یکشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۲ - ۰۷:۱۹
13 سال قيمت زينك را ثابت نگه‌ داشتيم

غلامرضا شجاع، مديرعامل شركت تعاوني ليتوگرافان تهران تأكيد دارد با فعاليت‌هاي اين شركت تعاوني، به مدت 13 از سال 78 تا 91 قيمت زينك در كشور ثابت مانده است، درحالي كه قيمت كاغذ، مركب و ديگر مواد مصرفي صنعت چاپ حدود 200 تا 300 درصد گران شده بود.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، غلامرضا شجاع، مديرعامل تعاوني ليتوگرافان تهران، احمد قرنلي، رييس هيات مديره تعاوني ليتوگرافان تهران، غلامرضا اميرزاده ايراني، مشاور عالي تعاوني و اتحاديه ليتوگرافان تهران و بيژن بهادري، عضو هيات مديره تعاوني ليتوگرافان تهران برای آشنایی بیشتر با فعالیت خبرنگاران حوزه کتاب، چاپ و نشر در خبرگزاری کتاب ایران حاضر شده‌اند.

غلامرضا شجاع در توضيح شركت تعاوني اتحاديه ليتوگرافان تهران اظهار كرد: تعاونی لیتوگرافان تهران از سال 1359 هسته اصلي اش شكل گرفت و در سال 1360 به ثبت رسيد و فعاليت خود در حوزه تهيه و توزيع اعضاي خود شروع كرد، تعاونی لیتوگرافان تهران زیرمجموعه اتحادیه لیتوگرافان است، اتحادیه‌ای که كليشه، ليتوگراف، چاپ سيلك، مهر و پلاك از رسته‌هاي مهم آن است.

وي ادامه داد: شركت تعاوني اتحاديه ليتوگرافان جزو نادر تعاوني‌هايي تخصصي كشور است كه با تجربه كافي توانسته هر سال نسبت به سال گذشته پوياتر عمل كند.

مديرعامل تعاوني ليتوگرافان تهران درباره فعاليت‌هاي اين تعاوني گفت: شركت تعاوني لیتوگرافان حدود 250 سهام‌دار دارد و قسمت اعظم فعالیتش، تهیه زینک برای اعضاست، در حوزه صنعت چاپ، زينك به‌عنوان يك ماده استراتژيك تلقي مي‌شود زيرا اين كالا در كشور توليد نمي‌شود و 100 درصد وارداتي است و اگر اين كالا وارد نشود در قيمت كتاب و بسته‌بندي بسيار تاثيرگذار است. 

وي ادامه داد: شركت تعاوني اتحاديه ليتوگرافان به‌عنوان بزرگ‌ترين واردكننده زينك به كشور، داراي نمايندگي رسمي از شركت‌هاي بزرگ اروپايي و چيني است، در گذشته 90 درصد زينک را از اروپا و 10 درصد از آسيا وارد مي‌كرديم اما اكنون به دليل شرايط تحريم بيش از 97 درصد واردات از چين است و اروپا كم‌تر از 3 درصد سهم دارد، تعاوني ما تنها تعاوني تخصصي كشور است كه در حوزه چاپ و نشر در سطح كشوري فعاليت مي‌كند چراكه آيتم‌هاي لازم براي انتخاب كشوري را دارد.

شجاع درباره افتخارات تعاوني اظهار كرد: سه سال به‌عنوان تعاوني برتر كشور و استان تهران انتخاب شديم و در سال جاري نيز مديرعامل تعاوني به‌عنوان يكي از 100 مدير برتر كشور در حوزه تعاوني‌ها  معرفي شد. تعاوني اكنون بزرگترين واردكننده زينك افست است و اين كالا را 30 درصد زير قيمت بازار در اختيار اعضا قرار مي‌دهد.

وي ادامه داد: به مدت 13 از سال 78 تا 91 موفق شديم قيمت زينك را ثابت نگه ‌داريم اين درحالي است كه قيمت كاغذ، مركب و ديگر مواد مصررفي حدود 200 تا 300 درصد گران شده بود. زينك در چند سال گذشته حدود 70 درصد گران شده كه باتوجه به چند برابر شدن قيمت ساير اقلام چاپ و سه برابر شدن قيمت دلار طبيعي است. با تدابير هيات مديره و حمايت‌هاي دولتي توانستيم قيمت زينك را ثابت نگه داريم و اکنون نیز این کار را انجام می‌دهیم.

مديرعامل تعاوني ليتوگرافان تهران در توضيح عدم موفقيت ساير تعاوني‌ها گفت: سه دليل عمده براي عدم موفقيت تعاوني‌ها در كشور وجود دارد، نخستين دليل، نبود مديريت مناسب و نداشتن دانش مديريتي است و دليل دوم را مي‌توان به نبود اعتماد مردم به مديران تعاوني‌ها ربط داد.

وي ادامه داد: آخرين دليل، نبود حمايت‌هاي دولتي از مديران تعاوني‌ها است. چنين دلايلي باعث شده كه بيش از 80 درصد تعاوني‌هاي كشور در حال ورشكستگي يا نيمه تعطيل باشند.
    
شجاع با اشاره به پيگيري مطالبات اهالي چاپ گفت: سال گذشته ناشران، چاپخانه‌داران، ليتوگرافان و صحافان جلسه‌اي را با محمود احمدي‌نژاد، رييس جمهوري سابق داشتند، در آن جلسه مطرح كردم كه 10 ميليارد تومان به ما تن‌خواه يا قرض‌الحسنه بدهيد تا ما زينك كل كشور را 30 درصد زير قيمت بازار آزاد در اختيار ناشران قرار دهيم. رييس جمهور وقت نيز با اين طرح موافقت كرد و به آقاي فرزين دستور داد كه جلسه‌اي را با ما برگزار كند.

وي ادامه داد: وقتي به آن جلسه رفتيم به ما اعلام كردند كه ما به شما وام مي‌دهيم، و اين طرح اجرايي نشد چراكه اين وام بهره زيادي داشت، وثیقه سنگيني مي‌خواست و در زمان كوتاهي بايد بازپس داده مي‌شد.تعاوني اكنون نيز آمادگي اجراي اين طرح را دارد اما اين موضوع تنها با حمايت دولت انجام مي‌شود.

وي ادامه داد:اگر دولت دغدغه نجات اقتصاد كشور را دارد بايد به صنعت چاپ توجه ويژه داشته باشد چراكه صنعت چاپ باعث حركت تمام صنايع مي‌شود. 

شجاع درباره نقش دولت در توسعه صنعت چاپ اظهار كرد: درتمام دنيا دولت‌ها تشكيل مي‌شوند تا مسايل جاري زندگي مردم را در حوزه‌هاي مختلف برطرف كنند اما متاسفانه اين اتفاق در كشور ما رخ نمي‌دهد، سيستم‌هاي بانكي در دنيا براي كمك به صنعت و حمايت از توليد شكل مي‌گيرد اما در كشور ما سيستم بانكي براي گرفتن سود تشكيل می‌شود.
 
وي ادامه داد: در كشوري مانند مالزي وام‌هايي با سود تك رقمي به اهالي صنعت مي‌دهند تا بتوانند توليد را افزايش دهند و به صادرات بپردازند ولي در كشور ما سياست به اين شكل نيست. ما از دولت مي‌خواهيم به ما تنخواه بدهد تا بتوانيم زينك را به‌عنوان يك كالاي ضروري در اختيار مردم قرار دهيم چرا كه بيش از 85 درصد مكتوبات ما به زينك وابسته است و در صورت نبود آن قابليت چاپ ندارند. 

اين ليتوگراف تهراني با اشاره به نقش زينك در قيمت كتاب گفت: قيمت زينك باتوجه به كم شدن شمارگان كتاب يكي از اقلام تاثيرگذار در قيمت كتاب است چرا كه در گذشته كتاب با شمارگان پنچ تا 10 هزار چاپ مي‌شد اما اكنون اين ميزان به كمتر از يك هزار نسخه در هر چاپ رسيده است، پس در اين شرايط قيمت زينك خيلي به چشم مي‌آيد. 

شجاع در بخش پاياني صحبت‌هايش اظهار كرد: در گذشته ليتوگرافان شاني در حد جراح متخصص مغز و اعصاب داشتند يعني با همان درآمد و جايگاه اجتماعي چراكه يك ليتوگراف بايد هم چاپ را بشناسد و هم صحافي را، به‌همين دليل ليتوگراف يك متخصص كامل است، با پيشرفت تكنولوژي ليتوگرافان اين موقعيت را از دست دادند. 



تعاونی بحران را به سلامت پشت سر گذراند
احمد قرنلي، رييس هيات مديره تعاوني ليتوگرافان تهران نيز در اين نشست گفت: تعاوني توانست بحران سال گذشته را به سلامت پشت سرگذارد و شايد تنها تعاوني باشد كه با مشكل روبه‌رو نشد و اين به دليل مديريت صحيح تعاوني بود. ما تمام پيش‌بيني‌هاي لازم را انجام داده بوديم كه كالا چه زماني خريداري و چه زماني توزيع شود تا بتوانیم بازار را كنترل كنیم. 

دلیل موفقیت تعاونی لیتوگرافان به هماهنگی اعضای برمی گردد

بيژن بهادري، عضو هيات مديره تعاوني ليتوگرافان تهران در توضيح عدم موفقیت برخی تعاونی‌ها اظهار كرد: دليل عدم موفقيت تعاوني‌ها و بنگاه‌هاي اقتصادي بايد ريشه‌اي و عميق بررسي شود چراكه هر بنگاه اقتصادي براي فعاليت نيازمند يك سري شاخص‌هاي مديريتي است. مديريت تعاوني بايد با دانش، بينش و اگاهي به حوزه خود راهكارهاي مناسب را طراحي كند تا بتواند تعاوني خود را فعال و پويا نشان دهد، دليل موفقيت تعاوني لیتوگرافان به هماهنگي اعضاي هيات مديره در تصميم‌هاي كلي برمی‌گردد. 

وي ادامه داد: فعال بودن اعضاي هيات مديره تعاوني يكي ديگر از دلايل موفقيت تعاوني است، هيات مديره تعاوني هميشه بدون چشم داشت به مسايل مالي به صورت رايگان به صنف خود خدمت کرده و به اين كار افتخار می‌کند.

اين عضو اتحاديه و تعاوني ليتوگرافان در تقدير از تلاش‌هاي شجاع گفت: با تلاش‌هاي مديرعامل تعاوني توانستيم در اين دوره بحرانی، از ارز مرجع استفاده كنيم تا ناشران فشار کمتری را تحمل کنند، هم اكنون نيز از ارز مبادلاتي استفاده مي‌كنيم كه اين نشان دهنده توانايي مديران تعاوني است كه با چنين فعاليت‌هايي نبض بازار را در دست گرفته‌اند تا دلال‌هاي سودجو نتوانند به نتيجه برسند.

بهادري در بخش پاياني صحبت‌هايش اظهار كرد: به دليل حضور در هيات مديره تعاوني و اتحاديه ليتوگرافان، همدلي موجود در بين اعضا را حس مي‌كنم و مي‌دانم كه وحدت موجود باعث شده كه تعاوني و اتحاديه ليتوگرافان فعال‌تر از ساير اتحاديه‌ها و تعاوني‌ها عمل كند، تعاوني و اتحاديه ليتوگرافان در بسياري از موارد از يكديگر كمك مي‌گيرند تا بتوانند مشكلات را با همفكري هم حل كنند. به گواه تمام اعضا، ما در هيچ موضوع كلاني اختلاف نداشتيم و نداريم و اين يكي از مهم‌ترين رمز‌هاي موفقت ليتوگرافان بوده است.

تاخیر در انتخابات لیتوگرافان دلایل قانونی دارد
غلامرضا اميرزاده ايراني، مشاور عالي تعاوني و اتحاديه ليتوگرافان تهران درباره ارتباط قيمت زينك با قيمت تمام شده كتاب گفت: تمام تلاش خود را در تعاوني انجام داديم تا قيمت زينك تغيير نكند، اما اين ثبات قيمت نمي‌تواند به تنهايي از افزايش قيمت كتاب جلوگيري كند. بارها در صحبت‌ها اشاره شده كه اگر قيمت زينك و كاغذ پايين بياید ما نيز قيمت كتاب را كاهش مي‌دهيم اما چنين چيزي صحت ندارد. چرا كه در سال‌هاي گذشته قيمت ليتوگرافي چندان تغيير نكرده اما قیمت کتاب بالا رفته است.

وي ادامه داد:‌ متاسفانه مرجعي وجود ندارد كه به بررسي افزايش قيمت كتاب بپردازد و ببيند كه آيا افزايش قيمت كتاب تنها به دليل گران شدن كاغذ و هزينه‌هاي چاپ و ليتوگرافي است يا دلايل ديگري دارد. 

اميرزاده ايراني با اشاره به نبود حمايت لازم از ليتوگرافان اظهار كرد: متاسفانه حمايت‌هاي لازم از ليتوگرافان نشد و كسي فرياد رس صنف ما نيست. يك ليتوگراف در سال 71 با 150 ميليون تومان يك ليتوگرافي را احداث كرده و امروز 150 ميليون هزينه اوليه به پولي بي‌ارزش تبديل شده است.  

مشاور شركت تعاوني ليتوگرافان در بخش پاياني صحبت‌هايش درباره انتخابات اين اتحاديه گفت: متاسفانه هر مشكلي كه در كشور رخ مي‌دهد ما براي آن بهانه‌هاي قانوني مي‌تراشيم، اما باور كنيد تاخير در اين انتخابات دلايل قانوني دارد و اگر مشكلات برطرف شود با رعايت تمام قوانين، انتخابات برگزار خواهد شد، در حال حاضر زمان دقيقی را براي آن نمي‌توان بيان كرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط