دوشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۰
تمدید دو جشنواره فرهنگی، ادبی در اردبیل

شورای اسلامی شهر و شهرداری اردبیل، با هدف ارتقای کیفی تولیدات ادبی و هنری، فرصت شرکت در جشنواره‌های خود را تمدید کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در اردبیل، شورای اسلامی شهر و شهرداری اردبیل پیش از همه‌گیری ویروس کرونا و طی این مدت، دو فراخوان ادبی و هنری منتشر کرده بودند که با تداوم شرایط قرنطینه، مهلت تولید محتوا و ارسال آثار به این جشنواره‌ها تمدید شد.
 

جشنواره «گؤزَل شهریمیز» از زمستان سال 98 فراخوان داد و جشنواره «تولیدات فضای مجازی» در بهار 99 تعریف شد، اما فرصت تولید و ارسال آثار تا پایان اردیبهشت ادامه یافت تا شاید از نظر کیفی به کارهای قابل قبول‌تری برسیم.

«گؤزَل شهریمیز» (شهر زیبای ما) جشنواره داستان حقوق شهروندی با موضوعات شهروند مسئول، پسماند و بازیافت، پارک‌ها و فضای سبز است که به زبان‌های ترکی و فارسی در دو بخش نوجوان و بزرگسال برگزار می‌شود.

تأکید بر خلاقیت و کشف استعدادهای نو، حمایت از نویسندگان جوان، ارتقای فرهنگ شهرنشینی و شهروندی، انتقال مؤثر مفاهیم شهروندی، غنی‌سازی کتاب‌های حوزه فرهنگ شهروندی متناسب با نیازهای زندگی امروز جامعه، تولید محتواها و کتاب‌های داستان متناسب با فرهنگ بومی شهرنشینی به‌ویژه در حوزه کودک و نوجوان، نهادینه‌سازی صیانت از محیط زیست در خانواده‌ها، تقویت روحیه همکاری و هم‌فکری شهروندان با پرسنل شهرداری برای حل معضلات شهری، از عمده اهداف این جشنواره است.

در این بین، توجه به ویژگی‌های بومی استان اردبیل امتیاز ویژه خواهد داشت؛ بر این اساس، مقرر شده بجز سه رتبه برتر، در هر بخش، به تشخیص داوران، تا 7 اثر نیز مورد تقدیر قرار گیرد.

بنا به اعلام دبیرخانه جشنواره، از نظر کمّی محدودیتی برای ارسال آثار وجود ندارد، اما نباید قبلاً در نشریه، کتاب مستقل یا مشترکی منتشر شده باشند. در پایان نیز داستان‌های منتخب، ویرایش شده و در مجموعه‌ای چاپ خواهد شد.

به گفته پری آخته، مسئول دبیرخانه جشنواره، در بخش کودک و نوجوان انتظار می‌رفت از آموزش و پرورش و مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز آثار بیشتری برسد اما بنا به شرایط و تعطیلی این مراکز چنین اتفاقی نیفتاد؛ با این حال، در پی تمدید مهلت ارسال آثار، علاوه بر استان اردبیل، از شهرها و استان‌های اطراف و در مواردی، از دورترین مناطق نیز آثاری با موضوع جغرافیای اردبیل رسیده است‌‌ که شاید تا حدودی جای خالی قبلی را پر کند.

لازم است، متقاضیان، آثار خود را حداکثر در 15 صفحه (حدود 4هزار کلمه) به صورت تایپ در نسخه word به زبان ترکی یا فارسی به همراه مشخصات کامل، آدرس و شماره تماس، به شماره‌های  09141546756 و 09149537847 در پیام رسان‌های واتس‌اپ، ایتا و تلگرام ارسال کنند‌.
 
 جشنواره «تولیدات فضای مجازی» نیز دومین جشنواره‌ای است که شورای اسلامی شهر و شهرداری اردبیل با هدف عملی‌تر کردن شعار «در خانه بمانیم» برای این روزها در نظر گرفت.

شادی در خانه، قدردانی از قهرمانان سلامت، نوروز و سال نو در خانه، سهم خانواده من در حل بحران، بازی و مسابقات خانوادگی، همدلی در کمک (به‌ویژه به سالمندان و نیازمندان)، معرفی صاحبان املاک خیّر (بخشش اجاره)، همکاری اعضای خانواده در خانه و دوره بحران، اردبیل شهر خلّاق در فرهنگ و هنر، موضوعات در نظر گرفته شده برای تولیدات مجازی در قالب داستان کوتاه، متن ادبی، شعر، عکس‌نوشته، ویدئو (کمتر از یک دقیقه)، تصویرسازی و پوستر، متناسب با موضوعات جشنواره است.

علاقه‌مندان می‌توانند آثار خود را تا پایان اردیبهشت به نشانی @ardabilshahrvand در پیام‌رسان‌های سروش و تلگرام ارسال کنند.

یادآوری می‌شود، اختتامیه این جشنواره‌ها به پس از عادی شدن شرایط اجتماعی موکول شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها