شنبه ۱۴ شهریور ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۰
تولید 200 کتاب الکترونیک در آستانه سال تحصیلی جدید از سوی انتشارات دانشگاه تهران

ایرج اله‌دادی،‌ مدیرکل خدمات پژوهشی و انتشارات دانشگاه تهران در تشریح برنامه‌های این انتشارات برای سال جدید تحصیلی از تولید 200 عنوان کتاب الکترونیک خبر داد.

دکتر ایرج اله‌دادی،‌ مدیرکل خدمات پژوهشی و انتشارات دانشگاه تهران در گفت‌‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) درباره برنامه‌های بخش انتشارات این دانشگاه به مناسبت سال تحصیلی جدید اظهار کرد: مطابق هر سال در آستانه سال تحصیلی جدید، بخش انتشارات دانشگاه تهران برنامه‌های مختلفی برای کمک به مخاطبان پیش‌بینی می‌کند. برای سال تحصیلی پیش‌رو نیز از چند ماه گذشته این برنامه‌ها تدوین و بخشی نیز اجرایی شده است.
 
وی با اشاره به افزایش فعالیت واحد چاپ دیجیتال این مرکز افزود: واحد چاپ دیجیتال دانشگاه تهران یک‌سال و نیم پیش راه‌‌اندازی شد و طی 6 ماه گذشته برای تولید منابع دانشگاهی بسیار پُرکار بود. یکی از اهداف این واحد، تولید کتاب‌ با شمارگان اندک برای پاسخ به تقاضای مخاطب است.
 
اله‌دادی با اشاره به تغییرات اعمال شده در پایگاه واحد انتشارات دانشگاه تهران ادامه داد: پایگاه اطلاع‌رسانی دانشگاه تهران به نشانی http://press.ut.ac.ir برای آغاز سال تحصیلی به‌روز‌‌رسانی و قابلیت‌های آن افزایش پیدا کرده است. دانشجویان می‌توانند علاوه‌بر مشخصات کتاب، شناسنامه کتاب را نیز ملاحظه کنند. بار‌گذاری متن 15 صفحه نخست کتاب نیز از برنامه‌های آتی برای ارتقاء خدمات به دانشجویان است.
 
مدیرکل خدمات پژوهشی و انتشارات دانشگاه تهران درباره آغاز فعالیت بخش انتشارات دانشگاه تهران در حوزه نشر الکترونیک نیز گفت: 200 عنوان کتاب در حوزه‌های مختلف علوم انسانی و علوم تجربی در قالب الکترونیک تولید شده است؛ کتاب‌هایی که مجموعه‌ای از چاپ‌های نخست و منابع تجدیدچاپ شده دانشگاه تهران است. این کتاب‌های الکترونیک در دستگاه‌‌های تبلت و موبایل قابل‌ ارائه است و در حال حاضر این مجموعه در سیستم دسکتاپ و لپ‌تاپ قابل دریافت نیست. نسخه‌‌های pdf کتاب‌ها نیز همچنان به روال سابق ارائه خواهد شد.
 
وی با اشاره به ادامه سیاست تولید کتاب الکترونیکی در دانشگاه تهران عنوان کرد: در حال آماده‌سازی سایت انتشارات برای ارائه کتاب‌های الکترونیکی هستیم. مقوله امنیت یکی از دغدغه‌های اصلی مؤلفان دانشگاه است و با این وجود استقبال خوبی از تولید کتاب الکترونیکی وجود دارد.
 
اله‌دادی افزود: از جمله اهداف ورود دانشگاه تهران به حوزه نشر الکترونیک، توجه به مباحث زیست‌محیطی و گرایش دانشجویان به حضور در فضای مجازی است. هرچند که عمده کاغذ مصرفی برای تولید کتاب از خارج وارد می‌شود، اما نباید اهمیت حفظ محیط زیست را از یاد برد.        
مدیرکل خدمات پژوهشی و انتشارات دانشگاه تهران گفت: مزایای نشر الکترونیک و تأثیر آن بر کاهش قیمت تمام شده کتاب که گاهی به یک چهارم می‌رسد، موجب شده تا بیش از یک سال برای ارائه این خدمت تلاش کنیم. امید‌واریم تا پایان سال تحصیلی، کتاب‌های الکترونیکی را تا 400 عنوان افزایش دهیم، هرچند علاقه‌مندیم که تمامی سه هزار و 500 عنوانی که در اختیار داریم را به شکل الکترونیکی منتشر کنیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها