شنبه ۲ آبان ۱۳۸۸ - ۰۹:۴۵
پيشرفت در ورزش با تغيير نگرش سازمان تربيت بدني به كتاب

نماينده رسمي فدراسيون بين‌المللي جوجيتسوي ژاپن در خاورميانه و به ويژه ايران(AJJIF) عنوان کرد: تغيير نگرش سازمان تربيت بدني نسبت به حوزه کتاب و تحقيق و پژوهش، آغاز راه پيشرفت در حوزه‌هاي مختلف علوم تربيت ‌بدني خواهد بود که نتيجه آن نيز افزايش کتاب‌هاي علمي مناسب براي ارايه به جامعه ورزش است._

دکتر کيوان دهناد در گفت‌و گو با خبرگزاري کتاب ايران(ايبنا)،‌ ضمن اشاره به استعفاي خود از سمت مسوول كميته تحقيق و پژوهش فدراسيون جودو، اظهار داشت: سازمان تربيت بدني بايد اهميت بيشتري به پژوهش و تحقيق در ورزش کشورمان بدهد زيرا زيربناي ورزش علمي، ايجاد فضاي مناسب براي پرداختن به علوم مختلف آن است.  

مربي بين‌المللي جودو و جوجيتسو با بيان اين كه وجود معاونت پژوهشي، براي هر سازمان و نهادي ضروري است، اضافه کرد: پس از حذف اين معاونت از كادر اجرايي سازمان تربيت بدني، فعاليتي در حوزه‌هاي مديريتي و تحقيقاتي ورزش کشور  انجام نشده يا در حد قابل قبولي نبوده است.

رييس بخش امور بين‌الملل اتحاديه رشته ورزشي دارت غرب آسيا تصريح كرد: آموزش علوم مختلف ورزشي بايد از آموزش و پرورش و با همکاري سازمان تربيت ‌‌بدني و از سنين پايه آغاز شود و همراه با آن، سازمان جوانان و فدراسيون‌هاي ورزشي و همچنين کميته ملي المپيک و پارالمپيك نيز به استعداديابي بپردازند تا پشتوانه ورزش قهرماني را مملو از ورزشکاران جوان و آينده‌دار كنند.

مولف كتاب «جودو؛ يك ورزش، يك راه زندگي» ادامه داد: فعاليت‌هاي سازمان تربيت بدني نبايد يك جانبه شود. يكي از موضوعاتي كه سال‌هاست از آن فاصله گرفته‌ايم، توجه به ثمره تحقيق و پژوهش يعني كتاب است. زماني كه فعاليت و همكاري نهادهاي مختلف در حوزه ورزش عملي و نهادينه شود، فدراسيون‌ها و هيات‌هاي ورزشي در تمام استان‌هاي كشور اين روند را در پيش خواهند گرفت و انتشار كتاب و مطالعه آن نيز در ميان ورزشكاران به يك فرهنگ تبديل خواهد شد.

رييس كميته داوران جودوي استان تهران گفت: ايجاد الگويي مناسب براي افزايش سطح مطالعه و انتشار كتاب از راه تحقيق و پژوهش، بايد قالبي مشخص داشته باشد و به صورت بومي ـ منطقه‌اي در سراسر كشور به اجرا درآورده شود.

به اعتقاد وي، فعاليت‌هاي پژوهشي و تحقيقاتي و رهبري تشكيلات و سازمان‌هاي ورزشي با مطالعه كتاب و «e_book» ميسر خواهد بود و براي تحقق اين امر بايد بهاي بيشتري از سوي سازمان‌هاي مرتبط با ورزش كشور به حوزه كتاب داده شود.

مدرس مربيگري و داوري رشته‌هاي جودو و جوجيتسو بيان كرد: كشور‌هاي پيشرفته ورزشي و حتي آن‌هايي كه به تازگي به جمع اين كشورها پيوسته‌اند، فعاليت‌هاي پژوهشي را در اولويت نخست برنامه‌ريزي‌هاي ورزشي خودشان جاي داده‌اند،. به عنوان مثال كشور چين 20 سال در امور مختلف ورزش به تحقيق و پژوهش ورزشي پرداخت و پس از آن، دو سال را صرف عملي كردن نتايج علمي خود كرد تا دچار كمترين اشتباه و درصد خطا شود اما متاسفانه در كشورمان اين روند برعكس انجام مي‌پذيرد و ما بدون تحقيق و كسب علم روز، به ورزش مي‌پردازيم و پس از گذشت سال‌ها با مشاهده ضعف‌هاي بزرگ در ورزش، تازه به دنبال تحقيق و كسب علم ‌مي‌رويم، اما حتي در بسياري از مواقع نتايج آن را هم در رشته‌هاي مورد نظر عملي نمي‌كنيم!

عضو كميسيون داوري فدراسيون جودو عنوان كرد: كتاب، ثمره تحقيق و پژوهش است كه مي‌توان با استفاده از آن اشتباهات مديريتي و اجرايي را درك و درصدد رفع و عدم تكرار آن برآمد. بايد به اين نكنه نيز توجه داشت كه كشور‌هاي مختلف با توجه به تفاوت‌هاي اجتماعي، فرهنگي و مذهبي خود و تنوع شرايط محيطي، براي آموزش و فرهنگ‌سازي به ويژه در امر ورزش، روش‌هاي مختلفي را  به اجرا در مي‌آورند.

وي افزود: براي افزايش روند انتشار كتاب و مطالعه در ميان ورزشكاران بايد قدم به قدم و با بهره‌گيري از علم آمار و روش‌هاي عملي ورزش و همچنين صبر و شكيبايي به  پيشرفت جامعه ورزشي كمك كرد.

دهناد درباره كتاب «آموزش جودو بياموزيم» كه از سوي سازمان ورزش بسيج كشور منتشر شده است، گفت: آرزوي من و تمام اهالي ورزش، موفقيت كشورمان در عرصه‌هاي مختلف ورزشي است و يكي از عوامل كمك كننده به اين روند، انتشار كتاب است. چاپ هرچه بيشتر كتاب در حوزه‌هاي مختلف ورزش باعث رشد ورزش مي‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط