سه‌شنبه ۴ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۸
مجموعه شعر «اينجا خورشيد شرق و غرب را نمی‌شناسد» نقد و بررسی شد

نشست معرفی و نقد و بررسی كتاب شعر «اینجا خورشید شرق و غرب را نمی‌شناسد» سروده‌ مریم نقیب، با حضور این شاعر و علی رزم‌آرای، نویسنده و منتقد ادبی در ارومیه بر بستر فضای مجازی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در آذربایجان‌غربی، رزم‌آرای در این نشست گفت: همانطور كه از نام این كتاب بر‌می‌آید، ما در این مجموعه با مفاهیمی متناقض‌نما یا پارادوكسیكال رو به رو هستیم. دایره‌ واژگانی این كتاب همواره موضوع بینامتنیت را به ذهن متبادر می‌كند كه این بینامتنیت اغلب با متون عرفانی چون آثار عطار اتفاق می‌افتد؛ واژه‌هایی چون: سی‌مرغ، نور، حلاج و بسیاری واژه‌ دیگر.

این شاعر در ادامه به عناصر زیبایی‌شناختی در این كتاب پرداخت و افزود: شاعر با داشتن دغدغه‌های فردی و اجتماعی توانسته است تصاویر و مفاهیم بسیار شاعرانه و زیبایی خلق كند؛ مانند:
یك خیال خام
از میان آرزو‌های یخی پایش لیز خورد
و از چشم دنیا افتاد.

وی بیان کرد: شاعر همواره در این اشعار از یك گفتمان شاعرانه پیروی می‌كند كه گفت‌وگوی درونی و بیرونی او را به مخاطب نشان می‌دهد.

رزم‌آرای در ادامه با بررسی زبان این كتاب تشریح كرد: اشعار بیشتر زبانی دو لایه و دو تكه دارند، یعنی هم از ظرفیت‌های زبانی ادبیات كلاسیك بهره برده‌اند و هم از ظرفیت ادبیات امروز. در این میان رفتار هنجار‌گریزانه با زبان و ساختار‌شكنی‌های نحوی موجب معنا‌آفرینی‌های جدید در شعر شده است كه به زیبایی كتاب می‌افزاید.

رزم آرای اظهار کرد: همچنین شاعر با به كار‌گیری ضرب المثل‌های مختلف كه در كشور ما مرسوم است زیبایی‌های زبانی شعر را دو چندان كرده است. استفاده از عناصر بازی چون شطرنج و استفاده‌ مكرر از اعداد و اشكال مختلف نیز به بار نمادین زبان این كتاب افزوده است و آن را به عنوان اولین مجموعه‌ این شاعر، قوی و قابل بحث كرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها