جمعه ۲۱ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۸
کتابخانه مشارکتی 2 زندان در فارس اقتتاح شد

دو کتابخانه مشارکتی شهید حاج قاسم سلیمانی زندان فیروزآباد و شهید علیرضا قلی‌پور زندان قیر افتتاح شدند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) در فارس، آیین افتتاح ذو کتابخانه مشارکتی شهید حاج قاسم سلیمانی زندان فیروزآباد و شهید علیرضا قلی‌پور زندان قیر با حضور روح‌الله منوچهری، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس، حامد کریمی معاون فرهنگی اداره‌ کل زندان‌های فارس، علی‌محمد کریمی، فرماندار شهرستان قیر و کارزین حجت‌الاسلام و المسلمین عنایت اکبری، امام جمعه قیر، امیرحمزه احمدی صبا، معاون فرماندار فیروزآباد، و دیگر مسئولان دو شهرستان برگزار شد.
 
مدیرکل کتابخانه‌های فارس در مراسم  آیین افتتاح دو کتابخانه عنوان کرد: با همکاری اداره کل کتابخانه‌های عمومی فارس و سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی استان، تاکنون 18 زندان استان کتابخانه‌دار شده‌اند که این مایه مسرت و خوشحالی است که زندانیان بتوانند از خدمات کتاب و کتابخانه استفاده کنند.
 
روح‌الله منوچهری، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس ضمن تبریک افتتاح کتابخانه در این زندان‌ها گفت: وظیفه ما در کتابخانه‌های عمومی خدمات‌دهی به تمام اقشار جامعه فارغ از جنس، نژاد، قومیت، فرهنگ و ... است. یکی از برنامه‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور که مخصوصا در چند سال اخیر مورد توجه بوده، خدمات‌دهی کتابخانه‌های عمومی به گروه‌های خاص است. یکی از این گروه‌های خاص زندانیان هستند که در همین راستا تفاهم و همکاری خوبی بین ما و اداره کل زندان‌های استان وجود دارد.
 
منوچهری با اشاره به اینکه در زندان محدودیت‌ها بیشتر است، گفت: ما سعی کرده‌ایم با افتتاح کتابخانه در زندان‌ها این محدودیت‌ها را کم کنیم و با در اختیار قرار دادن کتاب و منابع مورد نیاز زندانیان آرامش را به این اشخاص برگردانیم.
 
وی افزود: با افتتاح کتابخانه در زندان‌ها تمام برنامه‌هایی که در سطح کتابخانه‌های عمومی کشور و استان اجرا می‌شود ازجمله مسابقات کتابخوانی، نشست کتابخوان در زندان‌ها هم اجرا خواهد شد.
 
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس با اشاره به طرح هایی برای در دسترس قرار دادن منابع کتابخانه‌های عمومی برای زندانیان گفت: در حوزه منابع علاوه بر سهمیه‌ای که برای کتابخانه‌های مشارکتی برقرار می‌شود سعی می‌کنیم با طرح و برنامه‌های مختلف مشکل کمبود منابع در کتابخانه‌های زندان‌ها را برطرف کنیم.
 
وی با اشاره به رابطه مستقیم بین مطالعه و کاهش جرم و جنایت گفت: هر چه مطالعه در جامعه‌ای بیشتر باشد جرم و جنایت کمتر می‌شود و با ترویج فرهنگ کتابخوانی جمعیت زندانیان و نرخ بازگشت به زندان کم خواهد شد.
 
منوچهری ابراز امیدواری کرد با وجود کتابخانه و ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی در بین زندانیان حتی اگر یک نفر در مسیر راستی و درستی قرار گیرد باعث سعادت و خوشحالی ما خواهد شد.
 
افتتاح کتابخانه در زندان کار بسیار ارزشمندی است
 
فرماندار شهرستان قیروکارزین در این مراسم عنوان کرد: هر چه به حوزه مهم فرهنگ و به خصوص  کتاب و کتابخوانی توجه شود، کمک به پیشرفت و اعتلای نظام خواهد بود.
 
علی‌محمد کریمی در ادامه سخنان خود با اشاره به این که لحظاتی که در حوزه فرهنگ سپری می‌شود بهترین لحظات زندگی هر فرد است، گفت: افتتاح کتابخانه در زندان کار بسیار ارزشمندی است، هر چند از لحاظ فیزیکی، فضا کوچک است اما همین که این افراد مورد توجه قرار گرفته‌اند، جای بسی قدردانی و تشکر دارد.
 
حجت‌الاسلام و المسلمین عنایت اکبری، امام جمعه قیر ضمن تشکر از اداره کل کتابخانه‌ها و اداره کل زندان‌ها برای افتتاح کتابخانه در زندان گفت: بهترین فرصت برای زندانی که اکثرا در دوران پشیمانی به سر می‌برند، دسترسی به کتاب است. هر چه در این حوزه بهتر و قوی‌تر عمل کنیم بازخورد بیشتری درجامعه خواهیم گرفت.
 
اکبری پیشنهاد داد: نیازهای مطالعاتی زندانیان شناسایی شود و کتاب‌هایی در اختیار آن‌ها قرار گیرد که مورد علاقه و پسند زندانیان باشد تا بیشتر جذب کتابخانه شوند. همچنین پیشنهاد داد با توجه به اینکه تعدادی از زندانیان دانش‌آموز و دانشجو هستند، کتاب‌های این گروه هم تهیه شده و در اختیارشان قرار داده شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها