شنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۲ - ۰۹:۲۰
جایگاه کتاب، با ظهور رسانه‌های نوین متزلزل نشده‌است

زهره چراغی، در حاشیه برگزاری همایش «کتاب‌درمانی» با انتقاد از بی‌توجهی رسانه‌های پرمخاطب نسبت به مقوله کتاب، گفت: معتقدم ظهور رسانه‌های نوین مانند اینترنت، نتوانسته‌است جایگاه کتاب را متزلزل کند، زیرا کتاب مشکلات فضای مجازی و نواقص و محدودیت‌های دنیای تکنولوژی را ندارد./

زهره چراغی،‌ درباره فرآیند تشکیل این همایش به  خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) گفت: 14 سال پیش که نخستین همایش سراسری انجمن علمی‌ـ‌دانشجویی علم اطلاعات و دانش‌شناسی برگزار شد، رشته علم اطلاعات و دانش‌شناسی چندان شناخته شده نبود. ارتباط صمیمی بین استادان رشته کتابداری با دانشجویان و علاقه شخصی‌ام به این رشته موجب شد برای معرفی بیشتر رشته کتابداری، نخستین همایش سراسری انجمن علمی ـ ‌دانشجویی علم اطلاعات و دانش‌شناسی را با همکاری جمعی از اعضای انجمن پایه‌گذاری کنیم.

وی با اشاره به این مطلب که انجمن کتابداری با کمترین امکانات تاسیس شد، اظهار کرد: انتشار خبر تاسیس انجمن کتابداری در دانشگاه الزهرا (س)‌، موجب شد دیگر دانشگاه‌ها نیز به ایجاد انجمن مشابهی اقدام کنند و امروز بعد از گذشت چهارده سال، دانشجویان علمی‌تر و مشتاق‌تر این همایش را برگزار می‌کنند. 

چراغی با اشاره به مقوله «کتاب‌درمانی» به عنوان موضوع چهاردهمین همایش سراسری انجمن علمی ـ ‌دانشجویی علم اطلاعات و دانش‌شناسی عنوان کرد: در حال حاضر با توجه به ورود اینترنت به عنوان تکنولوژی نوین، کتاب کالایی مهجور در بین ایرانیان شده‌است. با این وجود  «کتاب‌درمانی» با تمرکز بر جنبه روانی، موضوع پیشگیری از انواع بیماری‌ها را مورد توجه قرار‌ می‌دهد.

چراغی در پاسخ به سوالی درباره تاثیر اینترنت بر میزان گرایش افراد به کتاب گفت: چندان به این امر معتقد نیستم که کتاب با ظهور رسانه‌های دیجیتال جایگاه خود را از دست داده‌است، زیرا بسیار ترجیح می‌دهم برای کسب اطلاعات، کتاب تهیه کنم تا از بین صفحات وب به دنبال برطرف‌کردن نیازم باشم. خرید یا استفاده از کتاب در موقعیت‌های مختلف مانند قصه خواندن برای فرزندان، حس خاصی را ایجاد می‌کند. علاوه ‌بر این، کتاب، مشکلات فضای مجازی و نواقص و محدودیت‌های دنیای تکنولوژی را ندارد. کتاب همیشه نخستین توصیه من به فرزندم برای به دست آوردن اطلاعات است.

چراغی، درباره راهکارهای افزایش ساعات‌ مطالعه در کشور گفت: راه‌حل این موضوع باید از سوی مسوولان ‌مربوطه ارایه شود. برای شناسایی آمار واقعی میزان مطالعه در کشور، پژوهش‌های زیادی صورت گرفته است، اما به عنوان یک ایرانی اهل مطالعه که فعالیت‌های بسیاری در این زمینه داشته‌ام، معتقدم برای افزایش میزان مطالعه و با هدف ایفای بهتر نقش‌های اجتماعی و خانوادگی، می‌توان با فراهم کردن زمینه‌های مطالعه، میزان علاقه‌‌ اعضای خانواده را به کتاب افزایش داد.

وی در ادامه در پاسخ به این سوال که به عنوان یک فعال حوزه کتاب برای کمبود‌ها و نیازهای این بخش چه پیشنهاد و راهکاری دارید، گفت: رسانه‌های پرمخاطبی مانند تلویزیون، رادیو و سایت‌های اینترنتی به مقوله کتاب و کتابخوانی چندان توجهی ندارند. مباحث حوزه کتاب در مقایسه با برنامه‌هایی که با محوریت گفت‌وگو و مشاوره در ساعات پربازدید پخش می‌شوند، مهجور مانده‌اند و در واقع از متخصصان و استادان کتابداری و نویسندگان در این دسته از برنامه‌ها کمتر دعوت می‌شود، که این مورد باید مدنظر برنامه‌سازان قرار گیرد.

چراغی، در پایان با انتقاد از بی‌توجهی برخی رسانه‌ها به مباحث حوزه کتاب افزود: برنامه‌های اجتماعی رسانه‌‌های تصویری و شنیداری با توجه به مخاطب وسیع، جایگاه مناسبی برای دعوت از کارشناسان حوزه کتاب دارند.

همایش «کتاب درمانی» 5 و 6 آبان‌ماه در دانشگاه الزهرا(س) برگزار شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها