سه‌شنبه ۲۲ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۰
حوزه آمار با فقر کتاب‌های تالیفی روبه‌روست

محسن محمدزاده، نویسنده و پژوهشگر آمار معتقد است با وجود کتاب‌های ترجمه شده در حوزه آمار، کتابی تالیفی که حاصل تحقیقات پژوهشگران داخل کشور در این رشته باشد، وجود ندارد.

محسن محمدزاده، نویسنده کتاب «آمار فضایی و کاربردهای آن» به خبرگزاری كتاب ايران (ايبنا)، گفت: این کتاب نخستین اثری است که در این زمینه در ایران تصنیف و تالیف شده، چراکه بیش از 30 درصد منابع این کتاب، مربوط به تحقیقاتم است اما اغلب کتاب‌هایی که در این حوزه موجود است، آثاری ترجمه شده هستند نه تالیفی.

تکنیک‌های نوین آماری برای تحلیل داده‌ها
وی درباره ویژگی اصلی این اثر، عنوان کرد: در آمار، روش‌ها و تکنیک‌های متعددی برای تحلیل داده‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد که به‌طور معمول این روش‌ها مبتنی بر مفروضاتی هستند که باید برای داده‌ها محقق باشند، تا بتوانند مورد استفاده قرار گیرند. یکی از ویژگی‌هایی که برای بسیاری از داده‌هایی که در زمینه تحقیقاتی مختلف به‌ویژه زمینه‌های علوم محیطی مورد استفاده قرار می‌گیرد، ویژگی استقلال داده‌هاست که متاسفانه این ویژگی برای بسیاری از این داده‌ها برقرار نیست، بنابراین نیاز به روش و تکنینک‌های نوین آماری است تا این نوع داده‌ها را تحلیل و برای انجام این کار ساختار همبستگی این داده‌ها را لحاظ کند. این کتاب، نخستین‌‌بار در کشور، روش‌هایی را برای تحلیل این نوع داده‌ها ارایه کرده است.

مدرس دانشگاه تربیت مدرس، در بیان هدف خود از تالیف این کتاب، گفت: رشته تخصصی من در زمینه آمار و رفتن به دانشگاه لیدز انگلستان برای گرفتن مدرک دکترا، باعث شروع زمینه کاری من در رشته آمار فضایی بود. از این‌رو، در زمان بازگشت به ایران عزم خود را برای گسترش این رشته در ایران جزم و با گرفتن دانشجویان ارشد و دکترا در این رشته، سعی در شکوفایی این رشته کردیم. طبیعی است که با وجود کتاب‌های ترجمه شده در این حوزه، چون کتابی تالیفی به زبان فارسی که حاصل تحقیقات پژوهشگران داخل کشور باشد، موجود نبود، درصدد نوشتن کتابی برآمدم که حاصل تحقیقات و مقالاتی است که با کمک دانشجویان در مجلات داخلی و خارجی چاپ شده است. 

تاثیر مثبت جوایز کتابی در تشویق اهالی علم
این پژوهشگر درباره ضرورت برگزاری جوایزی همچون انتخاب کتاب سال عنوان کرد: هرگونه فعالیتی که به تشویق فعالیت‌های علمی در همه زمینه‌ها، چه انجام طرح‌های تحقیقاتی، چه نشر آن‌ها به‌صورت کتاب و مقالات بپردازد، می‌تواند تاثیر مثبتی در افزایش کمی و کیفی این نوع فعالیت‌ها داشته باشد.

محمدزاده در ادامه سخنان خود درباره بازخورد انتخاب این کتاب در جامعه علمی آمار، گفت: انتخاب این کتاب، هم باعث شناسایی بیشتر آن در بین علاقه‌مندان و کسانی که باید از این کتاب استفاده کنند، می‌شود و هم این‌که به نوعی، تشویقی برای مولفان و نویسندگانی است که در این زمینه فعالیت می‌کنند.

وی درباره تالیف آثار دیگری در این زمینه، افزود: با آن‌که نوشتن کتاب کار سهل و آسانی نیست و به‌ویژه در زمینه‌های علمی و تخصصی، تالیف کتاب کار بسیار دشواری است، درصدد تهیه کتاب‌های دیگری هستم که به توسعه روش‌هایی که در این کتاب آمده، كمک كند. ضمن آن‌که در نوشتن این کتاب هم بعد از 34 یا 35 سال سابقه تدریس، جرات تصنیف و نوشتن اثری را پیدا کردم که حاصل تالیفات و پژوهش‌های خودم بوده است و به‌طور قطع، انتخاب این کتاب در آثار بعدی من نیز بسیار موثر خواهد بود و انگیزه بیشتری را برای ادامه این کار ایجاد می‌کند.

محسن محمدزاده، سال 1336 در شهر مشهد متولد شد. وی در سال 1362 در نخستین دوره کارشناسی ارشد دانشگاه تربیت مدرس مشغول تحصیل شد و در سال 1365 با ارایه پایان‌نامه در زمینه آمار بیز تجربی موفق به گرفتن مدرک مدرسی آمار شد و در همان سال به‌عنوان عضو هیات علمی در دانشگاه تربیت مدرس به خدمت مشغول شد. او در سال 1371 برای ادامه تحصیل عازم انگلستان شد و در سال 1375 از دانشگاه لیدز انگلستان دکترای آمار گرفت.

«راه‌اندازی دوره دکترای آمار در دانشگاه تربیت مدرس»، «عضویت در هسته قطب علمی داده‌های ترتیبی و فضایی»، «مدیر‌مسوول و سردبیر مجله علوم آماری» و «عضویت در هیات مدیره انجمن آمار ایران» از جمله سوابق اجرایی وی به‌شمار می‌آیند.

«تعيين وضعيت انفورماتيک در كشور»، «تعيين برآورد بيز تجربی پارامتر مقياس توزيع و ايبل»، «بررسی و ارايه روش‌های تعدیل نمرات آزمون کارشناسی ارشد»، «تعيين تعداد خوشه‌ها با استفاده از آنتروپي نرمال شده در تحليل‌های آميخته»، «خوشه‌بندی با استفاده از ماشين‌های بردار حامل»، «پيوند آماری رکوردها و بکارگيری آن در بهنگام‌سازی چارچوب کارگاه‌های کشور»، «ارزيابی ريسک تغيير اقليم و تاثير آن بر منابع آب» و «مطالعه موردی حوضه زاينده‌رود اصفهان» از جمله طرح‌های تحقیقاتی اجرا شده از سوی وی است.

كتاب «آمار فضایی و کاربردهای آن» به قلم محسن محمدزاده، در سی و یکمین دوره کتاب سال جمهوری اسلامی ایران، به‌عنوان كتاب شایسته تقدیر انتخاب شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها