یکشنبه ۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۷
آغاز فعالیت نمایشگاه کتاب زاهدان و لغو دو نمایشگاه استانی

براساس بخشنامه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای جلوگیری از شیوع بیماری کرونا، نمایشگاه‌های کتاب استانی در قزوین و ارومیه لغو شد؛ با این حال ساعاتی پیش از اعلام این تصمیم، نمایشگاه کتاب استانی در زاهدان، افتتاح شد و فعالیت خود را آغاز کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران در اطلاعیه‌ای که مخاطب آن ناشران شرکت کننده در نمایشگاه‌های کتاب استانی در قزوین و آذربایجان غربی بوده است، از لغو هر دوی این نمایشگاه‌ها در پی بخشنامه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با توجه به ابلاغ و تاکیدات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مبنی بر جلوگیری از شیوع بیماری کرونا، خبر داد.

بر اساس این گزارش و طبق تصمیم معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، تمامی برنامه‌های این معاونت در حوزه کتاب و نشر تا پایان هفته جاری تعطیل شد.

با این حال، بیست‌ و یکمین نمایشگاه کتاب استان سیستان و بلوچستان عصر روز شنبه 3 اسفندماه در محل دائمی نمایشگاه‌های شهر زاهدان افتتاح شد.

همایون امیرزاده، رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در توضیحی درباره علت دایر شدن و آغاز فعالیت این نمایشگاه استانی کتاب به‌رغم تصمیم اخیر معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر لغو تمامی برنامه‌های حوزه کتاب و نشر در کشور تا پایان هفته جاری ازجمله نمایشگاه‌های استانی کتاب، اعلام کرد: «این تصمیم عصر شنبه، یعنی همان ساعت انتشار اطلاعیه و زمانی نهایی شد که نمایشگاه زاهدان با تمهیدات قبلی، شروع به‌کار کرده بود».

این مقام مسئول در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در عین حال اطمینان داد: «با هماهنگی مسئولان بهداشتی، اقدامات پیشگیرانه و بهداشتی در این نمایشگاه با دقت انجام‌ می‌شود».

همچنین مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان غربی در گفت‌وگویی با خبرنگار ایبنا اعلام کرد: بنا به دستور مدیرعامل موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران و به‌منظور پیشگیری از شیوع ویروس کرونا نمایشگاه کتاب ارومیه که قرار بود از 11 تا 15 اسفند برگزار شود، لغو شد.

حجت‌الاسلام ناصر خدایاری با بیان اینکه نمایشگاه کتاب یکی از رویدادهای روتین هر ساله در ارومیه بود و امسال هم با برنامه‌ریزی‌هایی سعی شده بود برگزار شود، گفت: هفدهیمن دوره نمایشگاه کتاب ارومیه قرار بود با حضور 400 ناشر کشوری در 300 غرفه محل دائمی نمایشگاه های بین المللی پارک جنگلی ارومیه دایر شود.

وی تصریح کرد: اگر این نمایشگاه برگزار می‌شد، در مدت برگزاری این رویداد فرهنگی، برنامه‌های جنبی مختلفی در نظر گرفته‌ شده است که می‌توان به برگزاری نشست‌های تخصصی با محوریت کتاب و کتاب‌خوانی، رونمایی از تازه‌های نشر استان، ایستگاه نقاشی و سرگرمی برای کودکان و نوجوانان، نشست‌های تخصصی در حوزه سبک زندگی و آسیب‌های اجتماعی، شب‌ شعر از جمله برنامه های این رویداد فرهنگی بود.

با این وجود و بر پایه همین گزارش، آیین افتتاحیه چهارصد و دهمین و نمایشگاه کتاب استانی و بیست و یکمین نمایشگاه کتاب سیستان و بلوچستان (زاهدان) عصر روز گذشته (۳ اسفندماه) در محل دائمی نمایشگاه‌های شهر زاهدان افتتاح شد.


قادر آشنا در این مراسم ضمن خیرمقدم گویی به حاضرین و تشکر از کلیه دست‌اندرکاران به جهت برپایی این نمایشگاه گفت: تاکنون یک‌میلیون و ۷۰۰ هزار عنوان کتاب در نمایشگاه‌های استانی عرضه‌شده و درمجموع رقمی بالغ‌بر 62 میلیارد تومان کتاب در این نمایشگاه‌ها به فروش رسیده است. این نشان از آن دارد کتاب همواره خریدار و خواهان خود را دارد و این وظیفه ما را سنگین‌تر می‌کند. خدا را شکر گذاریم که به ما توفیق داد تا بتوانیم خدمتگزار عرصه فرهنگ، هنر و کتاب باشیم.

آشنا در ادامه شریف‌ترین عنصر فرهنگی را کتاب برشمرد و گفت: بر این باوریم که انسان‌محور توسعه است و همچنین محور توسعه انسان، آگاهی است. معتقدیم آگاهی و دانایی به‌وسیله کتاب به دست می‌آید. خوشحالیم در سال ۹۸ بر اساس برنامه‌ای که از ابتدای سال برنامه‌ریزی کردیم نمایشگاه‌های کتاب استانی یکی پس از دیگری به بهترین شکل برگزار شد. نمایشگاهی که هم‌اکنون شاهد افتتاح آن هستیم بیست و چهارمین نمایشگاه کتاب استانی در سال جاری است. برای انجام این فعالیت‌ها اگر حمایت‌های وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاون امور فرهنگی ایشان نبود قطعاً با مشکل مواجه می‌شدیم.

مدیرعامل موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران در ادامه افزود: در کنار نمایشگاه‌های کتاب فعالیت‌های فرهنگی و هنری خوبی صورت می‌گیرد. نزدیک به ۴۰۰ عنوان فعالیت فرهنگی در کنار نمایشگاه‌ها صورت گرفت و این کار بزرگی است‌. حضور ۳۰۰ ناشر در سیستان و بلوچستان و عرضه 77 هزار عنوان کتاب فرصت خوبی را برای دانشجویان، طلاب و اساتید فراهم آورده تا بتوانند کتاب‌های موردنظر خود را فراهم کنند.

آشنا در ادامه با اشاره به یارانه اختصاص‌یافته به این نمایشگاه گفت: مبلغ ۱۰ میلیارد ریال یارانه خرید کتاب رقم خوبی است که به این نمایشگاه اختصاص‌یافته و از طریق بانک عامل مستقر در نمایشگاه در بین علاقه‌مندان توزیع می‌شود. امیدواریم با توجه به تغییر مکان نمایشگاه و شرایط پایان سال، استقبال خوبی از این نمایشگاه به عمل آید.

مدیرعامل موسسه نمایشگاه‌ها در ادامه سخنان خود به معرفی دو کتاب با عنوان‌های «آقای کتاب» و «هنر ظریف بی‌خیالی» پرداخت و بخش‌هایی از این کتاب را برای حاضران در جلسه معرفی کرد.

در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه، حسین مسگرانی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سیستان و بلوچستان، حجت‌الاسلام بی‌نیاز قائم‌مقام نماینده ولی‌فقیه در امور اهل سنت سیستان و بلوچستان، مفتی محمدقاسم قاسمی، مسئول دارالافتا در دارالعلوم زاهدان و جمعی از علاقه‌مندان به کتاب و کتاب‌خوانی حضور داشتند.

بیست و یکمین نمایشگاه کتاب استان سیستان و بلوچستان تا ۹ اسفندماه همه‌روزه از ساعت ۱۵ تا ۲۱ در محل دائمی نمایشگاه‌های شهر زاهدان، دایر است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها