سه‌شنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۵
رونمایی «شاهکارهای هنر ایران در مجموعه‌های لهستان» در موزه ورشو

مجموعه دو جلدی «شاهکارهای هنر ایران در مجموعه‌های لهستان» 13 آذر با حضور علیرضا اسماعیلی، معاون پژوهشی فرهنگستان هنر، مهدی حسینی، عضو پیوسته فرهنگستان و تادئوش مایدا، شرق‌شناس لهستانی و پدیدآورنده این کتاب در موزه ملی ورشو رونمایی می‌شود.

علیرضا اسماعیلی، معاون پژوهشی و مدیر موسسه تالیف، ترجمه و نشر آثار هنری (متن) فرهنگستان هنر در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) عنوان کرد: کتاب «شاهكارهای هنر ايران در مجموعه‌های لهستان» که در ماه‌های انتهایی سال گذشته (1392) در دو جلد منتشر شد، پنجشنبه 13 آذر، برابر با چهارم دسامبر 2014 در موزه ملی ورشو رونمایی می‌شود.

وی افزود: در این آیین رونمایی هیاتی از فرهنگستان هنر شامل من به عنوان معاون پژوهشی و مدیر موسسه متن فرهنگستان، دکتر مهدی حسینی، عضو پیوسته فرهنگستان هنر و عبدالرحیم فیروززاده، مدیر امور بین‌الملل فرهنگستان، حضور خواهند داشت. پروفسور تادئوش مایدا، استاد دانشکده شرق‌شناسی دانشگاه ورشو و پدیدآورنده کتاب «شاهکارهای ...» نیز در این آیین حضور دارد.

اسماعیلی همچنین از انتشار کتاب دیگری به کوشش تادئش مایدا خبر داد و گفت: مایدا که خود به عنوان یک موزه‌دار شهیر هم معروف است، کتاب دیگری آماده انتشار کرده که نقاشی‌های ایران در مجموعه‌های لهستان را دربر می‌گیرد. موسسه متن فرهنگستان هنر نیز در آینده‌ای نزدیک این کتاب را روانه کتابفروشی‌ها می‌کند.

مجموعه دو جلدی «شاهكارهای هنر ايران در مجموعه‌های لهستان» با کوشش تادئوش مایدا و ترجمه مشترک مهدی مقیسه و داود طبایی عقدایی، با شمارگان هزار و 500 نسخه، 450 صفحه جلد اول و 270 صفحه جلد دوم و بهای دوره 270 هزار تومان از سوی موسسه تالیف، ترجمه و نشر آثار هنری (متن) فرهنگستان هنر روانه کتابفروشی‌ها شده است.
جلد اول كتاب مشتمل بر تصاوير آثار در هشت بخشِ «نقاشی، طراحی و خوشنويسی»، «قالی و منسوجات»، «جنگ‌افزار»، «ظروف فلزی»، «سفالينه و كاشی»، «آبگينه»، «سكه» و «هنر اروپايی» همراه با شرح فارسی و انگليسی تصاوير است. جلد دوم کتاب نیز به مقالات و شرح تفصيلی تصاوير جلد اول اختصاص دارد.


مقالات اين كتاب به سرپرستی پرفسور تاديوش مايدا و به قلم هشت نفر از متخصصان هنر ايران از سراسر جهان است. عناوین مقالات این کتاب به این شرح است: «ايران، تجسم عالم خيال»، «روابط متقابل لهستان و ايران»، «نقاشی ايرانی»، «سرو و گل و بلبل: قالی‌های ابريشمين ايرانی در مجموعه‌های لهستان»، «قالی ايرانی: آیينه و استعاره»، «تاريخچه سفالينه‌های ايرانی»، «چينی‌های ايرانی»، «جنگ‌افزارهای ايرانی» و چند مقاله دیگر.
برای مطالعه فایل pdf صفحات نخستین کتاب به این نشانی بروید.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) پیشتر خبر انتشار این کتاب و همچنین گزارش آیین رونمایی آن را منتشر کرده است که در لینک‌های زیر قابل مطالعه است:

انتشار «شاهكارهای هنر ايران در مجموعه‌های لهستان»

«شاهکارهای هنر ایران در لهستان» رونمایی می‌شود

آغداشلو: مجموعه‌ هنر ایران در لهستان گویای صدور فرهنگ از طریق تجارت است

مایدا: هویت فرهنگی، سوءبرداشت‌های سیاسی را از بین می‌برد

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها