جمعه ۹ اسفند ۱۳۸۷ - ۰۸:۰۰
فرهنگي: افزايش سرانه مطالعه؛ نشانه‌ رشد ابعاد فرهنگي جامعه است

نایب رییس كمیسیون برنامه و بودجه مجلس شوراي اسلامي، از ارتقاي سطح مطالعه به عنوان نشانه‌‌اي از رشد و پيشرفت در ساير زمينه‌هاي فرهنگي و اجتماعي ياد كرد و گفت: اكنون در ايران بيش از دو ميليون ‌نفر به صورت همزمان در حال تحصيل در مقاطع عالي‌اند كه اين رقم در سال‌هاي پيش از انقلاب اسلامي به صد هزار نفر نيز نمي‌رسيد./

دكتر محمدحسين فرهنگي، نایب رییس كمیسیون برنامه و بودجه مجلس شوراي اسلامي، در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)،
 افزود: آمار ارائه شده در زمينه افزايش سرانه مطالعه كه مي‌تواند نتيجه‌ برخي نمونه‌گيري‌ها باشد، تنها بيانگر ارتقاي سطح مطالعه و كتابخواني نيست، بلكه نشانه‌اي از رشد و پيشرفت در ساير ابعاد فرهنگي است و جاي خوشحالي دارد.

وي با اظهار اميدواري براي افزايش بيش از پيش سرانه مطالعه در كشور گفت: مطالعه و كتابخواني بايد حجم بيشتري از فرصت‌هاي مردم را به خود اختصاص دهد و جزء اولويت‌هاي روزمره جامعه قرار گيرد. 

نایب رییس كمیسیون برنامه و بودجه مجلس شوراي اسلامي با اشاره به افزايش سطح تحصيلي اكثر جوانان جامعه به ويژه در مقطع تحصيلات عالي، بيان داشت: مطالعه بايد جايگاه مناسبي در زندگي ايرانيان داشته باشد. اكنون در ايران بيش از دو ميليون ‌نفر به صورت همزمان در حال تحصيل در مقاطع عالي‌اند كه اين رقم در سال‌هاي پيش از انقلاب اسلامي به صد هزار نفر نيز نمي‌رسيد. 

نماينده مردم تبريز در مجلس شوراي اسلامي متذكر شد: ما به بسترسازي ‌فرهنگي و تقويت زير ساخت‌هاي اجتماعي نياز داريم كه اين كار از طريق ايجاد و تقويت انگيزه مطالعه از دوران كودكي ميسر خواهد شد.
 
دكتر فرهنگي گفت: براي كشف زمينه‌هاي مغفول در حوزه تاليف و ترجمه كتاب، نيازمند شناخت مخاطبان كتاب هستيم و نيازسنجي خوانندگان مي‌تواند از اقدامات اوليه اين حوزه به شمار آيد. مسوولان اجتماعي و توليدكنندگان فرهنگي نيز مي‌توانند از طريق به‌كارگيري روش‌هاي روان‌شناختي،‌ به كشف علاقمندي‌ خوانندگان و نيازهاي جامعه پي‌ببرند و با توجه به نتايج حاصل از آن، به توليد آثار مكتوب مورد نياز جامعه اقدام كنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط