شنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۷
رئیس ایفلا مهمان همایش «کارکردهای اجتماعی کتابخانه‌های عمومی» در خوزستان

دبیر اجرایی همایش ملی «کارکردهای اجتماعی کتابخانه‌های عمومی کشور» گفت: در این همایش که طی روزهای 25 و 26 آذرماه به‌صورت مجازی برگزار می‌شود، رئیس ایفلا (فدراسیون بین‌المللی انجمن‌ها و موسسات کتابداری) و سه چهره ممتاز و بین‌المللیِ علم اطلاعات و دانش‌شناسی به‌عنوان سخنران،حضور خواهند داشت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خوزستان، منصور کوهی رستمی، عضو هئیت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز و دبیر اجرایی همایش ملی «کارکردهای اجتماعی کتابخانه‌های عمومی کشور» با اعلام این خبر گفت: پرفسور «فرانک هویسمانی» استاد تمام کتابداری دانشگاه آمستردام هلند، صاحب کرسی ویژه در کتابخانه سلطنتی و متخصص مطالعات کتابخانه‌­های عمومی هلند، دکتر «کی پی سینگ»، دانشیار گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه دهلی در هند و دکتر «کاترینا میچنیک» دکترای کتابداری و اطلاع رسانی و استاد گروه کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه ملی سوئد  سه سخنران بین المللی  این همایش هستند.

به گفته وی، پرفسور هویسمانی در این همایش درباره «کارکردهای اجتماعی کتابخانه‌های عمومی هلند»، دکتر کی پی سینگ پیرامون چشم‌انداز کتابخانه‌های عمومی در هند و دکتر کاترینا میچنیک در رابطه با کارکردهای اجتماعی کتابخانه‌های عمومی در سوئد، سخنرانی می‌کنند.
 
کوهی رستمی با تأکید بر ضرورت استفاده از تجربیات بین‌المللی در زمینه کارکردهای اجتماعی کتابخانه‌های عمومی، تصریح کرد: اجتماعی شدن کتابخانه‌های عمومی و تغییر ماموریت آن‌ها از چند سال پیش در جهان و در کشورهای پیشرفته شروع شده است و بر همین اساس باید از تجربیات این کشورها متناسب با شرایط اجتماعی و فرهنگی در جهت بومی سازی در کشورمان استفاده کنیم.
 
وی با بیان اینکه امروزه نگرش‌های نوینی همچون «کتابخانه به عنوان پایگاه اجتماعی» کارکردهای متفاوتی را برای کتابخانه‌های عمومی برجسته ساخته‌اند، عنوان کرد: همگامی کتابخانه‌های عمومی کشور با تغییر، تحول و دگرگونی در عرصه کتابخانه­‌های عمومی و تغییر ماموریت و رویکرد این نوع کتابخانه­‌ها از رویکرد سنتی و قدیمی کتابخانه‌های عمومی که امانت صرف و فراهم ساختن محیطی برای مطالعه بود به کارکردهای اجتماعی و پاسخ به دغدغه علمی مخاطبان، را نیز می‌توان از مهمترین اهداف این همایش برشمرد.  
 
دبیر اجرایی همایش ملی کارکردهای اجتماعی کتابخانه‌های عمومی افزود: برای اینکه بتوانیم تصویری روشن و شفاف از روند و کارکردهای اجتماعی در کتابخانه­‌های عمومی دنیا کسب کنیم، بر آن شدیم تا با دعوت از اندیشمندان مطرح بین‌الملی در گام اول کارکردهای اجتماعی کتابخانه­‌های عمومی دنیا را شناسایی و در گام دوم با توجه به شرایط اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و بومی کتابخانه­‌های عمومی کشور، نسبت به بومی­‌سازی و اجرای این کارکردها، اقدام کنیم.
 
این عضو هئیت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز ضمن ارائه شرح وظایف «ایفلا» (فدراسیون بین‌المللی انجمن‌ها و موسسات کتابداری)، تصریح کرد: ایفلا نهادی مستقل، بین‌المللی، غیردولتی، و غیرانتفاعی است كه اهداف آن ارتقای تفاهم بین‌المللی، همكاری، گفت ‌و شنود، پژوهش و توسعه در همه زمینه‌های كتابداری از جمله: كتابشناسی، خدمات اطلاع‌رسانی، آموزش كاركنان  و ایجاد تشكیلاتی است كه از طریق آن بتوان جنبه‌های بین‌المللی كتابداری را ارائه كرد.
 
رستمی ادامه داد: این نهاد بیش از 90 سال است که به‌عنوان صدای بین‌المللی متخصصان علم اطلاعات و دانش‌شناسی عمل کرده و در حال حاضر در بیش از 150 کشور عضو دارد. با توجه به اهمیت ایفلا در مباحث کتابخانه‌های عمومی دنیا، خانم «باربارا لیسون» رییس ایفلا و رییس نظام کتابخانه­‌های عمومی برمن آلمان در این همایش با عنوان «کارکردهای اجتماعی کتابخانه‌های عمومی: رویکرد ایفلا» سخنرانی خواهد کرد.
 
دبیر اجرایی همایش ملی کارکردهای اجتماعی کتابخانه‌های عمومی با اشاره به دریافت ۸۴ مقاله ازسوی دبیرخانه این همایش، بیان کرد: از بین 84 مقاله ارسالی 31 مقاله تایید شد که این مقالات به‌صورت پوستر، شفاهی و سخنرانی به‌صورت مجازی ارائه می‌شوند.
 
یادآوری می‌شود، همایش ملی کارکردهای اجتماعی کتابخانه‌های عمومی با همکاری انجمن ارتقاء کتابخانه‌های عمومی ایران و نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به‌میزبانی اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان خوزستان برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها