شنبه ۲۳ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۹:۳۰
کپی رایت، معضل بزرگ نشر دانشگاهی است

مسعود پایدار، با بیان این‌که ایران و پایتخت آن تهران، از جایگاه فرهنگی ویژه‌ای در جهان و منطقه برخوردارند، مکان فعلی نمایشگاه کتاب تهران را زیبنده این جایگاه ندانست.

مسعود پایدار، عضو هیات مدیره انحمن فرهنگی ناشران دانشگاهی، در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، در این‌باره اظهار کرد: متاسفانه مسوولان و متولیان برپایی نمایشگاه کتاب تهران، خودشان نیز چندان دلخوشی از مکان فعلی برگزاری نمایشگاه کتاب تهران ندارند. در طول سا‌ل‌های برپایی این رویداد بزرگ فرهنگی نیز دولت‌های مختلف و شهرداری، برگزاری این نمایشگاه در مکان مناسب‌تر را وعده داده‌اند، اما متاسفانه اقدام موثری صورت نگرفته است.

لزوم تدارک مکان دایمی برای نمایشگاه کتاب تهران
وی ادامه داد: پیشنهاد می‌کنم با توجه به عظیم بودن نمایشگاه کتاب تهران، متولیان و دست‌اندرکاران، برای تدارک یک مکان دایمی در برپایی این رویداد فرهنگی، تمهیداتی را بیاندیشند. تا آن زمان که امیدوارم چندان به درازا نکشد، تصور می‌کنم محل دایمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران، مکان مناسبی برای نمایشگاه کتاب تهران باشد.

عضو هیات مدیره انجمن فرهنگی ناشران کتاب دانشگاهی، در پاسخ به این سوال که «تا چه اندازه کتاب‌های عرضه شده در نمایشگاه کتاب تهران باکیفیت هستند و محتوای آن‌ها پاسخگوی نیاز مخاطبان است؟» گفت: بدون تردید برخی از ناشران با کتاب‌های خوب در نمایشگاه حاضر می‌شوند، اما در مقابل ناشرانی هستند که تنها کتاب‌هایی را چاپ و در نمایشگاه عرضه می‌کنند که مورد دلخواه و پسند خودشان است! معتقدم این راهبرد در وضعیت کنونی که کاغذ، یارانه‌ای نیست چندان پاسخگو نباشد و ناشران باید بیش از پیش بر اساس نیازهای بازار نشر و جامعه مخاطبان به تولید کتاب اقدام کنند.

پایدار در پاسخ به این موضوع که «آیا زمان برپایی نمایشگاه کتاب تهران، مناسب است؟» عنوان کرد: تجربه برگزاری بیست و شش ساله نمایشگاه کتاب تهران در اردیبهشت‌ماه، نشان داده که این مقطع زمانی بسیار مناسب است، چراکه سازمان‌ها، مراکز آموزشی، پژوهشی، نهادها و ادارات بعد از تعطیلات نوروز و شروع فعالیت‌های جدیدشان در سال نو، می‌توانند بودجه‌ای را برای حضور در نمایشگاه کتاب تهران در نظر بگیرند.

وی با اشاره به معضلات حوزه نشر به‌ویژه نمایشگاه کتاب تهران گفت: اغلب مشکلات حوزه نشر، از صنعت نشر کشور نشات می‌گیرند. مهم‌ترین راه‌حل برای رفع این مشکلات، انتقال امور مربوط به کتاب و نشر از دولت به بخش خصوصی (صاحبان اصلی صنایع فرهنگی و نشر) است.

لزوم معافیت مالیاتی در چرخه تولید کتاب
عضو هیات مدیره انجمن فرهنگی ناشران کتاب دانشگاهی، ضمن تاکید بر ضرورت حمایت دولت از صنعت نشر کشور ادامه داد: دولت باید معافیت مالیاتی را نه تنها برای ناشر بلکه برای توزیع‌کننده و بخش فروش کتاب نیز درنظر بگیرد. برخلاف عقیده بسیاری از افراد که نشر را فرهنگی‌تر و توزیع و فروش را اقتصادی می‌دانند، معتقدم این سه فرآیند، حلقه‌های یک زنجیرند و ارتباط نظام‌مندی با یکدیگر دارند.

پایدار اظهار کرد: تخصیص کاربری فرهنگی، از دیگر اقداماتی است که دولت می‌تواند در راستای حمایت از صنعت نشر کشور انجام دهد. البته برای بخش تولید کتاب، کاربری فرهنگی تخصیص داده شده است، اما لازم است برای بخش‌های توزیع و فروش کتاب نیز این تخصیص صورت بگیرد.

وی در ادامه توضیح داد: متاسفانه کشورمان از نظر تولید علم در سطح خوبی قرار ندارد. اغلب کتاب‌های دانشگاهی ما ترجمه‌اند و متاسفانه برخی از کتاب‌هایی که با عنوان تالیفی منتشر می‌شوند، گردآوری هستند و از منابع بین‌المللی جمع‌آوری شده‌اند. بنابراین پیشنهاد می‌کنم مولفان، دانشجویان و مدرسان دانشگاه‌ها، به تولید کتاب‌های تالیفی رو بیاورند که تحقق این امر مستلزم عزم و اراده ملی است.

کپی‌رایت، معضل بزرگ نشر دانشگاهی
عضو هیات مدیره انجمن فرهنگی ناشران کتاب دانشگاهی افزود: کپی‌کردن کتاب‌ها و چاپ غیرقانونی کتاب‌های پُرفروش ناشران دانشگاهی نیز، از دیگر معضلات صنعت نشر کشور محسوب می‌شود.

پایدار در پایان با اشاره به این موضوع که وجود رسانه‌های مختلف در سطح جهان نیز می‌تواند تهدیدی برای کتاب باشد، عنوان کرد: نشر دانشگاهی باید هوشمندانه این تهدید را مدیریت و به فرصت تبدیل کند. همچنین نشر دانشگاهی در شرایط فعلی، آمادگی اجرای قانون کپی‌رایت بین‌المللی را ندارد و لازم است پیش از آن بسترهای لازم در کشور فراهم شود که تصور می‌کنم این امر به مدت زمان طولانی نیازمند است.

بیست ‌و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، از دهم تا بیستم اردیبهشت‌ماه 1393، در مصلای امام خمینی (ره) میزبان علاقه‌مندان به کتاب و کتابخوانی خواهد بود._

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها