دوشنبه ۱۸ شهریور ۱۳۹۲ - ۰۹:۴۹
پرداختن به طب اسلامی، دستاوردهای همگانی خوشایندی دارد

فرید قاسملو ، عضو گروه طب اسلامی و طب سنتی فرهنگستان علوم پزشكی ايران برگزاری نمایشگاه‌های گوناگون در زمینه طب سنتی در دهه کرامت در موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک را اقدامی مثبت ارزیابی و عنوان کرد: رواج پزشکی دوره اسلامی اتفاق خوبی است. برنامه‌هایی مثل برنامه موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک در حوزه طب سنتی ایرانی-‌اسلامی به ویژه بزرگداشت هزاره تالیف کتاب ارزشمند «قانون در طب» ابن سینا هم در این زمینه کار نتیجه‌بخشی است.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، دکتر قاسملو، درباره نسخه‌های خطی موجود در گنجینه این موسسه گفت: این مجموعه در نوع خود بی‌نظیر است. من در این گنجینه کتاب‌ها و نسخه‌هایی خطی دیده‌ام که در هیچ‌یک از کتابخانه‌های دیگر شبیه و نظیری ندارند. البته معمولا نسخه‌های خطی هر کتابخانه‌ای در نوع خود کم‌نظیر و در مواقعی بی‌نظیر است. با این حال از نظر من این کتابخانه را می‌توان در ردیف چهار کتابخانه برتر کشور در زمینه نسخه‌های خطی دانست.

وی در تشریح برخی موارد در بهره‌گیری از ظرفیت این گنجینه‌ها بیان کرد: اشکالاتی در طب سنتی ما و نسخه‌های آن وجود دارد. افرادی که با نسخه‌های خطی آشنایی دارند افرادی‌اند که در زمینه علوم انسانی تخصص و دانش دارند اما با موضوع طب آشنا نیستند و پزشکان هم با علوم انسانی و علومی که دانستن‌ آن برای بهره‌گیری از نسخه‌های خطی لازم است آشنایی ندارند.

این پژوهشگر حوزه طب سنتی افزود: این خلاف تکامل معرفت بشری است که فکر کنیم از حدود هزار سال پیش تاکنون دانش بشری آنقدر رشد نکرده که ما محتاج مراجعه به نسخه‌های خطی سده‌های پیش باشیم. با این حال از نظر من، پژوهشگر علوم انسانی به این دلیل به کتابی چون «قانون در طب» ابن سینا مراجعه می‌کند که این کتاب باری از تاریخ علمی را با خود به همراه دارد.

قاسملو در پاسخ به این مساله که امروزه بسیاری افراد نگاه مثبتی نسبت به طب سنتی ندارند، اظهار کرد: این موضوع تا اندازه‌ای دلایل اجتماعی دارد. آخرین باری که یک مادربزرگ را در حال قصه گفتن به نوه‌اش دیده‌اید کی بوده است؟ ذات جامعه، در تغییر کردن و دگرگونی است. این یک سوی قضیه است و این‌که درباره استفاده پزشکان از طب سنتی حرف بزنیم هم سوی دیگر. در این زمینه باید بدانیم که آیا کلید واژه درستی داریم یا نه؟ واژه «طب سنتی» کلیدواژه درستی نیست و یک اصطلاح رایج است. واژه طب سنتی ناظر به آن بخشی است که منشا آن اطلاعات سینه‌به‌سینه مادربزرگ‌ها است. آنچه ما از آن حرف می‌زنیم پزشکی دوره اسلامی است. باید بین این دو مفهوم تفاوت قائل شد. خود این موضوع، دلیلی است که مردم را از طب دوره اسلامی دور کرده است.

عضو گروه طب اسلامی و طب سنتی فرهنگستان علوم پزشكی ايران با اشاره به این نکته که برگزاری نمایشگاه‌هایی نظیر این که درباره شناخت گیاهان دارویی و آشنایی با نسخه‌های خطی طب ایرانی-‌اسلامی است، می‌تواند در گسترش این سبک از زندگی تاثیرگذار باشد، افزود: این کارها باید با احتیاط انجام شود. باید مواظب بود تا عامه مردم را دچار توهم و اشتباه در این زمینه نکنیم و آن‌ها را به حوزه افراد نامتخصص نکشانیم. در هر حال برگزاری این برنامه‌ها حرکتی است به سمت دست‌یابی به یک فرهنگ ناب. از تاثیر بسیار زیاد این اتفاق‌ها در فرهنگ عام نمی‌توان چشم پوشید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها