سه‌شنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۲ - ۱۴:۳۰
دوست داشتم خاطرات كودكي‌ام رمان شود

غزل تاجبخش، شاعر و نويسنده به بهانه انتشار تازه‌ترين رمانش با نام «مامون و قلاغ‌هاي آغاشازده» گفت: در اين اثر خاطرات سال‌هاي كودكي‌ام را از فضا و مكاني بازگو كرده‌ام كه متاسفانه امروز هيچ الماني از گذشته‌هايم را در آن نمي‌يابم._

تاجبخش به بهانه چاپ رمانش با نام «مامون و قلاغ‌هاي آغاشازده» به خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) گفت: اين كتاب روايتي از زندگي من و خانواده‌ام، اهالي روستا و جغرافياي روستاي «مامون» در سال‌هاي گذشته است. در واقع در اين اثر، خاطرات سال‌هاي كودكي‌ام را با جزيياتي از فضاها، زمان و مكان بازگو كرده‌ام. 

نويسنده رمان «آزادی در قلمرو سبز فنچ‌های سپید» افزود: در دوران پهلوي و به خاطر دستور رضاشاه براي كشف حجاب، با تصميم پدربزرگم همه خانواده از بروجرد راهي مامون شديم. مامون ناحيه‌اي ميان اراك و بروجرد بود كه پيشتر به عنوان روستايي مسكوني و ناحيه‌اي خوش اقليم از آن ياد مي‌شد، اما متاسفانه امروز پس از سال‌ها، تبديل به شهركي شده كه هيچ الماني از گذشته‌هايم را در آن نمي‌يابم. 

این شاعر ادامه داد: ساليان طولاني از زندگي‌ام را در آنجا سپري كرده‌ام اما متاسفانه به واسطه قانون اصلاحات عرضي، همه زندگي‌مان را آنجا رها كرده و بار ديگر مجبور به كوچ شديم. اين اتفاق ناگوار براي هميشه ما را از مامون دور كرد. پدرم نيز به خاطر اين موضوع و مسايلي كه به تبع آن پيش آمده بود، درگذشت. 

تاجبخش همچنین توضیح داد:  12 سال روي اين رمان كار مي‌كردم و بالاخره حدود يك ماه پيش اين كتاب منتشر شد. بسيار خوشحالم كه اين كتاب در اولين قدم‌هايش توانسته باني خير باشد و سود اقتصادي آن براي هزينه درمان و معالجه جواني كه حدود پنج سال در بستر بيماري قرار داشت، صرف شود. 

تاجبخش با گلايه از مشكلاتي كه در اين سال‌ها براي انتشار كتاب به وجود آمده، اظهار كرد: سال‌ها پيش رمان «بر بال‌هاي پرواز» از من منتشر شده بود كه در آن روزها با استقبال مخاطبان روبه‌رو شد اما با وجود تمام شدن چاپ اين اثر در بازار كتاب، چند سالي ا‌ست كه موفق به تجديد چاپ آن نشده‌ام، زيرا قيمت كاغذ بسيار بالا رفته و هفت ميليون تومان براي تجديد چاپ اين اثر نياز است كه متاسفانه من اين مبلغ را ندارم. 

نويسنده مجموعه شعرهاي «مامون، غزل باران‌های سنگی» و «شبدرهای چهارپر» ادامه داد: اين روزها نوشتن رماني را آغاز کرده‌ام كه در آن به خاطرات و جريان‌هايي كه در جلسات شعرمان رخ مي‌دهد پرداخته‌ شده است و اگر آرتروز گردن اجازه دهد قصد دارم هرچه زودتر نوشتنش را به پايان برسانم. 

در بخشي از رمان «مامون و قلاغ‌هاي آغاشازده» می‌خوانیم: «كاش در مامون صد سال قبل بودم كه نه راه‌آهني به آن كشيده شده بود و نه كارخانه سنگي كه پودر شنگ حتي برگ درخت‌هايش را هم آلوده كرده باشد. اما زمان را نمي‌شود به عقب كشاند و اختيار عقربه‌هاي ساعت در دست ما نيست.» 

تاجبخش، نويسنده و شاعر متولد شهرستان بروجرد است. وي دوران کودکی و نوجوانی‌اش را در روستای مامون، سپس در قم پشت سرگذاشت و سال 1346 به دانشکده مدیریت بازرگانی دانشگاه تهران رفته و در سال 1350 مدرک کارشناسی‌اش را دریافت کرد. او دوره‌های کوتاه مدت روزنامه‌نگاری، جلب سیاحان و روابط عمومی مطبوعات را نیز گذرانده ‌است.

وي پس از فراغت از تحصيل فعاليتش را در آموزش و پرورش به عنوان دبیر دروس ادبیات دبیرستان آغاز كرد و در مهر سال 1360 با کمک همسرش «انجمن ادبی غزل» را تشکیل داد که اکنون نيز مسولیت آن را برعهده دارد. 

«دل خواسته‌ها، دل خاسته‌ها»، «مامون، غزل باران‌های سنگی» و «شبدرهای چهارپر» از آثار اين شاعر در حوزه شعر هستند. 

«آزادی در قلمرو سبز فنچ‌های سپید»، «آدمک‌ها»، «دوست نادیده» و «بر بال‌های پرواز» از آثار تاجبخش در حوزه داستان بلند و رمان به شمار می‌آیند.

رمان «مامون و قلاغ‌هاي آغاشازده» با شمارگان هزار و 200 نسخه، به قيمت 23 هزار و 500 تومان از سوي انتشارات آواي كلار روانه بازار كتاب شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها