پنجشنبه ۱۳ دی ۱۳۹۷ - ۲۰:۴۰
«بند محکومین» اثر برگزیده و «آلوت» شایسته تقدیر شدند

جایزه بخش رمان دومین دوره جایزه احمد محمود به کیهان خانجانی و امیرخداوردی رسید.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، اختتامیه دومین دوره جایزه ادبی احمد محمود امروز عصر در خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

این جایزه در دو بخش رمان و مجموعه داستان برگزار می‌شود و امسال بخش ویژه‌ای به نام مدال و نشان طلای احمد محمود نیز به این جوایز اضافه شده است. 

هیات داوران بخش رمان متشکل از امیر نصری، کامران سپهران و محمد حسینی رمان «آلوت» نوشته امیر خداوردی را به عنوان اثر شایسته تقدیر و رمان «بند محکومین» نوشته کیهان خانجانی را به عنوان اثر برگزیده بخش رمان معرفی کردند.

گفتنی است؛ کیهان خانجانی نخستین اثر داستانی‌اش «رخش» را در سال (1371) به چاپ رساند. انتشار مجموعه داستان «سپیدرود» که به عنوان نامزد بهترین مجموعه داستان سال در پنجمین دوره جایزه بنیاد گلشیری و اثر در خور تقدیر به عنوان بهترین مجموعه داستان سال در ششمین دوره جایزه ادبی مهرگان شناخته شد، نقطه عطفی در کارنامه او محسوب می‌شود. خانجانی علاوه بر آثار داستانی دیگر، سابقه برگزاری کارگاه‌های داستان نویسی و فعالیت‌هایی همچون سردبیری نشریه «ویژه ادبیات خزر» را در کارنامه دارد که در مجموع او  را به عنوان یکی از فعالان جامعه داستانی معاصر معرفی می‌کند.

                                       

 رمان «بند محکومين» تجربه خاصی است در روايت سرنوشت آدم هايی که به واسطه گذشته خود کنار هم گرد آمد‌ه‌اند. رمان در زندان لاکان رشت می‌گذرد، در بند محکومين. هر زندانی قصه‌ای دارد و خانجانی تلاش کرده با شکافتن گذشته هر کدام پيوندی ميان اين آدم‌ها بسازد تا ساختار چند تکه اش تکميل شود. در اين ساختار زندان به مثابه حافظه متن شده است و مخاطب را با تکه‌هايی روبه‌رو می‌کند که سعی می‌کنند نيشتری باشند بر رئاليسمی محافظه کار. رمان «بند محکومين» در ۲۲۵ صفحه و قيمت ۲۴ هزار تومان توسط نشر چشمه  در گروه کتاب‌های قفسه قرمز منتشر شده است.

امیر خداوردی در اواخر دهه هفتاد در جلسات داستان حوزه هنری حضور فعال داشت و همچنین در جلسات داستان‌نویسی دفتر تبلیغات اسلامی قم و مدرسه اسلامی هنر. در سال 1391 در کارگاه رمان‌نویسی محمدحسن شهسواری شرکت کرد و رمان «آمین می‌آورم» را نوشت که از سوی انتشارات هیلا منتشر شد که در جشنواره رمان اشراق به مقام سوم و در بخش کنگره ملی داستان حوزه انقلاب و دفاع مقدس به مقام دوم رسید.


                                             

رمان بعدی او «آلوت» از سوی نشر نگاه منتشر شد. امیر خداوردی با دو رمان «آمین می آورم» و «آلوت» به عنوان نویسنده‌ای که دغدغه‌های خاص خودش را دارد، به ادبیات معرفی شد و سهم زیادی از این دغدغه‌ها به مسائل دینی مربوط می‌شود.

لازم به ذکر است دیگر نامزدهای این بخش به قرار زیر بودند:
«آتش زندان»، ابراهیم دمشناس، نشر نیلوفر
«راهنمای مردن با گیاهان دارویی»، عطیه عطارزاده، نشر چشمه
«سرزمین عجایب»، جعفر مدرس‌­صادقی، نشر مرکز

دبیری این دوره از جایزه احمد محمود بر عهده مهدی یزدانی‌خرم بود.









 

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 2
  • ۱۷:۱۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۴
    کار خانجانی حرف نداشت.
  • ۱۹:۲۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۴
    کیهان خانجانی به حقش رسید
  • احسان ۲۱:۵۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۴
    یک جایزه باشکوه. با برندگانی کم‌نظیر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها