دوشنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۰
حضور سلمان رشدی در نمایشگاه کتاب فرانکفورت آدرس غلطی برای شعار «آزادی بیان» است

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه نشست خبری نخستین جشنواره مصرف کالاهای فرهنگی درباره حضور و حضور نیافتن ایران در شصت و هفتمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت، گفت: با توجه به این که شعار امسال نمایشگاه «آزادی بیان» است، ما حضور سلمان رشدی در این نمایشگاه را ناقض این شعار می‌دانیم و مصداق توهین به مقدسات یک ملت به حساب می‌آوریم.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) سیدعباس صالحی، در حاشیه نشست خبری نخستین جشنواره مصرف کالاهای فرهنگی که صبح امروز دوشنبه سیزدهم مهرماه برگزار شد، در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر «حضور یا حضور نیافتن ایران در شصت و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت با توجه به حضور سلمان رشدی در کنفرانس خبری این نمایشگاه» گفت: فرانکفورت به عنوان یک نمایشگاه فرهنگی همواره قابل احترام بوده و هست. امسال نیز شعار نمایشگاه‌، آزادی بیان است اما به نظر می‌آید این حرکت یک آدرس غلط برای آزادی بیان است.
 
وی توضیح داد: آزادی بیان، یک حق اخلاقی و دینی است. اما اگر بخواهد یک آزادی بیان پایدار باشد و بیان، خودش مقدمه خشونت و صلح‌ستیز نباشد، لوازم و اقتضائاتی دارد که یکی از این اقتضائات، احترام به مقدسات مذاهب است.
 
معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: اگر بخواهیم آزادی بیان پایدار در جوامع داشته باشیم باید به مقدسات جوامع توهین نکنیم؛ اتفاقی که توسط سلمان رشدی با نگارش کتاب آیات شیطانی و ارایه کاریکاتورهای توهین‌آمیز به مقدسات روی داد، در قلمرو آزادی بیان تعریف نمی‌شود. برعکس اینها مقدمه مخدوش کردن آزادی بیان هستند و مقدمه ظهور داعش‌ها و طالبان هستند. یعنی ما به دست جهان افراطی ادیان و مذاهب مانند طالبان و داعش بهانه می‌دهیم.
 
این مقام مسئول اظهار کرد: برخوردی که با سلمان رشدی صورت گرفت، با این نگاه نبود که او کسی بود که رمانی منتشر کرد. فرقی نمی‌کند محمد (ص)، عیسی (ع) یا بودا؛ وقتی که شما مقدسات یک جامعه را مخدوش می‌کنید، دست به تحریک احساسات زده‌اید. با این نگاه، تألیف و انتشار آیات شیطانی از نظر ما مخدوش بوده است و با همین نگاه، وقتی شعار یک نمایشگاه باقدمت، آزادی بیان می‌شود و این آزادی بیان به حضور سلمان رشدی در کنفرانس خبری تبدیل می‌شود، یعنی غلط اندر غلط.
 
صالحی افزود: وقتی خبر حضور سلمان رشدی را شنیدیم، مؤسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران نامه اعتراض‌آمیزی تنظیم و به رئیس نمایشگاه ارائه کرد. در این نامه به حضور سلمان رشدی انتقاد شد و خواسته شد این برنامه حذف شود اما تاکنون پاسخی دریافت نکردیم. از قبل حدس می‌زدیم لابی‌های صهیونیستی که در مذاکرات هسته‌ای به نتیجه نرسیدند، بخواهند ستیز کنند. این اتفاقات باعث می‌شود حدسمان تبدیل به یقین شود.

وی توضیح داد: در این راستا رایزنی‌هایی با کشورهای مسلمان نیز صورت گرفته است تا به نحوی اعتراضات خود را به مسئولان نمایشگاه کتاب فرانکفورت اعلام کنند. امیدواریم این گفت‌وگوها به این نتیجه برسد که تجدیدنظری در این برنامه صورت بگیرد و نمایشگاه مسیر طبیعی خود را طی کند. همچنین امیداریم در روزهای آینده خبرهای بهتری بشنویم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها