چهارشنبه ۳۰ آبان ۱۳۸۶ - ۱۴:۱۹
انتشار «چنين گفت ابن عربي»؛ كتابي از نصر حامد ابوزيد

«چنين گفت ابن عربي»، عنوان ترجمه كتابي از نصر حامد ابوزيد، انديشمند معاصر عرب است كه نشر ني آن را به تازگي روانه بازار نشر كرده است.

سید محمد راستگو در گفت و گو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در مورد نویسنده کتاب «چنین گفت ابن عربی»، گفت: ابوزید از نویسندگان بزرگ عرب و با اصالت مصري است که به دلیل شرایط سیاسی، در هلند زندگی می‌کند. تخصص اصلی او در زمینه علوم قرآنی و عرفان است و کتاب قبلي‌اش، «مفهوم و نثر» نيز در مورد قرآن بود که پيش از اين در ایران با عنوان «معنای متن» ترجمه شده است.

راستگو در مورد «چنین گفت ابن عربی» خاطرنشان كرد: همانطور که ابوزید، خود در متن کتاب آورده ، به مدت 20 سال درباره ابن عربی پژوهش کرده است. ابن عربي شخصیتي برجسته و جهانی است و مخصوصا در عرفان و فرهنگ‌های اسلامی جايگاه خاصي دارد. ابوزید هم خلاصه اندیشه و زندگی‌نامه او را با زبان روز و متناسب با دنیای امروز بیان کرده است.

اين مترجم ادامه داد: در مورد ابن عربی کتاب‌های زیادی تاليف شده است، اما ابوزید با توجه به تخصص و تسلط کاملي که به معارف ابن عربی، به ويژه کتاب «فتوحات» او که كمتر به آن توجه شده، دارد؛ زندگينامه‌اي شسته و رفته از ابن عربي ارايه داده و در آن به مسائل برجسته زندگی‌اش پرداخته است. در ادامه اين كتاب هم، اندیشه‌های او را به صورت دسته‌بندی شده و جامع ذكر كرده؛ به طوري كه برای خواننده‌ای که با ابن عربی آشنا نيست، خواندن این کتاب می‌تواند دريچه مناسبي براي آشنايي با شخصیت و اندیشه‌های اين شخصيت بزرگ عالم اسلام باشد.

راستگو درباره اینکه امروزه چه ضرورتی برای شناخت ابن عربی وجود دارد، يادآور شد: بسیاری از مسائل مطرح شده در اين کتاب مسائلي جهانی محسوب مي‌شوند و متعلق به زمان و مکان خاصی نيستند. ما در دنیای امروز با خیلی از مسائل، به ویژه مسائل معنوی، عرفانی، عقیدتی و اعتقادی روبرو هستیم. البته نه تنها ما، كه افراد ديگري در روزگاران گذشته هم با اينگونه مسائل درگیر بوده‌اند. ابن عربی پاسخ‌های خوبی به آنها داده است و هرچند قرن‌ها از آن زمان‌ها می‌گذرد، ولی پاسخ‌هاي او هنوز می‌تواند برای دنیای امروز هم مفید و مشکل‌گشا باشد.

وی در پاسخ به اینکه هم‌اكنون چه اثری در دست چاپ دارد، گفت: كتابي با عنوان «حقایق التفسیر» را در دست تصحیح و آماده‌سازی دارم. این کتاب تفسیري کاملا عرفانی از قرآن و دربرگيرنده نظرات عرفای مختلف اسلام به زبان عربی است. اين كتاب اولین تفسیر عرفانی قرآن است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط