دوشنبه ۲۴ فروردین ۱۳۸۸ - ۱۱:۰۲
«مورچه در ماه» با روايت سه قشر از زنان امروز به نمايشگاه مي‌رود

«مورچه در ماه» تازه‌ترين رمان «لادن نيك نام» از سوي نشر «افق» به كتابفروشي‌ها رسيد. اين كتاب به زندگي و احوال زناني پرداخته است كه زندگي‌شان مانند زندگي‌هاي روزمره ديگر زنان و آدم‌ها نيست. اين زنان غالبا با رويدادهايي حادثه‌اي مواجه اند.\

 به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، «مورچه در ماه» رمان جديد «لادن نيك نام»، به تازگي از سوي انتشارات «افق» به بازار آمده است.  نويسنده در «مورچه در ماه» از زباني با رگه‌هاي شاعرانه و توصيفي بهره جسته است.

«نيكنام» كه تا به حال با انتشار چند مجموعه شعر در سرودن شعر نيز توانايي‌اش را نشان داده، درباره داستان‌نويسي‌اش گفت: من نوشتن رمان را يك نياز دروني براي خود مي‌دانم. به گونه‌اي كه با اين كار به ندايي دروني پاسخ مي‌دهم.

وي كه از ديگر انگيزه‌هايش در نگارش اين رمان سخن گفت، توضيح داد: من از آن دسته نويسندگاني هستم كه به دليل عشق و علاقه‌اي كه به كشورم و مسايل آن دارم، نگاهم بيشتر به اين موضوعات معطوف است. «مورچه در ماه» براساس عشق به ايران و مردمش نوشته شده است.

خالق «حفره‌اي در آينه» در پاسخ به سوالي مبني بر بهره‌گيري از نوع زبان يا شيوه روايتي براي اين رمان گفت: من هم شعر مي‌گويم و هم رمان مي‌نويسم . از طرفي سال‌هاست كه با نگارش داستان كوتاه خداحافظي كرده‌ام. بهتر مي‌توانم رمان بنويسم و طبيعي است كه گويش شاعرانه در «مورچه درماه» ديده شود.

وي درباره نگاه منتقدان به اين نوع نگارش رمان توضيح داد: گاهي ممكن است منتقدي بگويد اين زبان شاعرانه و سانتي مانتال است و از نظر خط كشي‌هايي كه در ايران تعريف شده، مردود است.

«نيك نام» خاطرنشان كرد: زبان داستان با شعر متفاوت است و من حق ندارم صرف و نحو جمله‌ها را در حدي كه به شعر نزديك است، در رمان بياورم . اگر فعلي را اول جمله بگذارم به زبان داستان خيانت كرده‌ام. 

در توضيحات پشت جلد كتاب درباره ويژگي قهرمانان اين رمان آمده است: « «رويا» زني است روشنفكر و درگير با مسايل اجتماعي روز؛ «گيتي» شاعري كه رويا مي‌خواهد ايده‌هايش را با او همسو كند و «لاله» قهرماني شكست خورده كه ديگر به نجات خود ايمان ندارد. اما حوادث در ذات خود آبستن تغييراتي است.» 

نيك‌نام در اين كتاب اگرچه از واقع گرايي صرف فاصله مي‌گيرد، اما مي‌كوشد تا تصويري واقعي از اين گونه زنان به دست دهد.
 
بخشي از داستان رمان «مورچه در ماه» كه در توضيحات پشت جلد كتاب آمده اين گونه است: «كاش كمي ديرتر برسد شوهرت. همه جا را جارو مي‌زني. تمام دانه‌هاي ريز آشغال، كرك جمع شده‌‌ي گوشه‌ي ديوارها، نخ‌هاي لباس، همه چيز را مي‌كشي داخل جارو برقي. همه جا مي‌تواند پاك شود...مي‌تواني سرت را بيندازي پايين... »

رمان «مورچه در ماه» در ۲۲۶ صفحه و با شمارگان۲۰۰۰ نسخه شده است.  اين كتاب به شمارگان 2

طرح روي جلد «مورچه در ماه» اثر «علي هاشمي شهركي» است. اين كتاب با قيمت ۴۸۰۰ تومان در كتابفروشي‌ها به فروش مي‌رسد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها