جمعه ۲۵ مرداد ۱۳۸۷ - ۱۰:۰۰
«آوردگاه متكلمان، حكما و عرفا» با شرح علي اوجبي

فلسفه، كلام و عرفان، سه نظام معرفتي شاخص در علوم‌انساني به شمار مي‌آيند كه در عين مشابهت‌ها، تفاوت‌هايي بنيادين با هم دارند. در كتاب «آوردگاه متكلمان، حكما و عرفا» به مسايل مورد اختلاف اين سه حوزه پرداخته شده است./

علي اوجبي، معاون فرهنگي موسسه خانه كتاب، درباره اين كتاب به خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، گفت: عبدالرحمن جامي از انديشمندان بزرگ عالم عرفان، رساله كوتاهي به نام «الدره‌الفاخره» دارد كه در آن به بيست مسأله در مورد اختلاف متكلمان، حكما و عرفا پرداخته و مسايلي نظير اثبات وجود خدا، وجود كلي طبيعي، وحدت حق تعالي، علم حق تعالي، قدرت حق تعالي، اراده حق تعالي، كلام حق تعالي و... را بيان كرده است.

وي افزود: جامي در اصل اين رساله را به پيشنهاد علي فناري و سلطان محمدخان قاضي عسكر در شش مسأله وجودشناسي، وحدت باري، علم باري، اراده باري، قدرت باري و كلام باري نوشته، اما زماني نگارش رساله پايان يافت كه سلطان در گذشته بود.

مترجم «فصوص الحکمه» خاطرنشان كرد: اين كتاب در مقايسه آراي سه گروه ياد شده است كه از گذشته انديشمندان بسياري تلاش كرده‌اند به نوعي، به اين مقوله بپردازند اما به جرأت مي‌توان گفت هيچ‌يك در اين راه كامياب نبودند.

وي يادآور شد: جامي نخستين كسي است كه اثري ماندگار از خود به يادگار گذاشت. اين رساله در عين اختصار، از نثري روان برخوردار است. جامي تلاش كرده ديدگاه‌هاي حكما، عرفا و متكلمان را به‌خوبي تبيين كند و استدلال‌هاي هر يك را به داوري بگذارد.

مصحح «الصراط‌ المستقيم‌ في‌ ربط‌ الحادث‌ بالقديم‌» يادآور شد: اهميت اين اثر تا آنجاست كه از زمان نگارش آن تاكنون 45 حاشيه بر آن نوشته شده و مهم‌ترين اين حواشي، توضيحات خود جامي و شاگرد برجسته‌اش مير عبدالغفور لاري است. اين رساله در سال 1357 به كوشش دكتر موسي بهبهاني و نيكو لاهير منتشر شده است.

معاون فرهنگي موسسه خانه كتاب يادآور شد: در اين كتاب ضمن ارائه ويرايشي جديد از اصل رساله و ترجمه آن، ترجمه حواشي جامي و ميرعبدالغفور را ضميمه كرده و توضيحات مفصلي به آن نوشته‌ام. در اين توضيحات در مرحله نخست تلاش كرده‌ام از آثار خود جامي استفاده كنم.

مصحح «اللمعات‌ العرشية‌ في‌ الحكمة‌ الالهيه» تأكيد كرد: اين كتاب با توجه به ويژگي‌هاي ياد شده قابليت يك متن كلاسيك و آموزشي را دارد. از اين‌رو خواندن اين كتاب را به دانشجويان و استادان حوزه كلام و عرفان توصيه مي‌كنيم.

مترجم «محبوب القلوب، تاريخ حکمای پيش از اسلام» اظهار داشت: ترجمه و شرح اين اثر يك دهه پيش انجام شد اما چاپ آن به دليل اشتغالات فراوان تا امسال ممكن نشد.

چاپ نخست كتاب «آوردگاه متكلمان، حكما و عرفا» نوشته نورالدين عبدالرحمن جامي با ترجمه و شرح علي اوجبي ، همراه نمايه‌هاي مفصل و متنوع در شمارگان 1500 نسخه، 451 صفحه و بهاي 68000 ريال از سوي انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط