دوشنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۲ - ۰۸:۲۶
شکارسری: توجه به شعور مخاطب بیش از ایجاد شور اهمیت دارد

حمیدرضا شکارسری، شاعر گفت: ساده بودن نوحه‌ها در چند سال اخیر از جریان شعر معاصر تبعیت می‌کند. نوحه‌خوان‌ها باید برای رفع کلیشه‌پردازی به ایثاری عاشقانه و هنری دست بزنند. به باور این شاعر، بهتر است پیش از آن‌که احساسات مخاطب تحریک شود،سطح شعور او بالا ‌رود.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، شکارسری گفت: کیفیت شعرهایی که به عنوان نوحه اجرا می‌شوند، طی سال‌های اخیر ارتقا یافته است و این ارتقا یافتن دلایل مختلف دارد. 

وی افزود: شاعران به این نتیجه رسیده‌اند که سطح سواد ادبی مخاطبان و سلیقه آن‌ها به دلایل مختلف بالا رفته و طبعا شاعران هم سعی کرده‌اند سطح کار خود را بالا ببرند. مخاطبان نوحه‌ها امروز مخاطبانی سطحی نیستند. از سوی دیگر شاعران نوحه‌سراها مجبور شده‌اند بیشتر مطالعه کنند و با زبان معاصر و گذشته آشنا شوند و فضای شعر امروز را بیشتر بشناسند.

شاعر مجموعه شعر «عاشقانه‌های تاریکروشن» توضیح داد: در نوحه‌های امروزی صمیمیت بیشتری به مخاطب منتقل می‌شود. خبر دارم که در هیأت‌ها و تکایا به هنگام شور گرفتن مخاطبان، نوحه‌سراها از اشعار کوتاه استفاده می‌کنند و مردم هم به راحتی با چنین شعرهایی ارتباط برقرار می‌کنند.

وی ادامه افزود: در سال‌های اخیر جلسات و کلاس‌هایی برپا شده که مختص نوحه‌سراهاست. خواه و ناخواه نوحه‌سراها در این جلسات متوجه کم و کاستی‌های شعر خود خواهند شد.

وی در پاسخ به این پرسش که «چگونه می‌توان از تفکری ساده‌اندیشانه در نوحه‌ها به سمت فخامت و پختگی پیش رفت؟» گفت: بیاییم برای یکبار هم که شده صمیمیت در نوحه‌ها را الزاما معادل ساده‌اندیشی در نظر نگیریم. این خلط مبحث است. به گمانم لزوماً شعرهای ساده، شعرهای سطحی نیستند.

شکارسری یادآور شد: جریانی در دهه 80 و 90 به وجود آمد به عنوان جریان شعر ساده. از این رهگذار مخاطب تمایل دارد به آثار هنری ساده روی آورد. این ساده بودن مترادف و به معنی سطحی بودن نیست. در واقع زبان صمیمی‌ای که در سال‌های اخیر در نوحه‌ها جاری شده از جریان شعر معاصر تبعیت می‌کند.

شاعر مجموعه شعر «شکل‌های فروتنی» افزود: متأسفانه در بسیاری از هیأت‌ها و تکایا شور به مراتب بیشتر از شعور مد نظر قرار می‌گیرد. اما به نظر من باید عکس این موضوع رواج یابد. 

شکارسری افزود: رفع کلیشه پردازی از نوحه‌سرایی‌ها بسیار دشوار است؛ درست همان‌طور که حرکت از سوی سرودن شعرهای ساده به سمت شعرهای فاخر سخت است. طبعاً برای شور ایجاد کردن باید از کلیشه‌های رایج استفاده کرد و نمی‌توان عناصر تازه و متنوع را به شعر راه داد اما این مشکل با گذشت زمان حل می‌شود؛ درست همان گونه که در سال‌های گذشته شاعران توانسته‌اند تصویرپردازی‌های نو را جایگزین کلیشه‌ها کنند. 

این شاعر اضافه کرد: شاعران و نوحه‌خوان‌ها باید به ایثار عاشقانه و هنری دست بزنند و نوحه‌های نو و غیرکلیشه‌ای خود را ارایه دهند.

این شاعر در پایان گفت: اگر چنین شود از ایجاد شور کاسته خواهد شد ولی در عوض سطح شعور مخاطب پیش از آن‌که احساساتش تحریک شود، بالا می‌رود.

حمیدرضا شکارسری کارشناس زمین شناسی است. نخستین کتاب او سال 1375 با نام «باز جمعه گذشت» از سوی حوزه هنری منتشر شد. کتاب دیگر او با عنوان «چراغانی بی دلیل» در سال 85 از سوی انتشارات هزاره ققنوس به چاپ رسید.

دو کتاب اخیر وی که امسال(1392) به چاپ رسید با عناوین «عاشقانه های تاریک روشن» و «شکل های فروتنی» به ترتیب از سوی انتشارات هزاره ققنوس و فصل پنجم به کتابفروشی‌ها راه یافت. کتاب «چراغانی بی دلیل» این شاعر برگزیده جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط