دوشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۴:۵۹
مهابادي، عاشق آثار برزيلي است

در حالي كه برخي از اهالي ورزش خصوصا مربيان تيم‌هاي فوتبال، گرفتاري و مشغله زياد را مانعي بر سر راه مطالعه و كتابخواني خودشان مي‌دانند، سرمربي تيم فوتبال راه‌آهن تهران هر روز كتاب مي‌خواند، آن هم تا سقف سه ساعت در روز!_

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، داوود مهابادي كه در اين فصل هدايت زرد‌پوشان راه‌آهن را بر‌عهده گرفته و توانسته است نتايج قابل قبولي با اين تيم به دست بياورد، با وجود كمبود وقت و انرژي فراواني كه براي حضور شايسته شاگردانش در عرصه مسابقات فوتبال جام قهرماني باشگاه‌هاي ايران صرف مي‌كند، هرگز از مطالعه غافل نيست.

ضمن اين كه او هرگز به مطالعه كتاب‌هاي ورزشي قناعت نمي‌كند و به سراغ آثار ساير حوزه‌هاي مكتوب نيز مي‌رود. خيلي هم طبيعي است كه وقتي از او درباره بهترين آثاري كه خوانده است، سوال مي‌كنيم، با جوابي از جنس فوتبال روبه‌رو شويم و به ما بگويد كه آثار يك نويسنده برزيلي را بيشتر دوست دارد، مثل فوتبال اين كشور كه براي همگان زيباست!

دقايقي را به گفت‌وگوي غير‌فوتبالي و اصطلاحاً كتابي با داوود مهابادي، مربي جوان و خوش‌آتيه تيم فوتبال راه‌آهن تهران گذرانده‌ايم كه ماحصل آن را با هم مي‌‌خوانيم.

*‌ رابطه شما با كتاب و كتابخواني چگونه است؟

*‌*‌ مي‌توانم بگويم رابطه خوبي با كتاب و مطالعه دارم و هر روز از يك تا سه ساعت كتاب مي‌خوانم.

*‌ موضوع كتاب‌هايي كه مي‌خوانيد، فقط ورزشي است؟

*‌*‌ من كتاب‌هاي ورزشي را مي‌خوانم، اما مطالعه‌ام به اين كتاب‌ها محدود نمي‌شود، بلكه كتاب‌هاي حوزه روان‌شناسي، تاريخ و شعر را نيز مطالعه مي‌كنم.

*‌ از چه زماني مطالعه غير‌درسي را شروع كرديد؟

*‌*‌ از دوره تحصيل در دبيرستان. البته موقعيت فرهنگي خانواده‌ام نيز در اين موضوع موثر بود، اما واقعيت اين است كه من خودم خيلي به مطالعه علاقه‌مند بودم و هستم. در دوران دبيرستان كتاب‌هاي تاريخي زيادي مي‌خواندم، كتاب‌هاي شعر را هم مطالعه مي‌كردم و علاقه زيادي به شعر و تاريخ داشتم. در ادامه، هنگامي كه به دانشگاه رفتم و در رشته تربيت‌ بدني تحصيلاتم را ادامه دادم، علاوه بر كتاب‌هاي دانشگاهي، باز هم به مطالعه آزاد ادامه دادم.

*‌ بهترين كتابي كه تاكنون خوانده‌ايد؟

*‌*‌ به نظر من، همه كتاب‌ها خوب هستند و هر يك نكته يا نكته‌هايي آموزنده دارند. البته من آثار «پائلو كوئيلو» نويسنده برزيلي را خيلي دوست دارم، چون در نوشته‌هايش، رموز موفقيت را به انسان مي‌آموزد و به او ياد مي‌دهد كه چطور صبر و تلاش كند و موفق بشود. آثار ترجمه شده توسط ذبيح‌‌الله منصوري را نيز زياد خوانده‌ام. چندين كتاب روان‌شناسي را هم خوانده‌ام و از آن‌‌ها بسيار خوشم آمده است.

*‌ نظر شما درباره كتاب‌هاي حوزه ورزش و تربيت بدني چيست؟

*‌*‌ من بيشتر كتاب‌هاي علمي ورزشي نظير فيزيولوژي، آناتومي و روان‌شناختي ورزشي را خوانده‌ام كه سطح علمي آن‌‌ها نيز خيلي بالا بوده است. تاكنون چند كتاب تخصصي هم در حوزه ورزشي نظير فوتبال خوانده‌ام كه سطح آن‌‌ها را «متوسط رو به خوب» مي‌دانم. البته من فقط چند كتاب در اين حوزه خوانده‌ام و شايد كتاب‌هاي اين حوزه را نديده باشم.

*‌ آيا مطالعه و كتابخواني، تاثيري هم در موفقيت شما در عرصه فوتبال داشته است؟

*‌*‌ يقينا اين گونه بوده‌است چون كتاب‌هايي كه نام بردم، هم مفيد بودند. نا‌گفته نماند كه در كتاب‌هاي ديني ما مثل قرآن‌كريم و نهج‌البلاغه نيز درس‌هاي بزرگي براي موفقيت و كاميابي وجود دارد. خداوند در قرآن به انسان توصيه مي‌كند كه بر سختي‌ها صبر كند و با توكل بر خالق هستي، به سمت موفقيت پيش برود.

*‌ پس ارتباط خوبي با كتاب‌هاي ديني داريد؟

*‌*‌ همه مسلمانان به قرآن احترام مي‌گذارند، خصوصا شيعيان كه علاوه بر قرآن‌كريم، نهج‌البلاغه را نيز مي‌خوانند. اين را براي ريا كردن نمي‌گويم، اما من قرآن و نهج‌البلاغه را مي‌خوانم و در آن‌‌ها درس‌هاي آموزنده‌اي درباره زندگي و آينده‌نگري يافته‌ام.

*‌ علاقه شما به مطالعه و فراگيري علوم مختلف از اين راه، تاثيري بر رفتار بازيكنان تيم راه‌آهن و ميزان كتابخواني آن‌‌ها داشته است؟

*‌*‌ درباره ميزان كتابخواني بازيكنان تيم، اطلاعي ندارم، اما رفتار و گفتار من به عنوان فردي كه به مطالعه علاقه‌مند است، در رفتار بازيكنان تيم هم تاثير داشته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط