یکشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۵
انتشار آخرین کتاب مرثیه‌سرای اردبیلی در نخستین سالمرگ وی

«تاجدار عشق» آخرین اثر مرحوم محمد تقایی اردبیلی است که در نخستین سالمرگ وی به همت خانواده و همکاری و حمایت سردار بابازاده فرمانده سپاه حضرت عباس (ع) اردبیل، از سوی انتشارات فردوس مهر، منتشر شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در اردبیل، مرحوم محمد تقایی از جمله مرثیه‌سرایان نامدار اردبیل بود که بیش از نیم قرن با بهره‌گیری از منابع و کتب‌ تاریخی معتبر، عزاداران حسینی را میزبان سروده‌های خود کرد.

وی در سال ۱۳۱۹، در محله حاجی قهرمان اردبیل به دنیا آمد. از هفت سالگی در مجالس وعظ و روضه عاشورا پدر را همراهی کرد و در دوران جوانی به شاعرانگی در مکتب امام حسین (ع) روی آورد.

از آنجا که مرثیه‌سرایی تأثیر بسزایی در گسترش فرهنگ عاشورا دارد و اردبیل نیز طی سده‌ها از کانون‌های مهم شعر آئینی در ایران به شمار رفته است، تقایی مرثیه را از بین سبک‌های مختلف شعر برگزید. وی در این مسیر از محضر اساتید این حوزه از جمله غمگین، ناطق، صدر الممالکی، نخستین، شایق و تاج‌الشعراء یحیوی بسیار آموخت.

از تقایی ۱۲ مجموعه با نام‌های برگ سبز تقایی، یادگار تقایی، افکار تقایی، صلای عشق، سریر عشق، نماز عشق، سفیر عشق، شمیم عشق، نسیم عشق، حریم عشق، در حریم بیضا، پرتو عاشورا به زبان آذری و یک اثر با عنوان شقایق خونی به زبان فارسی به یادگار مانده است و اینک آخرین اثر این شاعر مرثیه‌سرا با نام «تاجدار عشق» همزمان با نخستین سالمرگ وی، منتشر شد و در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفت.

استاد محمد تقایی اردبیلی، پس از تحمل سال‌ها بیماری، خردادماه سال ۱۳۹۸ در ۷۹ سالگی عاشقان اهل بیت (ع) و ادبیات آئینی را ترک کرد و به دیدار معشوق شتافت.

«تاجدار عشق» آخرین اثر زنده‌یاد محمد تقایی اردبیلی در ۴۰۸ صفحه و شمارگان ۱۲۰۰ نسخه، با قیمت ۵۰ هزار تومان از سوی انتشارات فردوس مهر اردبیل وارد بازار نشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها