یکشنبه ۸ دی ۱۳۹۲ - ۱۵:۳۳
تفکر نقادانه را آموزش داده‌ام

مترجم کتاب «راهنمای تفکر نقادانه» که در بیست و ششمین جایزه کتاب فصل به عنوان اثر شایسته قدردانی شناخته شده‌است، گفت: این کتاب می‌تواند با طرح سوال، تفکر نقادانه را آموزش دهد و بر این اساس صحت یک استدلال را بررسی کند./

کورش کامیاب در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، اظهار کرد: تفکر نقادانه معیارها و استانداردهایی را در اختیار ما قرار می‌دهد که بر اساس آن می‌توانیم استدلال‌ها را ارزیابی و صحت و سقم آن‌ها را بررسی کنیم.
 
وی با بیان این‌که این کتاب از جمله آثار پرفروش آمریکا محسوب می‌شود، افزود: این کتاب همواره جزو کتاب‌های پرفروش بوده و نخستین ویرایش آن در سال 1981 منتشر شده‌است و یازدهمین ویرایش آن نیز سال 2014 روانه بازار خواهد شد. 

وی ادامه داد: نویسنده اصلی این کتاب «نیل براون» یک کره‌ای‌الاصل آمریکایی‌تبار محسوب می‌شود که سال‌هاست تفکر نقادانه را در دانشگاه‌های آمریکا تدریس می کند. 

به گفته کامیاب، این کتاب جزو آثار کلاسیک آمریکا به شمار می‌رود. تفکر نقادانه نیز به عنوان یک مبحث میان رشته‌ای در دانشگاه‌های مختلف جهان تدریس می‌شود. 

این محقق اظهار کرد: تاکنون این کتاب به زبان‌های کره‌ای، یونانی، هلندی و اکراینی ترجمه شده‌است. 

وی درباره رویکرد نویسنده کتاب به تفکر نقادانه اظهار کرد: رویکرد نویسنده در تفکر نقادانه پرسیدن سوال است، به‌این ترتیب که نویسنده کتاب 11 سوال را برای سنجش صحت و سقم یک استدلال مطرح می‌کند. مخاطب کتاب نیز با پرسیدن نوبتی این سوالات می‌تواند صحت یک استدلال را سنجش کند. 

کامیاب با اشاره به این‌که کتاب «راهنمای تفکر نقادانه» در 14 فصل سامان یافته‌است، افزود: هر یک از سوالات در قالب یک فصل جداگانه شرح داده شده‌اند و در فصل پایانی کتاب نیز استدلالی آورده شده و بر اساس این 11 سوال سنجش شده‌است. 

این محقق در تشریح بیشتر سوالات عنوان کرد: سوالات تفکر نقادانه با تشخیص ادعای استدلال آغاز می‌شود و به ترتیب تشخیص فرض‌های نویسنده، تشخیص شواهد و قرائنی که نویسنده آورده‌است و ... پیش می‌رود.

وی با تاکید بر ضرورت ترویج تفکر نقادانه در ایران گفت: این تفکر سال‌هاست  در دانشگاه‌های آمریکا و حتی در دبیرستان‌های این کشور تدریس می‌شود، در حالی که در ایران در دانشگاه‌ها و حتی در رشته فلسفه نیز این واحد درسی جایی ندارد. 

وی با اشاره به کمبود کتاب با موضوع تفکر نقادانه در کشور گفت: تاکنون تنها دو کتاب با این موضوع در ایران ترجمه شده‌اند که ترجمه چندان خوبی هم ندارند و برای مخاطبان قابل فهم نیستند. 

کامیاب افزود: همه نسخه‌های چاپ نخست کتاب «راهنمای تفکر نقادانه» در سه ماه به پایان رسید که نشان‌دهنده استقبال خوب از این اثر است. 

وی در پاسخ به این سوال که «این کتاب چقدر می‌تواند در آموزش تفکر انتقادی در میان دانشگاهیان موثر باشد؟» گفت: مخاطب اصلی کتاب جامعه دانشگاهی است و اگر کتاب به خوبی معرفی و تبلیغ شود، به یقین می‌تواند به آموزش تفکر انتقادی کمک کند. 

وی در بخش پایانی سخنان خود درباره تاثیر جایزه کتاب فصل بر ادامه فعالیت‌های نویسندگانی نظیر خودش گفت: با توجه به این‌که این کتاب نخستین ترجمه‌ من است، به نوعی برایم بسیار جالب بود که در این جایزه مقام آوردم، زیرا حس کردم داوران جایزه کتاب فصل کار من را دیده‌اند. به یقین جوایزی از این‌دست می‌توانند موجب انگیزه‌بخشی به نویسندگانی مانند من و زمینه‌ساز تولید آثار مناسب بیشتری باشند.
 
کتاب «راهنمای تفکر نقادانه» نوشته‌ «‌ام. نیل براون» و «استیوارت ‌ام. کیلی» با ترجمه کورش کامیاب از سوی انتشارات مینوی خرد روانه بازار نشر شده‌است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط