شنبه ۱ تیر ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۲
آیا رهبران سیاسی در آینده به دفاع علاقه‌مند خواهند بود یا حمله؟

کتاب «لیزرها؛ تشعشعات مرگبار، کاوشی قدرتمند برای یافتن سلاح نهایی» نوشته جف هکت، نویسنده علمی، اطلاعات گسترده‌ای درباره تعداد کثیری از دانشمندان، فناوری‌های بی‌شمار و هدف‌های مخرب علم را به خوانندگان ارائه داده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از سایت نیچر، کتاب «لیزرها؛ تشعشعات مرگبار، کاوشی قدرتمند برای یافتن سلاح نهایی» اثری از جف هکت نویسنده علمی است که به دانشمندان و وقایع مهمی درباره لیزرها اشاره کرده است.
 
ابتدا لیزرها نزدیک به 60 سال پیش کشف شدند؛ اما ایده استفاده از تشعشعات قوی یا پرتوهای گرما یک نوآوری بسیار جدید است. در قرن سوم قبل از میلاد، ارشمیدس؛ دانشمند یونانی از آینه‌ها در بازتاب اشعه خورشیدی بهره گرفت. وی از این روش برای کشتی‌های رومی که برای حمله به سیسیل طراحی شده بودند استفاده کرد.  
 
بعد از هزار سال، تشعشعات مرگ‌بار یعنی نور متمرکز شده یا الکتریسیته به یک داستان علمی تخیلی تبدیل شد. کتاب‌هایی از جمله «جنگ جهانی سال 1998» نوشته اچ جی ولز تا «جنگ ستارگان» مورد توجه قرار گرفتند. همانگونه که از واقعیات برمی‌آید، برخی داستان‌های علمی تخیلی به رویداد‌هایی واقعی تبدیل شده است و این کتاب هم یک داستانی درباره سلاح نهایی است.
 
همانطور که از عنوان این اثر می‌توان فهمید کتابی درباره لیزرهای شناخته شده معمولی نیست. جف هکت یک نویسنده علمی است که لیزرها را از سال 1970 مورد بررسی قرار داده است.
 
همانگونه که این نویسنده در کتابش روشن کرده است، لیزر تکنولوژی آمیخته با سیاست بوده است. شکل ستاره از سوی فیزیکدان، گوردن گولد مطرح شد. در اواخر دهه 1950 این دانشمند از نور به صورت اپتیکی بهره گرفت؛ یعنی تشعشعات ماکروویو را در یک فرکانس خاص منتشر کرد که حاصل کار آن توسط چارزتونز در سال 1953 بررسی شد.
 
این کتاب تنها یک داستان ساده نیست. بلکه اطلاعات گسترده‌ای درباره تعداد کثیری از دانشمندان، فناوری‌های بی‌شمار و هدف‌های مخرب علم را به خوانندگان ارائه داده است. فراتر از جزئیات جالبی از فناوری‌های آینده که در این کتاب مطرح شده است، پرسش جالبی به میان می‌آید: آیا رهبران سیاسی در آینده، بیشتر به دفاع علاقه‌مند خواهند بود یا حمله؟

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها