پنجشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۷
انتخاب داوران جایزه گیلر 2015  / افزایش تعداد داوران برترین جایزه رمان 100 هزار دلاری کانادا از سه‌به‌پنج

رقابت 2015 جایزه 100 هزار دلاری اسکاتیابانک گیلر / Scotiabank Giller Prize با اعلام اسامی داوران آغاز شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) برای اولین بار در تاریخ جایزه گیلر تعداد داوران دور بیست و دوم از سه‌به‌پنج ارتقاء یافت. تا پیش از این سه داور برنده را تعیین می‌کردند اما امسال برای رقابت 2015 پنج داور تعیین شدند که جان بوین نویسنده ایرلندی به عنوان رئیس هیئت‌داوران 2015 انتخاب شد.

برترین جایزه رمان ادبی کانادا را جان به وین در کنار سسیل فاستر، الکساندر مک لئود، هلن اویه یه می و آلیسون پیک مدیریت خواهد کرد.

نویسنده ایرلندی، جان بوین، تاکنون 9 رمان نوشته که 4 رمان ازجمله «پسری با بیژامه» را برای نوجوانان نوشته است.

«سسیل فاستر» کانادایی نویسنده 12 کتاب است که 5 کتاب وی رمان است.

«الکساندر مک لئود» فینالیست 2010 جایزه گیلر به خاطر مجموعه داستان کوتاه «بلند کردن نور»، استاد انگلیسی دانشکده سنت مری دانشگاه هالیفاکس است.

«هلن اویه یه می» ساکن پراگ است که در سال 2013 به عنوان یکی از بهترین رمان نویسان جایزه نویسندگان جوان گرانتا انتخاب شد.

و پنجمین داور 2015 ، «آلیسون پیک» ساکن تورنتو، نویسنده کتاب پرفروش «میان خدایان» در سال 2014 است که در لیست من بوکر نیز برای رمان «دور برای رفتن» قرارگرفته بود.

«النا رابینووینچ» مدیر رخداد فرهنگی جایزه گیلر، ضمن اعلام این خبر گفت افزایش تعداد هیئت‌داوران فرصت مناسبی است تا دیدگاه‌های بیشتر منجر به انتخاب بهتر شود و اعضای جدید با پیشینه‌های متنوع و استعدادهای گوناگون می‌تواند به نوع انتخاب بهتر کمک کند.

در رقابت 2014 شون مایکلز نویسنده اهل مونترآل برای رمان «رسانای‌ما: یک رمان» برنده جایزه 100 هزار دلاری شد و رمان وی از میان 161 اثر ارسال‌شده توسط 63 ناشر برگزیده شد.

اواسط سپتامبر 2015 لیست اولیه اعلام خواهد شد و سپس 5 اکتبر نام 5 نویسنده به عنوان فینالیست انتخاب خواهد شد و برنده نیز مطابق معمول روز 10 نوامبر در مراسمی رسمی در تورنتو جایزه خود را دریافت خواهد کرد.

این جایزه که به بهترین رمان کانادایی نوشته‌شده به زبان انگلیسی 100 هزار دلار جایزه می‌دهد (تا قبل از 2014 جایزه 50 هزار دلار بود)، برترین جایزه رمان در این کشور است. همچنین به هر یک از فینالیست‌ها نیز 10 هزار دلار جایزه نقدی اهدا می‌شود.

این جایزه به افتخار دوریس گیلر فقید، ویراستار کتاب در تورنتو استار توسط شوهرش جک رابینوویچ در سال 1944 پایه گذاری شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها