دوشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۸
شعر محصول مشترک شاعر و مخاطب است

محبوبه بزم‌آرا شاعر و نویسنده خراسانی معتقد است: شعر یک محصول مشترک میان شاعر و مخاطب است که یک بار از ذهن شاعر و بار دیگر در ذهن مخاطب دو بار متولد می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خوزستان، محبوبه بزم‌آرا شاعر و نویسنده خراسانی که در پنجمین نشست مجازی انجمن شاعران نوجوان (آیینه‌های ناگهان) مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بندر امام خمینی (ره) و بندر ماهشهر سخن می‌گفت، با بیان این مطلب عنوان کرد: مستقیم‌گویی یک آسیب جدی برای شاعران است.

وی افزود: ما در سرایش شعر باید دست به روایتِ حس منحصربه‌فرد درونی بزنیم. شعر به عنوان یک شاخه‌ی هنری باید به زبانی نوشته شود که از صراحت و مستقیم گویی پرهیز کند.

بزم آرا با بیان اینکه شعر شرح تجربه‌هایی از شاعر است که موجب خلاقیت و منحصربه‌فرد بودن اثر او می‌شود، عنوان کرد: شاعر باید با نگاه متفاوت به پدیده‌ها، دست به کشف‌های متعدد بزند و با استفاده از آرایه‌ها روح شعر در آن‌ها بدمد.

معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان خراسان رضوی اضافه کرد: شعر یک محصول مشترک میان شاعر و مخاطب است که یک‌بار از ذهن شاعر و بار دیگر در ذهن مخاطب و به‌اصطلاح دو بار متولد می‌شود.

مولف کتاب «در مسیر باد پرسه می‌زنم» توجه به فرم و ساختار در سرودن یک شعر را از جمله مولفه‌های بسیار مهم دانست و بیان کرد: نکته قابل توجه در سرودن شعر سپید این است که گوش انسان ناخودآگاه به کلام موزون واکنش مثبت نشان می‌دهد و چون در قالب سپید آهنگ مشخصی نداریم باید نگاه ویژه‌ای به مؤلفه‌های زبان، خیال، موسیقی، اندیشه و... در این قالب داشته باشیم.

این نویسنده خراسانی ادامه داد: در شعر سپید باید با مضمون‌آفرینی، کمبود وزن، قافیه و موسیقی شعر را جبران کرد و در این میان می‌توان با هنر جابه‌جایی اجزای جمله و تقدم و تاخر، زبان را از حالت کلیشه خارج کرد و به آن تشخص و امتیاز داد.

بزم آرا با تاکید بر آشنایی نوجوانان شاعر با ادبیات کهن، تصریح کرد: نوجوانان باید برای آمادگی ذهنی خویش از ادبیات کهن غافل نشوند و از تأثیرات مهم مطالعه‌ی ادبیات کلاسیک می توان به گسترش دایره واژگانی و موسیقیایی شدن ذهن اشاره کرد.

وی در پایان این نشست درخصوص آهنگ درونی در شعر سپید، هماهنگی حروف و ترکیب و تلفیق و جابه جایی کلمات، رستاخیز واژه‌ها و آشنایی‌زدایی، تکرار، ویرایش و حذف زوائد با رعایت ایجاز، وزن عروضی، تصویرسازی شاعرانه، پرورش حواس و عاطفه در شعر توضیحاتی برای شرکت کنندگان ارائه داد.

یادآوری می‌شود، پنجمین نشست انجمن شاعران نوجوان آیینه‌های ناگهان، با موضوع نقد و بررسی آثار اعضا با حضورمدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خوزستان، کارشناسان ادبی و فرهنگی، مربیان کانون سراسر استان و جمع گسترده‌ای از اعضای مراکز کانون شهرستان‌های بندر امام خمینی (ره) و بندر ماهشهر، به‌صورت مجازی برگزار شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها