شنبه ۱۰ تیر ۱۳۹۱ - ۰۹:۰۰
جولازاده: شاخص‌های پایداری صنعت فولاد به پیشرفت جامعه کمک می‌کند

محمدحسن جولازاده، مولف کتاب «مرجع فولاد 1390» می گوید: در حوزه صنعت و معدن و مرتبط با مس، آلومینیوم، سرب، روی و معادن نیز باید کتاب‌های مشابه کتاب «مرجع فولاد 1390» منتشر شود و با هدف آگاهی از شاخص‌های پایداری این صنایع در دسترس مسوولان قرار بگیرد تا خود را برای پیشرفت در صنعت مورد نظر، با این شاخص‌ها هماهنگ کنند.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، روز دهم تير ماه بر اساس مصوبه شوراي عالي انقلاب فرهنگي روز صنعت و معدن ناميده شده است. اختصاص اين روز فرصت مناسبي است كه به مهم ترين موتور محركه اقتصاد يعني بخش صنعت و معدن نگاهي انديشمندانه شود چرا كه اين بخش به عنوان عامل مولد اشتغال پايدار در افزايش توليد ناخالص ملي و در آمد سرانه نقش به‌سزايي دارد.

کشور ایران در سال‌های اخیر به عنوان قطب تولید صنعت فولاد در خاورمیانه شناخته شده است. یکی از ارکان‌های اصلی توسعه این صنعت در ایران، آشنایی با شاخص‌های حفظ و پایداری آن است. مهندس محمدحسن جولازاده در کتاب «مرجع فولاد1390» به بررسی حدود 776 شاخص پایداری صنعت فولاد پرداخته است.

جولازاده، در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، با اشاره به اهداف تالیف کتاب «مرجع فولاد 1390» اظهار کرد: در کشورهای پیشرفته پیشنهاد مربوط به برنامه‌های کلان توسعه کشور در هر حوزه‌ای توسط انجمن‌های علمی تخصصی که متشکل از نظرات کلی متخصصان آن رشته در کشورند، انجام می‌گیرد و سپس برنامه‌های کلی توسط متخصصان مربوطه هماهنگ و به صورت برنامه کلان توسعه برای تصویب، به مجالس قانونگذاری ارایه می‌شوند.

وی در ادامه سخنانش گفت: جمع‌آوری تمامی اطلاعات مربوط به یک حوزه تخصصی مانند صنعت فولاد به عنوان صنعت مادر کشور جزو وظایف انجمن‌های علمی تخصصی است. این اطلاعات می‌توانند نقش عمده‌ای در برنامه‌ریزی کلان کشور داشته باشند. بنابراین، تدوین کتاب «مرجع فولاد 1390» از جمله اقداماتی بود که از ابتدای شکل‌گیری انجمن آهن و فولاد ایران دنبال می‌شده است.

مولف کتاب «مرجع فولاد 1390» افزود: با توجه به این‌که امروزه تولید و مصرف فولاد به عنوان یک شاخص مهم توسعه کشورها محسوب می‌شود، این اثر نیز در راستای تقویت این امر تهیه و چاپ شده است.
جولازاده در پاسخ به این سوال ‌که «انجمن آهن و فولاد ایران در چه تاریخی، با چه اهدافی و چگونه شکل گرفته است؟» گفت: این انجمن با هدف رشد، ارتقا، توسعه تکنولوژی، فناوری، آموزش، پژوهش و نشر اطلاعات در زمینه‌های تخصصی آهن و فولاد 26 اسفند 1379 با همکاری شرکت‌های بزرگ فولاد کشور، شرکت‌های خصوصی مرتبط با آهن و فولاد و استادان دانشگاه‌های ایران تشکیل شد.

وی در ادامه سخنانش ضمن نام بردن اسامی کشورهای پیشتاز در تولید فولاد که در کتاب «مرجع فولاد 1390» به معرفی آن‌ها پرداخته است، گفت: مهندسان و مدیران صنعت فولاد، مخاطبان این اثر را تشکیل می‌دهند . این اثر تمام اطلاعات مورد نیاز در تولید فولاد، از مواد اولیه گرفته تا صادرات، را دربردارد. همچنین افرادی که تصمیم دارند اقدامات موثری را در صنعت فولاد انجام دهند، با مطالعه شاخص‌های پایداری مطرح شده در این نوشتار، می‌توانند کارخانه خود را با کارخانه‌های کشورهای پیشرفته در تولید صنعت فولاد مانند چین، ژاپن، آمریکا، آلمان، کره‌جنوبی، هندوستان و ترکیه مقایسه کنند تا به اهداف اصلی تولید اقتصادی بدون ضایعات و بدون حادثه برسند.

مولف کتاب «مرجع فولاد 1390» عنوان کرد: تولید، تجارت، صادرات، آموزش، بهره‌وری، نیروی انسانی، میزان مصرف انرژی، کنترل انتشار گازهای گلخانه‌ای، مصرف نسوز، مصرف گرازه، راه‌های حمل و نقل مواد اولیه و محصولات، انتشار گرد و غبار، بازآموزی‌ها و مدیریت بر ایده‌ها از جمله شاخص‌های پایداری صنعت فولاد به شمار می‌روند که در این اثر به بررسی آن‌ها پرداخته‌ام.

جولازاده در پاسخ به این سوال که «با توجه به این‌که ممکن است در سال‌های آینده کشورهای دیگری نیز در صنعت فولاد پیشرفت کنند و یا کشورهای پیشتاز نامبرده در این اثر، حرکت صعودی یا نزولی در این صنعت داشته باشند، آیا این کتاب می‌تواند پاسخگوی آینده صنعت فولاد باشد؟» گفت: به همت انجمن آهن و فولاد ایران سال گذشته شاهد تولید و انتشار کتاب «مرجع فولاد 1389» بودیم. امسال نیز با توجه به تغییرات به چاپ کتاب «مرجع فولاد 1390» اقدام کردیم و به زودی کتاب «مرجع فولاد 1391» نیز راهی بازار نشر خواهد شد و کارشناسان این حوزه در حال تدوین این اثرند.

وی در پایان سخانش تاکید کرد: در حوزه صنعت و معدن در رابطه با مس، آلومینیوم، سرب، روی و معادن نیز باید کتاب‌های مشابه کتاب «مرجع فولاد 1390» تالیف و منتشر شود و در دسترس مسوولان با هدف آگاهی از شاخص‌های پایداری این صنایع قرار بگیرند تا خود را برای پیشرفت در صنعت مورد نظر، با این شاخص‌ها هماهنگ کنند.

مهندس جولازاده مولف دوجلد كتاب با عناوین «عيوب عمليات حرارتي» و «اصول طراحي مدل و قالب قطعات ريخته‌گري»، 25 جزوه درسي دانشگاهي و نويسنده بيش از 580 مقاله، گزارش ويژه علمي در مورد صنعت فولاد بوده و 10 مقاله تحقيقاتي كاربردي را در كنفرانس‌هاي بين‌المللي تركيه، سوئد، آرژانتين، كانادا و لهستان و 38 مقاله ديگر را نيز در همايش‌هاي داخلي و ملي ارایه کرده است. وي به مدت 17 سال همكاري نزديك با دانشگاه‌هاي صنعتي اصفهان، آزاد اسلامي نجف‌آباد و آموزشگاه فني متالورژي ذوب آهن اصفهان در رابطه با تدريس دروس تخصصي متالورژي و توليد آهن و فولاد داشته است.

چاپ نخست کتاب «مرجع فولاد 1390» اثر مهندس محمدحسن جولازاده با شمارگان یک هزار نسخه و بهای چهار هزار و 500 تومان به تازگی از سوی انتشارات انجمن آهن و فولاد ایران منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط