دوشنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۰ - ۱۵:۲۲
آرامگاه شمس گلباران می‌شود

امضای تفاهم‌نامه همکاری میان دو دانشگاه سلجوق و خوی، عقد پیمان خواهرخواندگی میان سه شهر قونیه، خوی و نیشابور به دلیل اشتراکات فرهنگی، سخنرانی‌های علمی درباره مولانا از سوی مولاناپژوهان و رونمایی از تمبر یادبود شمس، مولانا و عطار از جمله برنامه‌های همایش «مولانا در آینه شمس» است.

محمد باقر محسنی، رییس دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوی، در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) گفت: صبح امروز از ساعت 10 تا 12 جلسه‌ای میان اعضای هیات اجرایی همایش «مولانا در آینه شمس» برگزار و جزئیات نهایی این همایش مشخص شد.

وی افزود: این همایش یک روزه پنج‌شنبه (14 مهر) از ساعت 9 و 30 دقیقه با حضور جمعی از مهمانان خارجی و ایرانی و گلباران آرامگاه شمس آغاز می‌شود.

محسنی درباره مهمانان خارجی همایش توضیح داد: رایزن فرهنگی ترکیه در ایران، شهردار قونیه، رییس بارگاه مولانا، رییس و معاون دانشگاه سلجوق و والی قونیه همراه با جمعی از همراهانشان از مهمانان حاضر در این همایش هستند.

وی ادامه داد: علی عسگری، معاون سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، رییس مرکز مطالعات بین‌المللی، سیدطه مرقاتی، نایب رییس بنیاد شمس و مولانا، موید حسینی‌صدر، نماینده مجلس و عضو بنیاد شمس و مولانا، محمدجواد ادبی، رییس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی و اربابی از بنیاد ناظر ایران از جمله مهمانان ایرانی حاضر در این همایش هستند.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوی به پیمان خواهرخواندگی میان شهرهای نیشابور، خوی و قونیه در این همایش اشاره و تشریح کرد: برهمین اساس مهمانانی از نیشابور نیز برای حضور در این همایش دعوت شده‌اند. شهردار نیشابور، رییس شورای شهر نیشابور، رییس دانشگاه آزاد نیشابور و مشهور از اعضای هیات علمی این دانشگاه، از جمله این مهمانان هستند.

وی ادامه داد: عقد پیمان خواهرخواندگی میان دو شهر خوی و قونیه به دلیل وجود شمس و مولانا و میان دو شهر خوی و نیشابور به دلیل وجود شمس و عطار بسته می‌شود.

محسنی از امضای تفاهم‌نامه‌ای دانشگاهی در این همایش خبر داد و گفت: دانشگاه سلجوق در قونیه از نخستین دانشگاه‌هایی‌ است که زبان فارسی را رواج داده است. برهمین اساس تفاهم‌نامه‌ای میان دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوی با دانشگاه سلجوق در سه محور پژوهشی، تبادل استاد و تبادل دانشجو منعقد می‌شود.

وی به رونمایی تمبر یادبودی در این همایش اشاره کرد و گفت: با همکاری شرکت پست ایران، تمبر یابود شمس، مولانا و عطار طراحی شده و به چاپ رسیده است. این تمبر یادبود در همایش رونمایی می‌شود.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوی درباره بخش علمی این همایش گفت: تعدادی سخنرانی علمی نیز در این بخش و با محوریت شمس، مولانا و عطار، برگزار می‌شود.

وی درباره سخنرانی‌ها توضیح داد: پس از خوشامدگویی از سوی استاندار آذربایجان غربی، گزارشی درباره همایش و اهداف آن توسط من ارائه می‌‌شود. سخنرانی استاندار قونیه نیز بخش دیگری از این مراسم را به خود اختصاص می‌دهد.

محسنی در پایان افزود: در این همایش غلامحسین ابراهیمی دینانی، توفیق سبحانی، مشهور و محمدجواد ادبی سخنرانی‌های علمی خود را در ارتباط با مولانا ارایه می‌کنند.

همایش «مولانا در آینه شمس» از سوی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوی، شورای شهر و شهرداری خوی برگزار می‌شود.

پس از گلباران آرامگاه شمس برنامه‌های این همایش در سالن اجتماعات ادراه کل سازمان فرهنگ و ارشاد اسلامی خوی پیگیری می‌شود. این برنامه‌ها تا ساعت 17 ادامه دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها