شنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۹
کرسی دانشگاه آمریکایی با نام محمود درویش

دانشگاه ایالت آیوا آمریکا اولین کرسی مطالعات فلسطین را به نام محمود درویس شاعر فقید فلسطینی تاسیس کرده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از میدل ایست مانیتور، دانشگاه ایالت آیوا آمریکا اولین کرسی مطالعات فلسطین را به نام محمود درویس شاعر فقید فلسطینی تاسیس کرده است. دانشگاه براون آیلند در این هفته اعلام کرد که این کرسی به نام محمود درویس ثبت شده و قرار است دروس مربوط به ادبیات فلسطین و مطالعات خاورمیانه ارائه کند. 
 
در بیانیه رسمی دانشگاه آمده است که درویش چهره ای برجسته و محبوب محبوب ادبیات فلسطین و عرب بر مبنای ارزش‌های انسان دوستانه بوده است. این اولین بار است که یک کرسی مطالعات فلسطین در آمریکا تاسیس می شود.
 
این شاعر فلسطینی که در سال 2008 درگذشت ، به عنوان سمبل آرمان‌خواهی و مبارزه مردم فلسطین علیه اشغالگری صهیونیستها و آوارگی مردم کشورش محسوب می‌شود. درویس با نگارش بیش از 30 کتاب شعر و هشت کتاب داستان یکی از شخصیت‌های ادبی برجسته در دنیای عرب است.
 
درویش سرودن را از زمانی که دانش‌آموز بود شروع کرد. در سال ۱۹۶۰ نخستین مجموعه آثار او در زمانی منتشر شد که تنها نوزده سال داشت. با دومین مجموعه‌اش بنام برگ‌های زیتون (اوراق الزیتون) در سال ۱۹۶۴، به عنوان یکی از شاعران پیشرو شعر مقاومت شناخته شد.
 
بسیاری از شعرهای محمود درویش به شکل سرودهای عمومی و آوازهای محبوب درآمده‌اند. اغلب آثارش در مورد سرنوشت وطنش است. او از مفردات ساده و تصاویر واضح استفاده می‌کند.
 
پرفسور بشارا دومانی چهره آکادمیک شناخته شده مطالعات خاورمیانه اولین صاحب این کرسی اعلام شده است. مسئولان دانشگاه می‌گویند اولین درس‌های این کرسی در ماه جولای امسال ارائه خواهند شد. در بیانیه دانشگاه ایجاد این کرسی فرصتی برای مطالعه آکادمیک زندگی و فرهنگ مردم فلسطین قلمداد شده است.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها