شنبه ۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۰
موزه نسخ خطی در زنجان پروانه فعالیت گرفت

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان، گفت: پروانه فعالیت موزه اسناد، نسخ خطی و چاپ سنگی مسجد و مدرسه سید زنجان صادر شد.

امیر ارجمند در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در زنجان، گفت: هویت هر منطقه‌ای در دل میراث فرهنگی آن نهفته است و با شناسایی این میراث می‌توان دریافت كه گذشتگان چگونه زندگی می كردند و اصولا پیرو چه ارزش و هنجارهایی در جامعه بوده‌اند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان، با اشاره به اینکه میراث فرهنگی سرمایه كشور محسوب می‌شوند كه در گذر زمان دست به دست شده و اكنون در اختیار ما قرار گرفته است، گفت: در همین راستا میراث فرهنگی در بخش‌های مختلف به صورت موزه در معرض دید عموم قرار می‌گیرد.

ارجمند از صدور پروانه فعالیت موزه اسناد، نسخ خطی و چاپ سنگی مسجد و مدرسه سید زنجان خبر داد و گفت: این مجوز در راستای سیاست‌های وزارت میراث فرهنگی در زمینه توسعه موزه‌های بخش خصوصی و همچنین ضرورت بهره‌گیری از ظرفیت‌های استان در عرصه موزه‌داری صادر شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان اضافه کرد: کتاب‌ها و نسخ خطی تاریخی و قدیمی زیادی در این مسجد و مدرسه تاریخی وجود دارد که باید در حفظ و نگهداری آنها تلاش کرد و با فعالیت این موزه نگهداری از آن‌ها افزایش خواهد یافت.

وی با اشاره به اینکه میراث فرهنگی به‌ عنوان متولی اصلی پاسداری از مواریث فرهنگی و هویتی منطقه در راستای توسعه این موزه مذهبی اقدامات لازم را در دستور کار خود قرار داده است، اضافه کرد: یکی از برنامه‌های میراث فرهنگی فراهم‌سازی شرایط لازم برای بازدید گردشگران از این موزه است.

ارجمند همچنین از فعالیت کتابخانه تاریخی مسجد سید زنجان نیز خبر داد و گفت: در مسجد سید زنجان بیش از ۴۰۰ جلد کتاب وجود دارد که نسخ خطی و آثار ارزشمند دینی و مذهبی را دربرمی‌گیرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان گفت: به سبب تخریب كتابخانه در سال 95، بخشی از ایوان اصلی مسجد سید هم آسیب دیده بود كه به كمك اداره كل میراث فرهنگی مرمت شد و هم اکنون از آن به عنوان کتابخانه استفاده می‌شود.

وی گفت: به لحاظ معماری خاص مسجد تاریخی سید زنجان، این مکان مرکزی پژوهشی نیز تبدیل ‌شده و علاوه بر نمازگزاران و گردشگران، دانشجویان رشته‌های مهندسی، هنر و معماری نیز برای تحقیق در این مکان تاریخی حضور پیدا می‌کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها