سه‌شنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۰۸:۰۰
آثار ابن‌سينا نيازمند تعمق بيشتري است

دبير همايش «ابن‌سينا و دين‌شناسي» با تأكيد بر لزوم توجه و تعمق در آرا و انديشه‌هاي ابن‌سينا، پاسخ به جريانات شبهه‌انگيز توحيدي اخير را از دلايل اصلي برگزاري اين همايش برشمرد./

دكتر جعفر آقاياني‌چاوشي در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، با اشاره به اين كه ابن‌سينا بزرگترين فيلسوف عالم اسلام است، گفت: اين دانشمند در كشورهاي گوناگون دنيا نظير تونس، فرانسه، آمريكا و ... نيز شناخته شده و علاوه بر پژوهش‌هاي فراوان در آثار و افكار وي، همايش‌هاي بزرگي نيز در بررسي آرا و انديشه‌هاي او برپا مي‌شود.

وي تعمق در آرا و نظريات اين دانشمند مسلمان را از اهداف برگزاري اين سمينار عنوان كرد و متذكر شد: متأسفانه در ايران، آرا و انديشه‌هاي بزرگان و دانشمندان با تبيين سير تاريخي فعاليت‌هايشان و به صورت كلي، بررسي مي‌شود. ما گرفتار اين كلي‌گويي‌ها هستيم و اين موضوع امكان سوء استفاده معاندان را افزايش مي‌دهد و موجب مي‌شود تصور كنند امكان پاسخ‌گويي به شبهات آنها وجود ندارد.

آقاياني‌چاوشي با اشاره به اين كه نتايج اين همايش و دستاورد تحقيقات او در سال‌هاي اخير در نخستين ويژه‌نامه‌ ابن‌سينا در مجله فرهنگ نيز منتشر خواهد شد، گفت: مجموعه مباحث اين نشست‌ها در پايان به شكل مكتوب ارايه مي‌شوند. 

وي درباره آثار برجاي مانده از ابن‌سينا يادآور شد:‌ ابن‌سينا درباره نجوم، فيزيك، فلسفه، متافيزيك، منطق، كلام و ... نظريات ارزشمندي از خود برجاي گذاشته است كه لازم است هريك به‌طور عميق بررسي و واكاوي شوند. افكار و انديشه‌هاي هيچ فيلسوفي در عالم شرق و غرب به اندازه ابن‌سينا شناخته شده نيست.

دبير همايش «ابن‌سينا و دين‌شناسي» با تأكيد بر اين كه ابن‌سينا بزرگ‌ترين و در عين حال، خوش‌شانس‌ترين فيلسوف عالم بود، توضيح داد: او خوش‌شانس بود زيرا ابوريحان بيروني هم در زمينه‌هاي زيادي فعاليت كرد و آثار متعددي از خود بر جاي گذاشت اما كتاب‌هايي نظير «قانون مسعودي» در علم نجوم دارد كه تاكنون به هيچ زباني ترجمه نشده‌اند، درحالي كه تمامي آثار ابن‌سينا به لاتين و اكثر آنها به ديگر زبان‌هاي دنيا نظير فرانسه و انگليسي ترجمه شده‌اند.

آقاياني‌چاوشي افزود: ابن‌سينا نكاتي درباره فلسفه ارايه كرده است كه پس از او غزالي و خواجه نصيرالدين شرح‌هاي گوناگوني بر آن نوشته‌اند و بسياري از مورخان فلسفه غرب نيز معتقدند انديشه‌هاي فيلسوفاني نظير دكارت و اسپينوزا تا حد زيادي متأثر از افكار ابن‌سينا بوده است.

وي دليل ديگر برگزاري اين همايش را پاسخ به شبهه‌افكني‌ها در اذهان دانشجويان و مبارزه با شكل‌گيري افكار ناصحيح ديني دانست و افزود: برخي افراد با آرا و آثار خود مي‌خواهند اين‌گونه القا كنند كه تجربه ديني با وحي يكي است و قرآن كريم زاييده ذهن پيامبر(ص) است و متاسفانه بسياري از جوانان ناآشنا در دام اين شبهه‌افكني‌ها گرفتار شده‌اند. 

مسوول همايش با بيان اين كه غرض‌ورزان در سفسطه‌هاي خود از آراي ابن‌سينا سوء استفاده كرده‌اند، اظهار داشت: اين همايش مي‌كوشد با استناد به آرا و نظريات ابن‌سينا به رد ادعاهاي كج‌انديشان بپردازد و سيماي واقعي وحي و توحيد آسماني را بيش از پيش آشكار سازد.

پژوهشگر فلسفه، استناد نادرست به آراي ابن‌سينا را ترفند و حيله دشمنان دين و اسلام نام برد و گفت: صاحب‌نظران اين همايش با تسلط كامل بر افكار ديني و فلسفي ابن‌سينا و واكاوي آنها، ضعف استدلال‌هاي نادرست معاندان را به تصوير مي‌كشند.

وي با اشاره به برگزاري نخستين همايش پژوهشگاه علوم انساني و مطالعات فرهنگي با عنوان «حركت در فيزيك و متافيزيك ابن‌سينا» در چند ماه پيش گفت: سومين جلسه اين نشست‌ها با نام «نوآوري‌هاي ابن‌سينا درباره منطق» ماه آينده برپا خواهد شد.

از آثار و تأليفات آقاياني‌چاوشي تاكنون كتاب‌هاي «شيميدانان نامي اسلام»، «سيري در آراي علمي و فلسفي حكيم امر خيام» و «كتاب‌شناسي توصيفي ابونصر فارابي» منتشر شده است.

از اين پژوهشگر تاريخ اسلام كتاب «آثار هندسي ابو‌الوفاي بوزجاني»، رياضي‌دان معاصر ابوريحان بيروني، در دست چاپ است كه از سوي موسسه ميراث مكتوب و انجمن ايران و فرانسه به زبان‌هاي فارسي و انگليسي ترجمه خواهد شد.

آقاياني‌چاوشي تاكنون بيش از 150 مقاله علمي در ايران، آلمان، ايتاليا، فرانسه، پاكستان و آمريكا در زمينه‌هاي گوناگون فلسفي و تاريخ اسلام ارايه داده است.

دومين سمينار پژوهشگاه علوم انساني و مطالعات فرهنگي با عنوان «ابن‌سينا و دين‌شناسي» 10 ارديبهشت(پنجشنبه) از ساعت 9 تا 35/18 در پژوهشگاه علوم انساني و مطالعات فرهنگي به نشاني تهران بزرگراه كردستان نبش خيابان 64 برگزار مي‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط