چهارشنبه ۱۱ دی ۱۳۸۷ - ۱۱:۳۶
«تاريخ معاصر ايران»، خیابانی می‌شود

محمود فرهنگ- نويسنده و كارگردان تئاتر- از اجراي نمايش «خوشا رقص مرداني از آينه» كه روايتي از تاريخ معاصر ايران است، در قالب تئاتر خياباني خبر داد. اين نمايشنامه كه وقایع دوران اميركبير تا پيروزي انقلاب اسلامي را دربرمي‌گيرد، در چند جلد از سوي انتشارات مدرسه منتشر خواهد شد./

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، نمايش «خوشا رقص مرداني از آينه» به مناسبت «سي‌امين سالگرد پيروزي انقلاب» تدارك ديده شده است.
 فرهنگ در اين‌باره توضيح داد: اين نمايش به صورت خياباني، با تكنيك روايي، استفاده از حضور تماشاچي در نمايش و شيوه‌هاي مختلف نمايش خياباني اجرا خواهد شد. فضاي اين نمايش نو و جديد است؛ موسيقي نقش مهمي در آن ايفا مي‌كند و از جلوه‌هاي ويژه نيز در اجرای آن استفاده خواهد شد.

وي افزود: مدت‌ها در پي اين فرصت بودم كه از تجربه، خلاقيت و تلاش شاگردانم در طول آموزش نمايش خياباني استفاده كنم؛ اين نمايش اين امكان را فراهم كرد؛ و «خوشا رقص مرداني از آينه» با حضور ۷۰ بازيگر نمايش داده مي‌شود.

به گفته وي، تاريخ معاصر ايران شخصيت‌هاي بسيار بزرگي داشته كه به دليل پايبندي به اعتقادشان جان خود را از دست داده اند. 

فرهنگ یادآور شد: با توجه به ظرفيت بالاي تئاتر تصميم گرفتم مردم را بدون واسطه و در قالب نمايش با تاريخ معاصر آشنا كنم؛ شناخت تاريخ كشور باعث مي‌شود چشم‌انداز مناسبی نسبت به كشور داشته باشيم و ايران را بيشتر دوست بداريم.

فرهنگ براي نوشتن نمايشنامه «خوشا رقص مرداني از آينه» ،بسياري از كتاب‌هاي تاريخي را مطالعه كرده است. وي می گوید: نهضت روحانيت، مجموعه تاريخ انقلاب، زندگي‌نامه اميركبير و مدرس، حكايت‌هاي تلخ و شيرين، ايران در عصر ناصرالدين شاه، تاريخ معاصر ايران، قهرمانان ملي ايران، بحران مشروطيت در ايران، انقلاب نور، از اميركبير تا پيروزي انقلاب اسلامي، افسانه‌هاي ايراني و تمامي كتاب‌هاي كه در رابطه با انقلاب و دوره پهلوي نوشته شده را برای اجرای این نمایش مطالعه كردم. 

به گفته فرهنگ، اين نمايش هم‌اكنون در مرحله پيش تداركات است و براي اولين بار در تاريخ تئاتر خياباني به مناسبت سي‌امين سالگرد انقلاب اسلامي از ۱۰ تا ۲۱ بهمن در پارك لاله اجرا مي‌شود؛ و احتمال دارد در ۱۵ خرداد سال آينده نيز به اجرا در بيايد. 

به گفته فرهنگ، فرهاد بشارتي، كرامت رودساز، سيروس كهوري‌نژاد، محمد اسدي و امير آتشاني از جمله بازيگران اين نمايش اندو گوشه‌هايي از تاريخ معاصر ايران را كه كمتر به آن پرداخته شده، روايت مي‌كنند.

وي اظهار داشت: اين نمايشنامه كه از دوران اميركبير تا پيروزي انقلاب اسلامي را دربرمي‌گيرد، در چند جلد از سوي انتشارات مدرسه منتشر خواهد شد. زندگي اميركبير، سيد جمال‌الدين اسدآبادي، ميراز كوچك‌خان جنگلي، دوره قاجار، پهلوي اول، پهلوي دوم و پيروزي انقلاب از بخش‌هاي مختلف اين اثر است. 

فرهنگ، حمايت ستاد برگزاري جشن‌هاي انقلاب را از اين‌گونه آثار لازم دانست. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط