دوشنبه ۶ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۰
«مردی که زنش را با کلاه اشتباه می‌گرفت» در «شهر آفتاب» آفتابی می‌شود

ماندانا فرهادیان، مترجم‌ کتاب‌های علمی از انتشار کتاب «مردی که زنش را با کلاه اشتباه می‌گرفت» در آستانه برگزاری بیتست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران خبر داد.

 ماندانا فرهادیان، مترجم‌ کتاب‌های علمی در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) درباره عرضه کتاب‌های خود در بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران اظهار کرد: «مردی که زنش را با کلاه اشتباه می‌گرفت» نوشته الیور ساکس برای نمایشگاه اردیبهشت‌ماه در نوبت چاپ قرار دارد. ساکس پزشک متخصص مغز و اعصاب، دانشمند علوم اعصاب و نویسنده انگلیسی است که سال گذشته میلادی در سن 82 سالگی درگذشت.
 
وی افزود: «مردی که زنش را با کلاه اشتباه می‌گرفت» نخستین‌بار در دهه 80 میلادی به بازار آمد و انعکاسی از سال‌ها تجربیات بالینی دکتر ساکس است. قفسه فروشگاه‌های کتاب در سراسر دنیا در طول بیش از سه دهه گذشته جای خالی آثار این پزشک را به خود ندیده است و همواره کتاب‌هایش در دسترس مخاطبانش بوده است.
 
فرهادیان در تشریح محتوای کتاب گفت: عنوان کتاب از نخستین فصل کتاب انتخاب شده است. نویسنده در این فصل به جریان شناخت بیماری یک موسیقی‌دان اشاره می‌کند که در معاینات ابتدایی فاقد هرگونه نشانه اختلال عصبی است؛ در‌حالی که این موسیقی‌دان به مشکلات بینایی خود تاکید دارد، به‌عنوان مثال ادعا می‌کند گاهی دانشجویانش را نمی­‌شناسد. همچنین پیش آمده است که شیر آب آتش‌­نشانی خیابان را با پسر بچه‌­ای اشتباه گرفته باشد. تشخیص بیماری زمانی اتفاق می‌افتد که ساکس بعد از معاینات بالینی از موسیقی‌دان می‌خواهد کفش‌­هایش را بپوشد و موسیقی‌دان خطاب به ساکس و در حالی که به پایش اشاره دارد می‌گوید: «من که کفش به پا دارم!»
 
مترجم کتاب «نرم و نازک» ادامه داد: دکتر ساکس تصمیم‌ می‌گیرد در منزلِ موسیقی‌دان ارزیابی بهتری انجام دهد. ساکس، نخستین نشانه اختلال را در همان ابتدای ملاقات متوجه می‌شود چراکه موسیقی‌دان موقع استقبال از دکتر ساکس به جای آن که به طرف او برود، دستش را به سوی ساعت دیواری دراز می‌­کند. دکتر ساکس رفته رفته متوجه سایر خطا­های شناختی ­می­‌شود و نهایتاً در می‌­یابد که موسیقی­دان دنیای ملموس و عینی را از دست داده و عمدتاً در دنیایی انتزاعی ولی بسیار غنی زندگی می­‌کند.
 
فرهادیان درباره نمونه دیگری از تجربیات ساکس اظهار کرد: روایت غریب دیگرِ این کتاب به زن بیماری اشاره می‌کند که حس پیرامونی خود را از دست داده است. منظور از این حس فقط حس‌های پنجگانه نیست؛ منظور همان حسی است که انسان در حالت با چشم بسته هم نسبت به خود و به پیرامون و اعضای بدن خود دارد. این زن نسبت به بدن خود کور شده است.
 
وی افزود: کتاب در چهار بخش، شامل «از دست دادن­‌ها»، «زیادی‌ها»، «جابه‌­جایی‌­ها» و «دنیای ساده‌­ها» ارائه شده است. رفتار انسانی با مراجعان از‌ جمله ویژگی‌های دکتر ساکس است که در مقدمه به آن اشاره شده به‌عبارت دیگر این پزشک علاوه بر درمان جسم، گوش شنوایی برای درد دل مراجعان داشته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها