تعريف متفاوتي از علم اقتصاد اسلامي ارايه كرده‌اند، اظهار داشت: علم اقتصاد اسلامي در راستاي سعادت انسان، رفتارهاي اقتصادي انسان در حوزه توليد، توزيع و مصرف عمل مي‌كند و سه وظيفه عمده بر عهده دارد.

وي درباره وظايف اين علم افزود: ارايه رفتارها و روابط اقتصادي مطلوب، مطالعه و تبيين وضعيت موجود اقتصادي و همچنين ارايه راهبردها و مطالعه نسبي آموزه‌هاي اسلامي، از وظايف اين علم محسوب مي‌شوند.

ميرمعزي بررسي اقتصاد از ديدگاه اثبات‌گراها را تنها مطالعه وضعيت اقتصادي موجود دانست و يادآور شد: اين كتاب با نگاه درجه دو به اقتصاد، تنها به علم اقتصاد اسلامي مي‌پردازد و وارد مصداق‌هاي آن در جوامع نمي‌شود. متاسفانه غير از اين كتاب، تاكنون در زمينه علم اقتصاد اسلامي اثر مستقلي حتي از كشورهاي عربي و لاتين تاليف نشده است.

وي در پايان، مخاطبان اصلي اين اثر را استادان حوزه اقتصاد و دانشگاهيان دانست و اظهار داشت: اكنون نيز مشغول نگارش اثري با عنوان «فلسفه اقتصاد اسلامي» هستم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها