دوشنبه ۱۳ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۲:۱۱
انتشار کتاب تنها راه اهميت‌ دادن به پژوهش‌ در برخی رشته‌هاست

رییس انتشارات شهر دانش با بیان این‌که نظام حقوقی کشور ما با سایر کشورهای دنیا تفاوت زیادی دارد گفت: این امر سبب می‌شود مقالات دانشجویان ایرانی شانس چاپ شدن در مجلات معتبر حقوقی جهان را نداشته باشند و بهترین و شاید تنها راه اهميت دادن به فعالیت دانشجویان ایرانی انتشار پژوهش‌های آن‌ها در قالب کتاب است.-

احمد قاسمی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، درباره سیاست‌های موسسه حقوقی شهر دانش در انتشار پایان‌نامه‌های دانشجویی گفت: بخش انتشارات موسسه در این بخش چند هدف عمده دارد که در درجه نخست تشویق پژوهشگران جوان و ایجاد این انگیزه در آن‌هاست که آثارشان توسط افراد بیشتری دیده می‌شود. ما معتقدیم دانشجویان اگر احساس کنند دیگران برای فعالیت پژوهشی آن‌ها ارزش قائلند جرات می‌کنند گام‌های بعدی را محکم‌تر بردارند و آثار قوی‌تر و بیشتری را خلق ‌کنند.

وی با بیان این‌که پایان‌نامه‌ها پس از ارسال به موسسه، جدا از نمره‌ای که در دانشگاه دریافت کرده‌اند، توسط کارشناسان هم ارزیابی می‌شوند اظهار كرد: علاوه بر تشویق دانشجو، بحث برخورداری جامعه حقوقی از آرای جدید محققان و دانشجویان هم برای ما مطرح است. این پژوهش‌ها بسیار تخصصی‌اند و بعد از جلسه دفاع در قفسه کتابخانه یک دانشگاه نگهداری می‌شوند و به صورت کاربردی مورد استفاده قرار نمی‌گیرند. همین ضعف سبب شد ما فعالیت خود را در این بخش به صورت جدی‌تر ادامه بدهیم و فراخوانی هم در همین راستا و برای انتشار پایان‌نامه‌های دانشجویی اعلام کردیم.

به گفته قاسمی، عامل اقتصادی هم در ابتدا به صورت کم‌رنگ‌تری از دو عامل نخست مدنظر بود. وی درباره این موضوع اظهار داشت: انتشار این کتاب‌ها تا به حال سودآور نبوده اما این موضوع باعث نشده موسسه شهر دانش فعالیت خود را متوقف کند و تاکنون بیش از 20 عنوان پایان‌نامه را در بخش «رسایل» منتشر کرده است و آثار جدیدی هم در دست چاپ دارد.

وی با تاکید بر اهمیت مقاله‌های ISI، حوزه حقوق را با بسیاری از رشته‌های دیگر متفاوت دانست و گفت: در حوزه حقوق مقاله‌های ایرانی کمی را می‌توان دید که در مجلات ISI چاپ شده باشند و فقط برخی شاخه‌های حقوقی مانند حقوق بین‌الملل، حقوق تجارت یا حقوق الکترونیک‌ هستند که ممکن است مورد استقبال مجلات غربی قرار بگیرند.

رییس بخش انتشارات موسسه شهر دانش انتشار پژوهش‌های دانشجویی به زبان علمی جهان را بسیار خوب و مفید دانست و گفت: متاسفانه این موضوع به‌ندرت در رشته‌های علوم انسانی به ویژه حقوق اتفاق می‌افتد اما چون زبان پژوهش‌های ما در پایان‌نامه‌ها فارسی است برگردان آن‌ها و چاپ در مجله‌های خارجی بسیار زمان‌بر است و انرژی زیادی را از پژوهشگر می‌گیرد.

تفاوت حقوق کشور ایران با کشورهای غربی و همچنین کاربرد داخلی پژوهش‌های کشور از مشکلات دیگری بود که به گفته قاسمی سبب شده‌‎اند پایان‌نامه‌های رشته حقوق کمتر از سوی مجلات معتبر غربی مورد توجه قرار بگیرند. وی درباره این محدودیت اظهار داشت: در واقع نظام حقوقی ایران نظام خاصی است که حتی در زیرمجموعه حقوق اسلامی هم متمایز است. در واقع مشکل این است که پایان‌نامه‌های داخلی رشته حقوق، حتی اگر مطابق استانداردها هم باشند، در جوامع غربی طرفدار ندارند.

وی درباره مشکلاتی که سبب می‌شوند ناشران تمایلی به چاپ پایان‌نامه‌ها نداشته باشند گفت: بر اساس تفکری قدیمی، پایان‌نامه‌ها نباید خارج از دانشگاه انتشار بیابند و استفاده از آن‌ها سرقت علمی محسوب می‌شود اما این طرز فکر اشتباه است. حقیقت این است که پایان‌نامه به دانشجو تعلق دارد و او برای چاپ اثرش صاحب حق است.

به عقیده رییس بخش انتشارات موسسه شهر دانش، پیش رفتن به سوی اسلامی کردن علوم در بخش علوم انسانی کشور نیز سبب جدایی ایران از کشورهای غربی شده است. وی افزود: در حوزه حقوق داخلی، حساب ایران از ابتدا از کشورهای غربی جدا بود و همین امر سبب شده چاپ پایان‌نامه در قالب کتاب در داخل کشور، مناسب‌ترین روش برای تشویق دانشجو و اشاعه علم باشد.

رییس بخش انتشارات موسسه شهر دانش که چاپ پایان‌نامه‌های دانشجویی را در بین اهداف اساسی موسسه قرار داده درباره مشکلات پیش‌رو برای انتشار پایان‌نامه‌ها گفت: برخی پایان‌نامه‌ها آنقدر جزیی‌‌نگر نوشته شده‌اند که برای انتشار مناسب نیستند. سرمایه‌ای هم که به این کار اختصاص داده شده به سختی بازمی‌گردد و گاه مجبور می‌شویم از دانشجو بخواهیم در سرمایه‌گذاری مشارکت کند.

قاسمی افزود: موسسه شهر دانش با تفکیک کتاب‌ها و رساله‌هایی که چاپ می‌کند در حقیقت بین کتاب‌ها و پایان‌نامه تمایزی قایل مي‌شود و سیاست موسسه بر این نیست که در محتوا و ساختار پایان‌نامه تغییری به وجود بیاورد. بر همین اساس فقط از مولفان خواسته می‌شود که در بخش نخست توضیحات بیشتری ارایه دهند تا مخاطبی که با جزییات موضوع آشنا نیست درک مناسبی از مسایل به دست آورد.

موسسه مطالعات و پژوهش‌های حقوقی شهر دانش یک موسسه غیردولتی است که در سال 1373 با همت و تلاش آقای دکتر وحید اشتیاق تاسیس شد و فعالیت رسمی خود را از سال 1377 آغاز کرد.

این موسسه که در سال 1378 فعالیت خود را در بخش انتشار کتاب آغاز کرد، کتاب‌های خود را به سه دسته درسی، رسایل و ترجمه تقسیم کرده و در بخش رسایل مجموعه‌ای از پایان‌نامه‌های ممتاز دكتری و كارشناسی ارشد را كه از سوی کارشناسان این موسسه تایید می‌شوند به چاپ می‌رساند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها