پنجشنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۲ - ۲۰:۳۹
امام سجاد (ع) معدن و کوثر معارف بودند

نویسنده کتاب «امام سجاد (ع) الگوی زندگی» درباره برخی فضایل برجسته حضرت امام زین‌العابدین (ع) گفت: امام سجاد (ع) معدن و کوثر معارف بودند که حتی دشمنان هم به این موضوع اعتراف داشتند. اخلاص در رفتار و اندیشه و خشوع از ویژگی‌های بارز شخصیتی چهارمین ستاره آسمان امامت است.-

حبیب‌الله احمدی خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با اشاره به این‌که جمعه (24 خرداد‌ماه) برابر با پنجم شعبان‌المعظم مصادف با سالروز میلاد پر‌برکت چهارمین ستاره تابناک آسمان امامت و جوشش چشمه‌ای زلال از سلاله پاک پامبر نور و رحمت است، ويژگی‌های اهل بيت (ع) را همان ويژگی‌های قرآن دانست و افزود: اگر قرآن صراط مستقيم است و صراط اقوم و پايدار كه هيچ‌گاه به هيچ مقدار در آن كژی راه ندارد، انديشه و رفتار خاندان عترت هم صراط مستقيم است و انحراف درباره آنان، پندار باطل است .

وی در بیان خلاصه‌ای از مهم‌ترین مباحث مطرح شده در کتاب «امام سجاد (ع) الگوی زندگی» اظهار کرد: در زمان امام سجاد (ع) دو جریان اجتماعی مهم در حال تداوم بودند؛ یکی جریان اجتماعی تشکل هم‌سوی اهل بیت (ع) که رهبری آن با امام سجاد (ع) بود که در برابر چالش‌ها و اندیشه‌های انحرافی موضع‌گیری می‌کردند. این تشکل هم‌سوی اهل بیت (ع) را از بحران‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی عبور دادند.

این نویسنده حوزه دین در ادامه بیان کرد: در برابر جریان همسوی اهل بیت (ع)، جریان اجتماعی مهمی به نام «حزب عثمانیه» شکل گرفته بود که هواداران بنی‌امیه به خونخواهی عثمان برخاسته بودند. این جریان با رهبری امویان همراه بود. در زمان امام سجاد (ع) مزوانیان که شاخه‌ای از امویان بودند، زمام حاکمیت را به‌دست گرفته بودند. این جریان مهم‌ترین جریان اجتماعی بود که در جامعه اسلامی شکل گرفته بود و توانمندی و اقتدار سیاسی داشت و به‌شدت تلاش‌های فقهی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی اهل بیت عترت و امام سجاد (ع) را محدود کرده بود اما امام زین‌العابدین (ع) در برابر همه محدودیت‌ها و انحصار‌طلبی‌ها، با تدبیر خود به شیوه‌های گوناگون اهداف خودشان را دنبال کردند.

احمدی درباره ایجاد فضای خفقان از جانب امویان در برابر فعالیت اهل بیت (ع) در زمان حضرت علی‌بن حسین (ع) گفت: به‌علت چیرگی و پیروزی ظاهری امویان در حادثه عاشورا، نوعی خشونت بی‌سابقه بر جامعه و به ویژه اهل بیت (ع) اعمال می‌شد و حکومت محدودیت بسیاری برای فعالیت و تلاش‌های تشکل هم‌سوی اهل بیت (ع) ایجاد کرده بود اما در این شرایط دشوار حضرت سید‌الساجدین (ع) از پا ننشستند و با تدبیر و ترفندهای فرهنگی توانستند فقه و فرهنگ شیعه را شکوفا و تشکل هم‌سوی اهل بیت (ع) را ساماندهی و از بحران‌های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی عبور دهند.

این نویسنده با بیان این‌که ایشان بسیار انفاق می‌کردند هم به شیوه جد بزرگوارش امیر‌المومنین (ع) به شیوه پنهان و هم به شیوه آشکار برای عبرت آموزی و تشویق امت به این امر حسنه اقدام می‌کردند، دعاها و مناظرات امام سجاد (ع) را حاوی درس‌های آموزنده و کاربردی در همه زمینه‌ها دانست و بیان کرد: ایشان در قالب دعا بسیاری از درس‌های اخلاقی و اصول زندگی و بندگی را بیان می‌کردند. همچنین این امام همام مناظرات بسیاری با سران منحرف و چالش‌گر اموی مانند سفیان ثوری و زهری داشتند که با روش علمی و تدبیر و مناظره منطقی و عقلانی به شبهات آن‌ها پاسخ می‌دادند و جلوی شبهه‌افکنی و فتنه‌انگیزی‌ها را می‌گرفتند. ایشان از طریق این مناظرات در برابر تمام جریان‌های انحرافی دفاع و آن‌ها را منکوب می‌کردند.

به گفته احمدی، در کتاب «امام سجاد (ع) الگوی زندگی» در نقل نمونه‌ای از مناظرات امام سجاد (ع) آورده شده است که «شخصی از امام سجاد (ع) پرسید: بالاخره برنده صحنه نبرد کربلا که بود؟ امویان یا اهل بیت؟ علی‌بن حسین (ع) در پاسخ شبهه‌ناک این شخص فرمود: اگر خواستی ببینی در جریان عاشورا چه کسی برنده بود، وقت اذان گوش کن که آیا صدای اذان شنیده می‌شود و مردم برای اقامه نماز بپا می‌خیزند. اگر صدای اذان بلند است و نماز به‌پا می‌شود، مشخص می‌گردد که پیروز صحنه نبرد عاشورا امام حسین (ع) و اهل بیت پیامبر (ص) بودند، زیرا آن‌ها به‌خاطر اقامه دین قیام کردند و دین پایدار است.»

وی در ادامه مظهر مهربانی و عطوفت بودن را یکی دیگر از فضایل اخلاقی ویژه این امام همام دانست و به نقل حکایتی در این زمینه که در متن کتاب نیز آمده پرداخت و گفت: ایشان 40 بار به حج مشرف شدند که در این 40 حج با یک شتر سفر می‌کردند و در این سفرها حتی یک تازیانه به شتر نزدند و بسیار با حیوان با مهربانی و عطوفت رفتار می‌کردند. این شتر به‌گونه‌ای با امام (ع) مانوس شده بود که پس از شهادت ایشان، این شتر بر سر مزار امام(ع) آن‌چنان سر و روی خود را به زمین کوبید که همان‌جا جان سپرد و به دستور امام محمد‌باقر (ع) شتر را در کنار مرقد مطهر امام سجاد (ع) دفن کردند.

نویسنده کتاب «امام سجاد (ع): الگوی زندگی» با بیان این‌که ما درباره اهل بیت (ع) شناخت ناقصی داریم، یادآور شد: ما بیشتر دید تعبدی نسبت به اهل بیت (ع) داریم و آن‌ها را بیشتر معصوم و عالم به غیب می‌دانیم و کمتر نیازی می‌بینیم که زندگی و اندیشه‌های آن‌ها را تبیین کنیم. درست است که این معصومین (ع) با اتصال به منبع نور و پاکی سراسر حق و حجت‌اند ولی برای شناخت بیشتر و آشنایی با جنبه‌های گوناگون زندگانی و سیره آن خاندان معزز باید در این زمینه بیشتر مطالعه و تعمق کنیم.

حبیب‌الله احمدی در پایان اظهار کرد: جامعه ما به شناخت تحلیلی و منطقی از رفتار و سیره اهل بیت (ع) نیاز دارد. نویسندگان و خطبا باید بیشتر به جنبه‌های عقلانیت و تدبیر بی‌نظیر و اندیشه و رفتار والای خاندان پیامبر (ص) بپردازند و برای شکوفاسازی آزادی‌های اندیشه‌ای معصومین (ع) تلاش کنند.

کتاب «امام سجاد (ع): الگوی زندگی» جلد ششم از مجموعه سیره نگاری 14 معصوم (ع) است که تاکنون از رسول‌الله (ص) تا امام هادی (ع) سیره‌نگاری شده و به چاپ رسیده و تنها دو جلد آن با عناوین «امام حسن عسگری (ع): الگوی زندگی» و «امام مهدی (عج): امید زندگی» باقی مانده‌اند که در سال جاری به چاپ خواهند رسید.

آن‌چه نويسنده اين كتاب را بر آن داشته تا زندگی امام سجاد (ع) را به تصوير بكشد، نگاهی جديد و شايسته به زندگی معصومان (ع) و الگوگيری از اين بزرگواران در تمامی صحنه‌های زندگی است. اين نوشتار در چهار بخش تنظيم شده است.

بخش نخست کتاب به بررسی زندگی و سیره امام سجاد (ع) اختصاص دارد. بخش‌های دوم و سوم با محوریت موضوعی سیری در فضایل امام سجاد (ع) و برخی آموزه‌های عرشی امام سجاد (ع) تدوین شده‌اند اما عمده تمرکز نویسنده در تالیف این اثر بر روی مهمترین فصل کتاب یعنی فصل چهارم است. در این فصل موضع‌گیری‌های امام سجاد (ع) در برابر جریان‌های اجتماعی زمان خودشان مطرح و به دقت بررسی شده‌اند. در هر 12 کتاب سیره معصومین (ع) فصل چهارم به این موضوع اختصاص یافته است.

چاپ دوم کتاب «امام سجاد (ع): الگوی زندگی» تالیف حبیب‌الله احمدی با شمارگان سه‌ هزار نسخه، در 268 صفحه و قطع رقعی از سوی انتشارات فاطیما قم منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط